Jsme v provozu! Ptáte se na podmínky návštěvy? Při vstupu do sálu digitária budete požádáni o předložení QR kódu či jiného dokumentu o očkování nebo o prodělání. Výjimkou jsou děti do 12 let, ty nepotřebují žádný test. Ve věku od 12 do 18 let akceptujeme test. Všichni se musí během projekce chránit respirátorem (do 12 let rouškou). Školní výpravy mají jiný režim. Moc děkujeme za pochopení.

Podvečerní pozorování pro děti

Pro malé i velké astronomy připravili pracovníci Hvězdárny a planetária Brno netradiční pozorování podvečerní oblohy od 1. do 22. prosince – každý den kromě neděle – vždy od 17.00 hodin.

„Podmínkou podvečerního pozorování je samozřejmě pěkné počasí. Pokud je zataženo, pak ani našimi dalekohledy na obloze nic nezahlédneme,“ dodává Jiří Dušek, ředitel Hvězdárny a planetária Brno. „V prosinci se brzo stmívá, takže jsme se letos rozhodli vždy od páté hodiny odpolední zpřístupnit náš velký čočkový dalekohled v otočné, sedmimetrové kopuli.“

Dalekohled v čerstvě zrekonstruované budově má průměr objektivu 20 centimetrů a ohniskovou vzdálenost tři metry. I když má dalekohled bohatou historii, stále patří mezi špičkové astronomické přístroje, pohodlně s ním zahlédnete objekty vzdálené i miliony světelných roků.

„V prosinci může být velmi chladno, a tak jsou podvečerní pozorování pro děti kratší než běžné komentované procházky hvězdnou oblohou“, prozrazuje Jan Píšala. „Počítáme s tím, že si děti prohlédnout kopuli s velkým dalekohledem a při té příležitosti se samozřejmě podívají i na několik objektů blízkého i vzdáleného vesmíru – třeba na dvojhvězdy, hvězdokupy anebo Měsíc, který však bude vidět až koncem prosince. Každý dětský návštěvník od nás navíc obdrží malý astronomický dárek.  Jsou přece Vánoce.“