Jsme v provozu! Ptáte se na podmínky návštěvy? Při vstupu do sálu digitária budete požádáni o předložení QR kódu či jiného dokumentu o očkování nebo o prodělání. Výjimkou jsou děti do 12 let, ty nepotřebují žádný test. Ve věku od 12 do 18 let akceptujeme test. Všichni se musí během projekce chránit respirátorem (do 12 let rouškou). Školní výpravy mají jiný režim. Moc děkujeme za pochopení.

Podívejte se na zatmění Měsíce!

V sobotu 10. prosince v podvečerních hodinách proběhne zatmění Měsíce. Bohužel, z České republiky nebude viditelná část, kdy se Měsíc ocitne v plném zemském stínu. Náš nejbližší kosmický soused se nad východním obzorem objeví krátce po 16. hodině. V té době již bude probíhat „pouze“ částečné zatmění, kdy na měsíční disk bude dopadat sluneční světlo. Následující hodinu můžeme sledovat, jak se osvětlená část Měsíce pozvolna zvětšuje. V okolí Měsíce zahlédneme některé nápadné hvězdy souhvězdí Býka, hvězdokupu Plejády i Hyády. Částečné zatmění skončí přibližně v 17 hodin a 20 minut středoevropského času, po kterém bude následovat již nevýrazné polostínové zatmění. To skončí kolem 18 hodin a 30 minut.

I když se tedy nejedná o úkaz, na který se můžeme podívat v celé kráse, rozhodně bychom jej neměli ignorovat. Následující roky totiž budou ještě skoupější. V roce 2012 a 2013 se dočkáme jen polostínového zatmění, nejbližší úplné zatmění pak proběhne až 28. září 2015.

Na Hvězdárně a planetáriu Brno probíhá od 16:30 do 17:60 komentované pozorování úkazu všemi velkými dalekohledy. Pořad doplní i pohled na největší planetu Sluneční soustavy Jupiter. Pozorování zatmění se uskuteční pouze za jasného počasí a je vhodné se na něj teple obléci.