Pondělí 21. října: Kometa Tsuchinshan-ATLAS slábne a je na hranici viditelnosti bez dalekohledu i na tmavé, světlem nerušené obloze. Pokud si chcete pohled na kometu skutečně užít, musíte utéct z města a vzít si na pomoc triedr nebo jiný malý dalekohled. Nenechte se přitom zmást vytuněnými fotografiemi. Kde ji vlastně hledat? Na bezoblačném nebi od cca 19 do cca 20.30 nad západním obzorem. Přijít také může za námi do parku vedle hvězdárny, kde jsou za jasného počasí připraveny dalekohledy s velkým zorným polem.

Podívejte se na Perseidy

Jako každý rok i letos kolem 11. srpna planeta Země proletí nejhustší částí proudu drobných částic, které se v minulých staletích uvolnily z jádra komety Swift-Tuttle. Některá tato tělíska se strefí přímo do Země a při průletu atmosférou se rychle ohřejí a vzápětí vypaří. My pak zahlédneme světelný doprovod takového zániku: sloupec plazmatu, ionizované a excitované atomy rozprášeného kosmického prachu. V případě proudu částic komety Swift-Tuttle se nám bude zdát, že tyto „padající hvězdy“ vylétají jakoby ze souhvězdí Persea, zhruba z téhož místa oblohy (tzv. radiantu).

Právě podle souhvězdí Persea se těmto meteorům říká Perseidy, lidově též slzy svatého Vavřince. Letošní návrat Perseid ale bohužel naruší Měsíc v poslední čtvrti. Proto v ranních hodinách zahlédneme jen ty nejjasnější meteory.

S ohledem na rušivý svit Měsíce nebude Hvězdárna a planetárium Brno otevřena. Pro pozorování meteorů je vhodné vyhledat stanoviště s dostatečně tmavou noční oblohou, nejlépe mimo město, s výhledem na východ. Za příznivého počasí bude možné v noci z 11. na 12. a také z 12. na 13. srpna zahlédnout až čtyři desítky Perseid za hodinu. Své zkušenosti můžete sdílet na www.facebook.com/hvezdarna.brno nebo www.twitter.com/HvezdarnaBrno