Jsme v provozu! Ptáte se na podmínky návštěvy? Při vstupu do sálu digitária budete požádáni o předložení QR kódu či jiného dokumentu o očkování nebo o prodělání. Výjimkou jsou děti do 12 let, ty nepotřebují žádný test. Ve věku od 12 do 18 let akceptujeme test. Všichni se musí během projekce chránit respirátorem (do 12 let rouškou). Školní výpravy mají jiný režim. Moc děkujeme za pochopení.

Mendel k(now)s na hvězdárně

Oslavte s námi 195. narozeniny Gregora Johana Mendela a v předvečer bláznivého dění v Mendlově muzeu na Mendláku dojděte na Kraví horu. Mimořádně do programu zařazujeme představení pro děti Buňka! Buňka! Buňka! a pro starší i dospělé Přírodní výběr. Kromě toho je připravena celá řada dalších taškařic!

17.00 pozorování Slunce
18.00 Buňka! Buňka! Buňka! (projekce v digitáriu)
18:00 – 20.00 fun zóna pro děti (exporatorium, kognitorium, terasa)
19:00 koncert Show music boys
20:00 Přírodní výběr (projekce v digitáriu)
21:30 Přírodní výběr (projekce v digitáriu)

Rozdávat se bude speciální Mendelova voda, můžete luštit kvíz na téma Mendel a získat bublifuk. Možná přijede i zmrzlinář, jak jinak se zelenou zmrzlinou. Na všechny akce, vyjma projekce v digitáriu, vstup zdarma.

Více informací o celých oslavách najdete na www.mendelknows.cz

Mendel s vámi!

Málem jsme zapomněli na anotaci k dvěma pořadům v planetáriu!

Buňka! Buňka! Buňka!
Naše těla se skládají ze 70 bilionů drobných buněk. Jsou všude, v našich očích, v kostech, v mozku, téměř v každé části našeho těla. Pracují. Mluví. Myslí. Díky nim jsme takoví, jací jsme. Podnikněme fantastickou a mírně ztřeštěnou cestu k těmto drobným stavebním dílkům lidského těla. Poznáme, jak důmyslnou skládačku vytvářejí. Budeme sledovat vznik a vývoj nového lidského života od okamžiku stvoření, tedy splynutí prvních dvou buněk, až do doby těsně před jeho narozením. Prozkoumáme buňky zevnitř, odhalíme tajemství dědičnosti a rozpleteme šifru jménem DNA. To a ještě mnohem více v představení Buňka! Buňka! Buňka!, které je příběhem, o tom, jací jsme. Představení Buňka! Buňka! Buňka! Pochází z dílny NSC creative, jednoho z nejuznávanějších producentských týmů pro sférickou projekci na světě. Namluvili herci Městského divadla Brno. Součástí představení je prohlídka hvězdné oblohy – ukázka několika jasných hvězd a nejnápadnějších souhvězdí.

Přírodní výběr
Náš svět nevypadal vždy tak, jak ho známe. Od vzniku planety Země se odehrálo mnoho vzrušujících změn. A v porovnání s geologickou historií Země jsou dějiny lidstva pouhým okamžikem. Jak to, že vznikly nové druhy rostlin a živočichů, které nahradily vyhynulé? Záhadu všech záhad vyřešil Charles Darwin. Jeho dílo – kniha Přírodní výběr – zpochybnilo pohled na svět přijímaný po celá staletí. Představení Přírodní výběr ukáže, jak se formovaly myšlenky jednoho z nejslavnějších vědců všech dob. Názorně vysvětlí, co to je a jak vlastně přirozený výběr probíhá. A kam v tomto příběhu spadáme my. Jsme na vrcholu evoluce? Jsme jen jedním z mnoha živočišných druhů stromu života? Představení Přírodní výběr je z dílny společnosti Mirage IIID, jednoho z nejlepších producentů pořadů do digitálních planetárií na světě. Součástí představení je prohlídka hvězdné oblohy – ukázka několika jasných hvězd a nejnápadnějších souhvězdí. Uvádíme ve spolupráci s Mendelovým muzeem Masarykovy univerzity.