Pondělí 21. října: Kometa Tsuchinshan-ATLAS slábne a je na hranici viditelnosti bez dalekohledu i na tmavé, světlem nerušené obloze. Pokud si chcete pohled na kometu skutečně užít, musíte utéct z města a vzít si na pomoc triedr nebo jiný malý dalekohled. Nenechte se přitom zmást vytuněnými fotografiemi. Kde ji vlastně hledat? Na bezoblačném nebi od cca 19 do cca 20.30 nad západním obzorem. Přijít také může za námi do parku vedle hvězdárny, kde jsou za jasného počasí připraveny dalekohledy s velkým zorným polem.

Budeme mít digitální planetárium!

V Brně vznikne Přírodovědné digitárium, které bude součástí nedávno opravené a de facto nově vybudované Hvězdárny a planetária na Kraví hoře. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR schválilo dotaci bezmála 50 milionů korun na tento projekt, přesně jde o částku 49,9 mil. Kč, což je stoprocentní dotace. Město Brno tak získá další významný projekt. Elektronický systém se začne instalovat od podzimu 2012 a v plném provozu bude nejpozději v lednu 2013. Touto instalací bude v horizontu desetiletí uzavřena přeměna Hvězdárny a planetária Brno.

„Poté, co jsme s podporou fondu Evropské unie investovali do modernizace brněnské hvězdárny necelých sto milionů korun, přichází další významná investice, jejíž dopady pro brněnskou laickou i odbornou veřejnost budou nesmírně obohacující. Už zdaleka nejde pouze o astronomii, ale také o spektrum dalších vědních oborů a spojení významných brněnských institucí, které na poli vědy výzkumu mohou úspěšně spolupracovat,“ uvedl primátor města Roman Onderka.

„V repertoáru návštěvnického centra budou pořady věnované pohledu na vesmír v detailech i vcelku, nezapomene se však ani na nejmenší diváky a pro ně určené pohádkové příběhy s odborným nábojem. Nabízet se budou i pořady pro náročné, u nichž každý návštěvník nemusí nutně porozumět všemu až do posledního detailu. Poznání svých hranic vědomostí bude ostatně také důležitý prvek,“ dodal ředitel Hvězdárny a planetária v Brně Jiří Dušek.

Hlavním cílem projektu
Hlavním cílem projektu „Přírodovědné digitárium“ je vytvořit návštěvnické centrum disponující jedinečným audiovizuálním nástrojem pro popularizaci a medializaci přírodních věd, které se stane vyhledávaným cílem zájemců o inteligentní zábavu a poučení v regionu Jihomoravského kraje. Návštěvnické centrum bude sloužit také k jiným speciálním pořadům, kulturním počinům, stejně jako k prezentaci akademických a univerzitních pracovišť. To, co se fakticky pořídí, bude digitální projekční systém a projekční polokulovitá plocha o průměru cca 17 metrů vestavěná do stávající kopule planetária. Jedinečné zařízení umožní „létat“ vesmírem, zobrazit povrchy nejrůznějších kosmických těles, ale i jiných vedeckých vizualizací (planeta Země, lidský mozek apod.).

Finance celkem
Výše dotace je 49 958 723,- Kč, 100 % jde z MŠMT

Kdo se na projektu podílí?
Na projektu se podílí také  Akademie věd České republiky, Masarykova univerzita, Vysoké učení technické v Brně, Turistické a informační centrum města Brna, Knihovna Jiřího Mahena v Brně a Filharmonie Brno.

Dosavadní návštěvnost hvězdárny
Za prvních 5 týdnů zkušebního provozu zavítalo na hvězdárnu 9100 návštěvníků, kteří si prohlédli expozici Příběh Sluneční soustavy, pořady ve velkém planetáriu Neuvěřitelné Brno, Turecko, Copak děláš Sluníčko? a podívali se na skutečnou hvězdnou oblohu. Také se zde uskutečnilo prestižní setkání se zástupci Evropské kosmické agentury, kteří hledali zajímavé projekty od firem i studentů Jihomoravského kraje.