Pondělí 21. října: Kometa Tsuchinshan-ATLAS slábne a je na hranici viditelnosti bez dalekohledu i na tmavé, světlem nerušené obloze. Pokud si chcete pohled na kometu skutečně užít, musíte utéct z města a vzít si na pomoc triedr nebo jiný malý dalekohled. Nenechte se přitom zmást vytuněnými fotografiemi. Kde ji vlastně hledat? Na bezoblačném nebi od cca 19 do cca 20.30 nad západním obzorem. Přijít také může za námi do parku vedle hvězdárny, kde jsou za jasného počasí připraveny dalekohledy s velkým zorným polem.

Startuje projekt Prvňáčci v říši vědy

První školní den 6213 prvňáčků a 319 pedagogů ze 164 základních škol v Jihomoravském kraji obdrží speciální vstupenku do VIDA! science centra a Hvězdárny a planetária Brno. Na vlastní oči se mohou přesvědčit o tom, jak podivuhodný je okolní svět. A navíc si žáci vychutnají zaslouženou odměnu za své první školní krůčky.

Projekt „Prvňáčci v říši vědy“ navazuje na loňskou kampaň „Brněnští prvňáčci letí do vesmíru“. „Našim dlouhodobým cílem je každý následující rok přidat nejméně jednu další populárně-vědeckou instituci a propagovat tak jejich existenci a přivést do nich více návštěvníků, řekl Jiří Dušek, ředitel Hvězdárny a planetária Brno a koordinátor aktivit popularizace vědy a techniky v Jihomoravském kraji

Ačkoliv Albert Einstein považoval fantazii za důležitější než informace, myslím si, že je dobré mít dostatek obojího. A když jde člověk poprvé do školy, tedy do oné zásobárny informací, fantazie mu pracuje na plné obrátky, a proto jistě uvítá i trochu rozptýlení a povzbuzení. Věřím, že projekt Prvňáčci v říši vědy je ten nejlepší způsob, jak spojit vzdělávání se zábavou a hrou a podpořit už v malých dětech zvídavého „vědeckého“ ducha. Jsem velmi rád, že se dvě moderní a progresivní brněnské instituce popularizující vědu rozhodly dětem ukázat, že bádat, objevovat a přicházet věcem na kloub není nuda, ale spíše vzrušující dobrodružství, uvedl Petr Vokřál, primátor statutárního města Brna

Začátky ve škole mohou být pro prvňáčky náročné. V expozici VIDA! ale zjistí, že objevování světa a poznávání vědy může být velká zábava a hra. Tímto projektem rádi prvňáčkům usnadníme a zpříjemníme vstup do školních let, uvedl Lukáš Richter, ředitel VIDA! science centra a místopředseda správní rady České asociace science center

Všechno v našem životě je jednou poprvé, i cesta do školy. Některé děti ji prožívají s nadšením, jiné s obavami. První třída není jen o nových kamarádech, písmenkách a číslech, ale dobrý učitel už tady dokáže v dětech podněcovat touhu po poznání. Projekt „Prvňáčci v říši vědy“ vnímám jako velké povzbuzení na cestě za dobrodružstvím objevovat svět a učit se novým věcem. A kombinace návštěvy brněnské hvězdárny a našeho krajského VIDA! science centra je k tomu naprosto ideální, doplnil hejtman Jihomoravského kraje Bohumil Šimek

Návštěva hvězdárny anebo science centra významně přispívá k formování obrazu našeho světa. Dokonce se může jednat o první krok na cestě k poznávání některého z vědeckých oborů, byť životní kariéra drtivé většiny prvňáčků bude směřovat úplně jinam. Projekt Prvňáčci v říši vědy je tudíž vstupní branou do světa vědy a pokouší se vzbudit zájem nejmenších o přírodovědné i technické obory.

První den školního roku získá většina prvňáčků základních škol Jihomoravského kraje volnou vstupenku do Hvězdárny a planetária Brno a VIDA! science centra. Tyto vstupenky mohou prvňáčci použít na libovolný pořad v případě hvězdárny nebo na jeden vstup do expozice VIDA! v termínu do 31. prosince 2017 – ať už při návštěvě se školou anebo s rodiči. Projekt Prvňáčci v říši vědy je tu prostě proto, aby podpořil zájem dětí o vědu a umožnil návštěvu Hvězdárny a planetária Brno i VIDA! science centra lehce dostupnou.

Projekt Prvňáčci v říši vědy se koná pod záštitou hejtmana Jihomoravského kraje Bohumila Šimka a primátora statutárního města Brna Petra Vokřála. Jedná se o společnou iniciativu Hvězdárny a planetária Brno a VIDA! science centra.