Přijďte se podívat na Mars

Planeta Mars se 8. dubna 2014 ocitla v tzv. opozici se Sluncem. Nachází se na opačné straně od Země než Slunce a je tudíž viditelná po celou noc. Současně dosahuje nejvyšší jasnosti – její zář je srovnatelná s hvězdou Sírius ze souhvězdí Velkého psa. Hvězdárna a planetárium Brno přitom v podvečerních hodinách nabízí pohled právě na tuto zajímavou planetu.

Pohled na Mars bývá pro laika velkým zklamáním. I v těch největších dalekohledech totiž na planetě nic zajímavého nezahlédneme. Nanejvýš drobný kotouček s několika světlými anebo tmavšími skvrnami. Přesto všechno se Mars na první pohled od ostatních planet nápadně odlišuje oranžovým zabarvením. Právě kvůli němu byl odnepaměti spojován s řadou zvláštních vlastností – především těch horších. Řekové, Římané i jiné národy na Mars sváděli hladomory, války, přírodní pohromy i státní převraty, komentuje Jiří Dušek, ředitel Hvězdárny a planetária Brno.

Mars je v mnoha ohledech podobný planetě Zemi. Kolem Slunce oběhne jednou za 2 roky, den na Marsu trvá zhruba 25 hodin a střídají se na něm roční období. Na povrchu Marsu se pozorují nejrůznější sezónní změny, polární čepičky, oblaka a prachové bouře. V jeho blízkosti nalezneme také dva drobné měsíce – Phobos a Deimos.

Na otázku, proč se lidé tak intenzivně zajímají právě o Mars, ale jednoduše odpovědět nemůžeme. Důvody to jsou historické, romantické, vědecké a bezesporu také politické. Svoji roli určitě hraje touha člověka pronikat dál do kosmického prostoru, stejně jako ekonomická prospěšnost meziplanetárních výprav. V poslední době je silným motivem k výzkumu Marsu také možnost, že se zde mohl vyvinout primitivní život.

Možná se tak stane již za pár roků, možná budeme přímý přenos ze sousední planety sledovat až v požehnaném věku. Pokud ale nedojde k fatální katastrofě, která ohrozí samu podstatu lidské civilizace, je výprava člověka na Mars skutečně na spadnutí.

Do té doby se můžete přijít na planetu podívat. Za pěkného počasí sledujeme Mars velkými dalekohledy Hvězdárny a planetária Brno od středy do soboty vždy od 21. hodin.

Rezervace míst www.hvezdarna.cz/program