Příběh nekonečných poutníků: Voyager 3D

Hvězdárna a planetárium Brno uvádí nové představení. Příběh nekonečných poutníků: Voyager 3D je pastvou pro oči, řadí se mezi nejúžasnější podívané, které kdy byly stvořeny pro 3D planetária. Brněnské digitárium přitom jeho stereoskopickou verzi uvádí ve světové premiéře.

Sluneční soustava je důvěrně známým koutkem v obrovsky rozlehlém vesmíru. Jistě, má své skryté záhady a překvapení, ale v hrubých rysech ji známe docela dobře. Není to však natolik dávno, kdy náš svět končil někde u Měsíce, při troše dobré vůle u Marsu. Vše se změnilo v okamžiku, když se před několika desetiletími na cestu vydali dva nekoneční poutníci – sondy Voyager.

Jejich úkol byl jediný: prozkoumat planety Jupiter, Saturn, Uran a Neptun. Jeden z nich se dokonce ohlédl a pořídil ikonický portrét planety Země i celé Sluneční soustavy. Sondy Voyager se také staly prvními lidskými výtvory, které opustily gravitační jámu samotného Slunce. Spolu se vzkazem pro mimozemské nálezce se totiž vydaly na cestu bez návratu, někam mezi hvězdy.

Byl to fantastický projekt: prozkoumat všechny velké planety od Jupiteru až po Neptun, v průběhu více než dvaceti let. Byl to úžasný důkaz o umu pozemských vědců a techniků. Oba meziplanetární aparáty mnohonásobně přesáhly uvažovanou životnost. I když jsou na cestě již 42 roků, jsou od nás dvacet miliard kilometrů daleko, přesto stále vysílají. Přitom jsou postaveny na technologiích, které jsou starší než většina našich návštěvníků. Jiří Dušek, ředitel Hvězdárny a planetária Brno a velitel stroje na zázraky.

Fascinuje-li vás příběh nesmrtelných poutníků, srovnatelný s výpravou Sputniku, Jurije Gagarina, Neila Armstronga a Edwina Aldrina, přijďte se podívat do brněnského digitária. Sondy Voyager představují vrchol dosavadního nepilotovaného průzkumu Sluneční soustavy. Nejen proto, že prozkoumaly nejvíc cizích světů a dostaly se do nejzazších částí planetárního systému, ale především proto, že se staly prototypem moderního planetárního průzkumu.

Stejně výjimečné je představení Příběh nekonečných poutníků: Voyager 3D. Dílo kypící úžasnými vizualizacemi posbíralo několik mezinárodních cen, včetně ceny Fulldome Festivalu Brno za nejlepší 3D film roku 2019. Autorem představení je Jurij Gapon z UMA Vision, české znění namluvil Ondřej Novák. Součástí představení je prohlídka hvězdné oblohy – ukázka několika jasných hvězd, nejnápadnějších souhvězdí a samozřejmě planet.

Příběh nekonečných poutníků: Voyager 3D uvádí Hvězdárna a planetárium Brno ve stereoskopické verzi jako první na světě v říjnu, listopadu i prosinci. Vhodné pro kosmoplavce starší 10 let.

10742