Přemýšleli jste, kde je střed vesmíru? Je to jednoduché… je v Brně! A taky všude jinde!

Až se budete procházet brněnskou ulicí Demlova nedaleko Mendelovy univerzity, zastavte se na křižovatce s ulicí Trávníky. Narazíte na památníček, který vám připomene, že se nacházíte ve středu vesmíru.

Přesně řečeno, ve středu vesmíru, kde ho vnímají astrofyzik Jiří Grygar a jeho přítel a letitý spolužák matematik a fyzik Alexander Ženíšek. Vyjadřuje nejen Newtonovu představu o tom, že střed vesmíru je všude, ale zejména poukazuje na to, že toto místo se stalo symbolem a „almou mater“ dvou předních českých vědců, jejichž dětství a mládí se odehrálo právě v těchto končinách. Ti na nedalekém poklopu od kanalizace před téměř sedmdesáti lety vedli každý den při cestě ze školy hodinové vědecké disputace.

„Nezajímala nás přitom pouze kosmologie, ale i moderních básnické směry nebo hudba. A hlavně se zde zrodily plány, jak zreformovat Brno podle vzoru dvacátých let minulého století. Chtěli jsme silnice, které povedou z Brna do celé Evropy, plánovali jsme stezky pro cyklisty a do toho zapadl i nápad se středem vesmíru,“ uvedl při odhalování památníku 13. srpna 2019 Jiří Grygar.

Na žulovém památníčku je vyrytý nápis: Střed vesmíru je všude. Tento je oblíben doktorem Jiří Grygarem a profesorem Alexandrem Ženíškem. Skromná připomínka je dílem ještě skromnějšího obyvatele, který si přál zůstat v anonymitě. Památník věnoval městské části Brno – sever, která domluvila dočasné umístění poblíž legendární křižovatky. „Máme jistotu, že střed vesmíru může na tomto místě stát do 12. září. Poté bychom ho mohli přestěhovat do budovy Gymnázia Elgartova, kde oba vědci sedávali v jedné lavici. Usilujeme však o to, aby připomínka velkého přátelství a zrodu velkých myšlenek, zůstala na tomto místě dlouhodobě. Zahájíme proto jednání s Veřejnou zelení Brno, která pro to musí dát povolení,“ uvedl starosta městské části Brno – sever Martin Maleček při slavnostním odhalení.

Na recesisticko-přátelském setkání, kterého se účastnila více než stovka příznivců vědců, fyziky a astronomie se podílel i ředitel Hvězdárny a planetária Brno Jiří Dušek. „Naše hvězdárna funguje na jednoduchém principu – snažíme se informace říkat seriózně, ale na druhou stranu se nebereme smrtelně vážně. A proto občas rádi vymyslíme akci, při které dáme najevo, že si ze sebe umíme udělat i srandu. A toto je krásný příklad – odhalení středu vesmíru, který ani nestojí na přesném místě a hlavně tady za pár týdnů ani stát zřejmě nebude. Krásný příběh celoživotního přátelství, které dalo za vznik tolika krásným myšlenkám postavených možná na zcela mylných základech,“ podotkl Jiří Dušek.