Pondělí 21. října: Kometa Tsuchinshan-ATLAS slábne a je na hranici viditelnosti bez dalekohledu i na tmavé, světlem nerušené obloze. Pokud si chcete pohled na kometu skutečně užít, musíte utéct z města a vzít si na pomoc triedr nebo jiný malý dalekohled. Nenechte se přitom zmást vytuněnými fotografiemi. Kde ji vlastně hledat? Na bezoblačném nebi od cca 19 do cca 20.30 nad západním obzorem. Přijít také může za námi do parku vedle hvězdárny, kde jsou za jasného počasí připraveny dalekohledy s velkým zorným polem.

Měsíc zakryje Mars v noci z 7. na 8. prosince

Když v těchto dnech večer vyhlédnete nad východní obzor, určitě si všimnete velmi nápadné, zřetelně naoranžovělé „hvězdy“. Zdání ale klame, jde totiž o planetu Mars. A není divu, že poutá pozornost, vždyť ve čtvrtek 1. prosince 2022 se k Zemi přiblíží na 81 450 876 kilometrů. Dosáhne tedy největší jasnosti a úhlové velikosti v roce 2022 – i malým dalekohledem by tak mohly být na jejím povrchu pozorovatelné nejvýraznější detaily. O týden později se Mars na nebi objeví přesně naproti Slunci, čímž se ocitne v tzv. opozici. Právě tehdy jej na obloze navštíví i Měsíc.

Už ve středu 7. prosince večer bude patrné, že se „něco“ děje. Kolem 17. hodiny se nad jihovýchodním obzorem objeví úplňkový měsíční kotouč a vlevo od něj naoranžovělá oběžnice. V dalších hodinách se bude náš kosmický soused při pohledu ze Země přibližovat k Marsu, aby ho nad ránem – to už bude čtvrtek 8. prosince – kolem šesté hodiny úplně zakryl. I když budou oba objekty velmi nízko nad obzorem, teoreticky může být patrný i výstup planety zpoza disku Měsíce o necelou hodinu později.

Když vyjde počasí, bude to úžasná podívaná jak pouhýma očima, tak i jakýmkoli dalekohledem. Určitě si ji nenechejte ujít a pochlubte se s vašimi zážitky třeba na našem facebook.hvezdarna.cz

Na hvězdárně za příznivého počasí nabídneme přímý přenos z našeho dalekohledu dostupný na youtube.hvezdarna.cz nebo facebook.hvezdarna.cz Jinak ale nebude pro omezenou kapacitu budova otevřena pro veřejnost.