Jsme v provozu! Ptáte se na podmínky návštěvy? Při vstupu do sálu digitária budete požádáni o předložení QR kódu či jiného dokumentu o očkování nebo o prodělání. Výjimkou jsou děti do 12 let, ty nepotřebují žádný test. Ve věku od 12 do 18 let akceptujeme test. Všichni se musí během projekce chránit respirátorem (do 12 let rouškou). Školní výpravy mají jiný režim. Moc děkujeme za pochopení.

Jasná kometa NEOWISE

Letní oblohu zdobila tento rok relativně jasná kometa. Určitě nejjasnější za poslední dvě desetiletí. Vidět byla po celou noc nízko nad severním obzorem. Vlasatice má úřední označení C/2020 F3 (NEOWISE), jelikož si ji jako první všiml stejnojmenný kosmický dalekohled.

Začátkem července byla patrná už z večera. Dokonce i pouhým okem bez dalekohledu jste ji mohli pozorovat jako rozostřenou hvězdu, ze které směrem nahoru vybíhal zřetelný chvost o délce několika úhlových stupňů. Ke konci měsíce však jasnost komety poklesla a nadšené pozorovatele donutila vycestovat z měst za větší tmou nebo dokonce sáhnout i po pozorovací technice. V pátek 3. července prolétla kolem Slunce (dostala se o něco blíže, než obíhá Merkur) a 23. července byla nejblíž k Zemi ve vzdálenost přibližně 100 milionů kilometrů. Teď už se od Země vzdaluje a její jasnost bude nadále klesat než se dostane i z dosahu amatérských dalekohledů.

Pokud jde o dráhu komety ve Sluneční soustavě, Slunce oblétne jednou za 6800 let, přičemž se vzdálí více než 100 miliard kilometrů (715x dál než se pohybuje Země kolem Slunce). Poprvé byla pozorována kosmickou observatoří 27. března. Aktuální polohu komety můžete sledovat například na této internetové stránce.

Observatoř NEOWISE (což je zkratka anglického označení Near-Earth Object Wide-field Infrared Survey Explorer, tedy Infračervený, širokoúhlý hledač blízkozemních objektů) již několik roků pátrá po tělesech, které se mohu přiblížit k naší planetě. Je tedy součástí obranné, kosmické hlídky. Malá tělesa jsou přitom nenápadná ve viditelném světle, ale krásně září v infračerveném oboru elektromagnetického spektra.

Tak co, povedlo se vám ji ulovit? Pokud ano, napíšete nám o tom na náš Facebook?

108179904_410400949865567_706665238791763197_n