Jsme v provozu! Ptáte se na podmínky návštěvy? Při vstupu do sálu digitária budete požádáni o předložení QR kódu či jiného dokumentu o očkování nebo o prodělání. Výjimkou jsou děti do 12 let, ty nepotřebují žádný test. Ve věku od 12 do 18 let akceptujeme test. Všichni se musí během projekce chránit respirátorem (do 12 let rouškou). Školní výpravy mají jiný režim. Moc děkujeme za pochopení.

Digitárium přichází

Hvězdárna a planetárium Brno dokončila další fázi instalace digitária – jednoho z největších hybridních planetárií v Evropě. V minulých týdnech byly dokončeny všechny stavební práce, instalováno nové, kaskádovité hlediště, datové rozvody i klimatizace. A už několik dní zde technici americké společnosti Spitz instalují sférickou projekční plochu o průměru 17 metrů.

Nejlepší projekční plocha na světě

„Je úžasné sledovat, jakým způsobem se vyvíjí audiovizuální technika. A jsem moc rád, že to nejlepší z ní se daří dostat i do Brna,“ komentuje instalaci plochy Jiří Dušek, ředitel Hvězdárny a planetária Brno. „Projekční plocha NanoSeam je výsledkem mnohaletého vývoje a nabízí nejhladší a nejspojitější plochu na světě. S něčím podobným se potkáte třeba v planetáriu v Chicagu, Varšavě, Honolulu nebo San Francisku.“

Projekční plocha NanoSeam má podobu bílé polokoule, která je sestavena z několika desítek hliníkových panelů se speciální povrchovou úpravou. Z akustických důvodů jsou panely perforované a přichycené na robustní nosné konstrukci. Během projekce přitom nebudou v ploše patrné žádné „švy“, takže výsledný obraz všechny upoutá realistickou podobou a hloubkou ostrosti.

„Téměř, jako kdyby se nám otevřelo okno do vesmíru,“ dodává Jiří Dušek. „Anebo, jako kdybyste seděli uprostřed obrovské vaječné skořápky. Velmi zajímavé bude i uchycení této obří projekční plochy. Tuto technickou lahůdku ale prozrazovat zatím nebudeme.“

Další technické zázraky

Instalace projekční plochy NanoSeam bude dokončena poslední srpnový týden. Poté si sál digitária převezmou technici z Francie a Japonska. Ze „země vycházejícího Slunce“ bude dopraven projektor Chronos II, který dokáže vytvořit velmi věrnou podobu hvězdné oblohy. Naopak z Francie pochází projekční systém a veškerý astronomický software.

Digitárium Hvězdárny a planetária Brno své brány otevře počátkem listopadu tohoto roku. První dvě představení, které uvede, budou: Neuvěřitelný vesmír a Kaluoka’hina – začarovaný útes.

Fotopříběh konstrukce digitária Hvězdárny a planetária Brno můžete sledovat na www.facebook.com/hvezdarna.brno

Podporuje nás National Geographic Česko

Hvězdárna a planetárium Brno začala oficiálně spolupracovat s prestižním magazínem National Geographic Česko.

National Geographic je časopis s ohromnou tradicí, čtenářskou základnou a zaměřením na krásu, pestrost a podivuhodnost světa. Hvězdárna a planetárium Brno se již šest desetiletí snaží ukázat, jak zajímavá, dobrodružná a významná může věda být, orientuje se na neživou přírodu a moderní technologie. Tradice, fantasknost, nadšení ze života – to je společný průnik obou projektů.

S Hvězdárnou a planetáriem Brno se proto setkáte na stránkách tištěného magazínu i portálu http://www.national-geographic.cz/, s National Geographic Česko pak přímo na Kraví hoře.