Otevírá se vědecká stezka

Hvězdárna a planetárium Brna počátkem září otevírá novou vědeckou stezku. Od rána do večera, od soumraku do úsvitu, od pondělí do neděle mohou návštěvníci jakéhokoli věku na vlastní oči, sluch i hmat poznávat svět kolem sebe. Expozice je volně přístupná, zdarma jsou k ní připraveny i nejrůznější doplňky. Jednalo se o investici ve výši 7,3 mil. Kč (v tom dotace EU 85 %).

Projekt Přírodovědné kognitorium – vědecká stezka si klade za cíl podpořit zájem o přírodní vědy, inspirovat návštěvníky a infikovat je touhou po objevování a poznávání reálného světa. Je příkladem efektivního čerpání finančních prostředků ze zdrojů Evropské unie a přispěje k dalšímu oživení parku Kraví hory, řekl Petr Vokřál, primátor statutárního města Brna

Vědecká stezka je expozice v bezprostředním okolí Hvězdárny a planetária Brno s deseti interaktivními exponáty zařazenými do vzájemných souvislostí.  Expozice bude nepřetržitě přístupná po celý kalendářní rok, jak v „samoobslužném režimu“ pro individuální návštěvníky bez průvodce, tak k realizaci animačních programů pro základní, střední i vysoké školy vedených instruktorem. Její realizace je součástí naší dlouhodobé strategie měnit naši organizaci ve špičkové centrum neformálního způsobu přírodovědného vzdělávání, uvedl Jiří Dušek, ředitel Hvězdárny a planetária Brno

Více informací o projektu

Jednotlivé exponáty vědecké stezky budou mechanické s intuitivním ovládáním s textovými návody a grafickými ikonami. Pro vážné zájemce budou k dispozici video návody identifikované QR kódy, které využijí především vážní anebo talentovaní zájemci. Elektronická verze průvodce expozicí bude ke stažení zdarma, za úplatu pak v tištěné podobě v pokladně Hvězdárny a planetária Brno.

Na ploše v okolí bývalého vodojemu z 30. let minulého století vzniklo několik volně přístupných podest s následujícími interaktivními exponáty: model planetárního roveru, zvukovod, 3D skener, kaleidoskop, astronomický dalekohled, polární dalekohled, spektroskop, meteorologická stanice, pixelová stěna, planetární siloměr.

Projekt byl doporučen k realizaci v rámci výzvy IPRM II – Zvýšení kvality poskytovaných služeb pro veřejnost a rozšíření občanské vybavenosti města. Architektonický návrh pochází z dílny Rudiš-Rudiš architekti, s.r.o., autorský dozor zajistili Jiří Dušek, Tomáš Hladík a Jan Píšala z Hvězdárny a planetária Brno. Konstrukci zajistila společnost SunDrive, s.r.o. Není vyloučeno, že bude v budoucnosti instalováno i další pokračování vědecké stezky.