Pondělí 21. října: Kometa Tsuchinshan-ATLAS slábne a je na hranici viditelnosti bez dalekohledu i na tmavé, světlem nerušené obloze. Pokud si chcete pohled na kometu skutečně užít, musíte utéct z města a vzít si na pomoc triedr nebo jiný malý dalekohled. Nenechte se přitom zmást vytuněnými fotografiemi. Kde ji vlastně hledat? Na bezoblačném nebi od cca 19 do cca 20.30 nad západním obzorem. Přijít také může za námi do parku vedle hvězdárny, kde jsou za jasného počasí připraveny dalekohledy s velkým zorným polem.

O noci vědců přistanete na kometě

V pátek 30. září od šesti hodin odpoledne až do půlnoci proběhne Noc vědců. A zcela náhodou i jeden z nejpodivuhodnějších vesmírných manévrů všech dob – na povrchu komety Čurjumov-Gerasimenko dosedne sonda Rosetta. Hvězdárna a planetárium Brno má tudíž program na tento večer zřejmý – bude se věnovat právě přistání na kometě.

Noc vědců letos věnujeme oslavě výprav do vzdáleného vesmíru. Hlavním trhákem bude projekce pořadu Rosetta o stejnojmenné vesmírné sondě a kometách zvlášť. Představení v našem digitálním planetáriu bude mít tento večer premiéru. Na fasádu budovy promítneme legendární české sci-fi Ikárie XB-1. Ve foyer bude možné ochutnat speciální pivní ležák, zmrzlinu chlazenou tekutým dusíkem anebo se podívat na výrobu modelu kometárního jádra. Nakouknout půjde i do sálu exploratoria, ve kterém se chystá nová expozice. Pokud nám to počasí dovolí, v parku Kraví hory se návštěvníci navíc projdou po modelu planetární stezky. Jiří Dušek, ředitel Hvězdárny a planetária Brno

Noc vědců se snaží představit, jak je důležité vymýšlet, spouštět a dotahovat do konce všechny malé i velké projekty, které mají smysl. Věda pohání společnost směrem kupředu, a proto je třeba jí dopřát prostor, jaký si zaslouží. Proto neváhejte přijít i se svými blízkými. Noc vědců se odehraje v pátek 30. září od 18 do 24 hodin. První projekce představení Rosetta přitom začne již v 17 hodin.

Vstup je zdarma a už teď garantujeme, že to bude stát za to.

Podívejte se na pozvánku na Noc vědců.

Noc s kometou

Celý program na Hvězdárně a planetáriu Brno bude ve znamení historické události. Návštěvníci ochutnají vesmírný ležák, na vlastní oči zjistí, jak udělat model kometárního jádra a ochutnají zmrzlinu mraženou tekutým dusíkem. Připravena také bude Vědecká stezka s novým exponátem – modelem obří planety s plynnou atmosférou, jako je třeba Jupiter nebo Neptun.

Za pěkného počasí se podíváme i do vesmíru – třeba na planety Venuši nebo Mars, stejně jako objekty daleko za hranicemi Sluneční soustavy. Přímo nad hlavou nám bude zářit hvězda Vega ze souhvězdí Lyry i jedna z největších a nejzářivějších stálic v blízkém vesmíru – Deneb ze souhvězdí Labutě. Řadí se totiž mezi tzv. veleobry a představuje jednu z nejvzdálenějších hvězd, kterou můžeme vidět bez dalekohledu. Leží zhruba tři tisíce světelných roků daleko a její zářivý výkon se vyrovná sto padesáti tisícům Sluncí! Z těchto parametrů vychází i podivuhodné rozměry – Deneb je zhruba 200krát větší než Slunce. Kdyby se nacházel uprostřed Sluneční soustavy, sahal by jeho okraj až k oběžné dráze planety Země.

Podívejte se na ukázku z představení Rosetta.

Vesmír je obrovský a ukrývá nekonečné množství tajemství. Abychom poznali alespoň jedno z nich, přiblížili jsme se k němu se sondou Rosetta. Výjimečnému projektu je věnované stejnojmenné představení, které bude mít v našem digitálním planetáriu premiéru právě o Noci vědců. Show Rosetta věnuje prostor nejen objeviteli – Klimu Čurjumovi, ale především samotné kometě. Model kometárního jádra, který diváci uvidí, je natolik detailní, že překonává i ty nejlepší hollywoodské trikaře. Projekce se budou opakovat po celou Noc vědců s odstupem třiceti minut. Jiří Dušek, ředitel Hvězdárny a planetária Brno

Praktické informace k Noci vědců

• Noc vědců proběhne v pátek 30. září od 18.00 do 24.00 hodin. Vstup zdarma.
  • Každých 30 minut projekce v sále digitária představení Rosetta. První projekce již v 17.00
  • Přibližně od 20.00 projekce filmu Ikárie XB-1 na fasádu budovy.
  • Za pěkného počasí od 20.00 do 24.00 komentované pozorování večerní oblohy.
  • Ochutnávka pivního ležáku a dusíkem chlazené zmrzliny (do vyčerpání zásob).
  • Komentovaná výroba modelu kometárního jádra – každých 30 minut.
  • Za příznivého počasí možnost procházky po modelu Sluneční soustavy v parku Kraví hory.
  • Speciální osvětlení Vědecké stezky.
  • Aktuální informace sledujte a své zážitky sdílejte na www.facebook.com/hvezdarna.brno

Vydejte se na pohřeb sondy Rosetta

Rosetta je poměrně velká sonda, rozměry srovnatelná s větším automobilem. Když navíc rozevřela sluneční panely, roztáhla se do délky bezmála 30 metrů. Aby se mohla potkat s kometou Čurjumov-Gerasimenko, musela vesmírným prostorem uletět skoro 6,5 miliardy kilometrů. Cesta ji trvala 10 let! Kvůli šetření palivem a současně dosažení požadované rychlosti musela dokonce absolvovat několik gravitačních manévrů a proletět v těsné blízkosti Země a Marsu.

Ke svému cíli dorazila v polovině roku 2014 a následovaly dva roky vědeckých měření. Díky důmyslným manévrům se dostala na oběžnou dráhu kolem kometárního jádra. A nejen to, dokonce na jeho povrch vysadila přistávací modul Philae. Kometární jádra jsou ale malá, takže malá je i jejich přitažlivost. Nemůžete na nich jen tak přistát. Po přiblížení k povrchu měl proto modul Philae vystřelit speciální harpuny, přitáhnout se a zakotvit na povrchu. Někde se však stala chyba… Než se to podařilo, modul na povrchu dvakrát pořádně poskočil. Nakonec ale první přistání člověkem vyrobeného stroje na jádru komety skončilo dobře.

V pátek 30. září kolem poledne našeho času ale celý projekt skončí. Philae na povrchu má již dávno vybité baterie a orbitální část Rosetty již spotřebovala veškeré palivo. Proto se vydá na svou poslední cestu směrem k povrchu komety Čurjumov-Gerasimenko. Ovšem i během přistání bude Rosetta plnit vědecké úkoly – jakmile sonda překoná vzdálenost 500 metrů od povrchu, začne pořizovat fotky s vysokým rozlišením. Pokud se vše vydaří, půjde o dokonalé završení její veleúspěšné dvanáctileté pouti.

To všechno a mnohem více zažijete na Hvězdárně a planetáriu Brno během Noci vědců, která se odehraje v pátek 30. září od 18.00 do 24.00. Vstup zdarma!