Dvojnásobně Neuvěřitelné Brno

Pracovníci Hvězdárny a planetária Brno v těchto dnech dokončili dvě díla, která oslavují naše město. Kniha Neuvěřitelné Brno od Pavla Gabzdyla je k dostání v každém dobrém knihkupectví, fotografie s úplňkovým Špilberkem od Petra Horálka doslova obletěla svět.

Astronomický snímek dne

Projekt Astronomy Picture of the Day (česky Astronomický snímek dne) byl založen v roce 1995 a dnes je nejrozsáhlejší sbírkou popsaných astronomických záběrů na světě. Podporuje ho NASA, každý den vychází v 27 jazycích a doplňuje ho řada dalších stránek či aplikací. Odborníci každý den vybírají z tisíců snímků ty, které jsou výjimečné, originální anebo vysoce aktuální. Zatímco před dvěma desetiletími se na fotografie podívalo několik desítek lidí denně, dnes jich je více než jeden milion.

Za celých 21 roků se do výjimečného výběru dostaly pouze 4 snímky pořízené v České republice. Dva přitom pocházejí z Brna! V dubnu 2000 to byla polární záře nad brněnskou hvězdárnou, v pátek 16. září 2016 se jím stal portrét Úplněk nad Brnem od Petra Horálka, astrofotografa Hvězdárny a planetária Brno.

Úplněk nad Špilberkem

Ve středu 20. července 2016 (v noci na čtvrtek) slavilo lidstvo 47. výročí přistání a pobytu prvních lidí na Měsíci. Legendární posádka Apolla 11 – Neil Armstron, Edwin Aldrin a Michael Collins – změnila svět. Výročí se navíc sešlo s úplňkem. Významný moment jsem si nenechal ujít z Brna, kde se slavilo opravdu ve velkém. Hvězdárna a planetárium Brno připravila program pro tisíce lidí. Mimo pozorování dalekohledem a unikátních představení se lidé mohli vykoupat pod úplňkem v nedalekém bazénu a užít si fantastické noční představení české národní a olympijské reprezentace akvabel. Během celého tohoto dění jsem se mohl kochat vycházejícím Měsícem v popředí s majestátným brněnským hradem Špilberk ze 14. století. Petr Horálek

Snímek Úplněk nad Brnem nabízíme k libovolnému, nekomerčnímu použití ke stažení v plném rozlišení a kvalitě (180 MB, tif). Jako zdroj uveďte Petr Horálek, Hvězdárna a planetárium Brno.

Výjimečná kniha

Brno je vážně neuvěřitelné město. Asi před půl miliardou roků mělo svůj malý kontinent, v pravěku se tu několikrát rozlévalo moře a Petrov stojí na kopci vytvořeném dávnou sopečnou činností. Postupně tu žili trilobiti, dinosauři, gigantičtí žraloci i šavlozubí tygři. Na Stránské skále hořel před šesti sty tisíci lety oheň, který tu udržovali lidé druhu Homo erectus. Na zdejším nebi mohli Brňané v různých dobách pozorovat zářící komety i zatmění Slunce.

Neuvěřitelné Brno

Věřte nebo ne, ale takové a podobné příběhy jsou epsány do stránek zbrusu nové knihy Neuvěřitelné Brno, která v těchto dnech vychází u nakladatelství B4U Publishing. Autorem knihy je Pavel Gabzdyl z Hvězdárny a planetária Brno, jehož nevšední fotografie jihomoravské metropole už Brňané dobře znají jak z facebookového profilu hvězdárny, tak i z oficiálních materiálů města Brna.

Kniha vychází ze scénáře stejnojmenného představení, které jsme v brněnském planetáriu uvedli před 5 lety. Snažil jsem se v něm představit Brno trochu jinak než obvykle. Zaměřil jsem se totiž na neuvěřitelné příběhy z hodně dávné historie našeho města. Nečekaný úspěch a obliba představení mě pak motivovaly k tomu, abych uvažoval i nad knižní podobou. Pavel Gabzdyl

Krásná publikace Neuvěřitelné Brno je k dostání na pultech snad všech brněnských knihkupectví, ale samozřejmě i v pokladně Hvězdárny.

No není to Brno neuvěřitelné?