English

Program & vstupenky

◀   ▶

PONDĚLÍ

16. ledna

Pohádkový pořad o holčičce, která chodila hlavou dolů. Skutečně, stalo se tak po jedné jarní bouřce. A od té doby má naše hrdinka velmi zvláštní pohled na celý svět.

Potvrzené rezervace:
Základní škola a mateřská škola Basic, Brno, MŠ (14 osob)
Lesní klub Šiška, Brno-Kohoutovice, 62300, Borovicové šišky (21 osob)
MŠ KINDER - CITY s.r.o., Černovice, 4,5-6 let (19 osob)
Mateřská škola a Základní škola pro tělesně postižené Brno, Brno, 3.C, 5.C2 (19 osob)

Jenže, co je vlastně vzhůru nohama? Jak se sami přesvědčíme, záleží na úhlu pohledu. Během putování zvláštním světem se seznámíme se zvířaty žijícími v moři i na obloze. Zjistíme, jak mění Měsíc svou podobu a proč je obloha temná. Spolu s holčičkou, která chodí hlavou dolů, se nakonec v záři pouličního osvětlení zavážeme k boji se světelným znečištěním.

Představení Vzhůru nohama je z dílny Planetario de Pamplona. Virtuální svět plný úžasných animací překvapí nejen malé diváky. Namluvili herci Městského divadla Brno. Součástí představení je prohlídka hvězdné oblohy – ukázka několika jasných hvězd a nejnápadnějších souhvězdí.

představení v sále digitária

klíčová témata: souhvězdí, fáze Měsíce, světelné znečištění, orientace na hvězdné obloze

Vzhůru nohama

Potvrzené rezervace:
ZŠ Benešova, 674 01 Třebíč, 3. třída (79 osob)
Mš Květ života, 625 00 Brno-Bohunice (9 osob)

Vzhůru nohama

17. ledna

Odvážní komiksáci ze Zula patroly se ve svém speciálním létajícím talíři vydají pozpátku v čase. Někdo špiní naši planetu a oni musí zjistit, kdo to dělá! Následky totiž mohou být katastrofální. Jejich pátrání je nakonec zavede až do doby, kdy vznikala Země a vlastně i celá Sluneční soustava.

Potvrzené rezervace:
MŠ Moravany, Moravany u Brna, berušky, koťátka a sovičky (54 osob)

Přesvědčíme se, že se planeta Země od svého vzniku až do současnosti mnohokrát změnila. Některé proměny jsou téměř neuvěřitelné! V různých časech jsme mohli potkat různé rostliny a živočichy. Kdysi dávno byly třeba oceány zelené a obloha červená. Pak se ale objevili malí živočichové – označovaní jako bakterie, kteří všechno změnili. A tak to šlo pořád dál a dál až do současnosti.

Představení Zula hlídka: dobrodružství v čase je z dílny Spitz, Inc. Namluvili herci Městského divadla Brno. Součástí představení je prohlídka hvězdné oblohy – ukázka několika jasných hvězd a nejnápadnějších souhvězdí.

představení v sále digitária

klíčová témata: vznik planety Země, vývoj rostlin a živočichů, vztah k životnímu prostředí, orientace na hvězdné obloze

Zula hlídka: Dobrodružství v čase
Představme si Zemi jako důmyslný stroj poháněný Sluncem. Bohužel k němu chybí návod na použití. Jak tedy vlastně pracuje? Co se uvnitř tohoto složitého soukolí, pojmenovaného planeta Země, vlastně odehrává? A proč je Země tak vhodná pro život?

Potvrzené rezervace:
ZŠ Náměšť nad Oslavou, Náměšť nad Oslavou, 4. A, B, (37 osob)

Prozkoumejme zemské klima – komplikovaný systém ovlivňující všechny živé organismy. Podívejme se na vzdušné proudy, oceány i síly, díky nimž je Země v pohybu. Zkusme odhadnout budoucnost našeho domova, jediné ve vesmíru známé obydlené planety.

V představení Země v pohybu se názorně seznámíme s koloběhem uhlíku mezi biosférou, litosférou, hydrosférou a atmosférou. V části vedené moderátorem si navíc ukážeme základní pohyby naší planety: střídání dne a noci, ročních období. Vysvětlíme si, proč Měsíc mění fáze.

Pořad Země v pohybu pochází z dílny společnosti Spitz a s úspěchem se promítá ve více než stovce digitálních planetárií celého světa. České znění namluvil Petr Štěpán. Součástí představení je prohlídka hvězdné oblohy – ukázka několika jasných hvězd a nejnápadnějších souhvězdí.

představení v sále digitária

klíčová témata: změny počasí, koloběh uhlíku, střídání ročních období, délka dne a noci, orientace na hvězdné obloze

Země v pohybu

18. ledna

Bohužel, tento den nenabízíme žádné pořady.

19. ledna

Prosklená fasáda a velká pochůzná terasa navíc zprostředkují úžasné pohledy na denní i noční Brno. Komentované procházky večerní oblohou vedou odborní průvodci. S ohledem na změny v postavení nebeských těles, stejně jako roční období, je každá taková výprava zcela jedinečná. Pozorování je vhodné pro návštěvníky jakéhokoli věku, a je dobré (dokonce i v létě), se na něj teple obléci. I když máme k dispozici skutečně špičkové dalekohledy, ani ony nic nezmůžou s pozemskou oblačností. Je-li zataženo, pak přijde vhod návštěva malého planetária, kde se pod umělou oblohou seznámíte s nejnápadnějšími hvězdami i souhvězdími.

20. ledna

Pozor, pořad se neodehrává v novém digitáriu, nýbrž malém planetáriu. Ač je již stařečkem, umí vykouzlit nádhernou hvězdnou oblohu, kterou v přesvětleném Brně nikde nespatříte. Přijďte si odpočinout a chvíli, občas i v tichosti, posedět pod hvězdami ...

... za zvuku příjemné melodie a pohodového povídání se budeme společně dívat na nebe plné hvězd. Nebudete zahlceni ani astrofyzikou ani vyspělou technikou, nic vás nebudeme učit. Pokusíme se vás provést skutečnou relaxací s pomocí vesmíru a bájných příběhu a zbavit vás aspoň na chvíli všech starostí všedních dnů.

pořad probíhá v malém planetáriu

Relaxace pod hvězdami
malé planetárium - veřejnost
VSTUPENKY »
Vesmír je obrovský a ukrývá nekonečné množství tajemství. Abychom poznali alespoň některá z nich, vyrábíme důmyslné aparáty s důmyslnými elektronickými smysly, které jsou schopny pracovat v mrazivých podmínkách miliardy kilometrů od Země. Jedním z nich byla sonda Rosetta, která jako první lidský výrobek přistála na jádru komety. Právě výjimečnému projektu je věnováno toto výjimečné představení. Model kometárního jádra, který uvidíte, je totiž natolik detailní, že překonává i ty nejlepší hollywoodské trikaře.

Proč se vlastně o komety zajímáme? Komety jsou malá vesmírná tělesa složená především z vodního ledu a tmavého prachu, která se pohybují po dráze kolem Slunce. Když se k němu přiblíží, jejich povrch se zahřeje a komety se zahalí do řídké atmosféry, mnohdy s ohonem směřujícím od Slunce. Kometární jádra přitom obsahují látky, z nichž vznikly všechny planety Sluneční soustavy, včetně naší Země. Není dokonce vyloučeno, že v sobě ukrývají tajemství vzniku života na Zemi. Před čtyřmi miliardami let mohly na naši planetu přinést složité organické látky – základní kameny pozemského života – právě komety.

Během představení Setkání s kometou se seznámíte s unikátní vesmírnou výpravou – aby se mohla potkat sonda Rosettap s kometou Čurjumov-Gerasimenko, letěla deset roků vesmírným prostorem 6,5 miliardy kilometrů! A nejen to, dokonce na povrch komety vysadila přistávací modul Philae.

České znění namluvil Petr Štěpán a Karel Mišurec. Součástí představení je přehlídka snímků komet, ke kterým se přiblížili meziplanetární sondy. A také komentovaná ukázka nejjasnějších hvězd a souhvězdí.

21. ledna

Jaké to asi je usnout a probudit se v pravěku? Zkuste se přesvědčit sami. Právě takové je představení Soumrak dinosaurů – divoké dobrodružství ve světě dinosaurů, napínavé pro malé i velké diváky.

Spolu s digitáriem – našim přístrojem na zázraky – můžeme cestovat nejen prostorem, ale i časem. Tentokrát až do doby před 250 miliony roky! Spolu s našimi hlavními hrdiny se seznámíme s některými druhy vyhynulých ještěrů, kteří pravděpodobně byli předchůdci dnešních ptáků. Prolétneme se s největším létajícím tvorem, který kdy žil na naší planetě – Quetzalcoatlem. Budeme utíkat před stádem Argentinosaurů a schováme se před útočným Velociraptorem. Nakonec se staneme svědky soumraku dinosaurů, při pádu obří planetky před 65 miliony roky. Zjistíme ale také, že podobné katastrofy, při kterých kdysi dávno vymřeli téměř všichni živočichové a rostliny, jsou přirozenou součástí koloběhu života na naší planetě.

Celým dobrodružstvím nás provede odvážná Lucie, jejíž tatínek má v oblibě roztodivné druhy vozidel. Spolu s našimi cestovateli budeme létat nad hlubokými kaňony, plout na hladině bouřlivého oceánu, procházet se v tropickém pralese, slézat ledové útesy, skákat na padáku do hluboké propasti a v každém okamžiku se ohlížet, zda za našimi zády nestojí nějaký ten záludný dinosaurus. Nebo jeho předchůdce, či nástupce.

Občas se budeme bát, občas se budeme smát, tu a tam se nám zatočí hlava. Představení Soumrak dinosaurů pro vás každopádně bude nezapomenutelným zážitkem. České znění namluvil herci Městského divadla Brno. Součástí představení je komentovaná ukázka hvězdné oblohy před 65 miliony roky.

22. ledna