English
Italiano
Français
Polski

Program pro veřejnost

Jste pedagog a hledáte školní pořady? Přejděte naPROGRAM PRO ŠKOLY »

Chcete rovnou do rezervačního systému? Přeskočte na COLOSSEUM »

Potřebuje návod, jak rezervovat vstupenky? Všechny důležité informace najdete ve SPODNÍ ČÁSTI TÉTO STRÁNKY »

« PŘEDCHOZÍ TÝDEN | DALŠÍ TÝDEN »

21. října

V dětském představení Ptačí ostrov se vydáme do světa fantazie, kde potkáme syna Severní hvězdy Aruna, prostořekého piráta s partou dobromyslných námořníků, mudrce Al Hasena s mohutným plnovousem, stejně jako hodnou tetu a přísného strejdu. To vše v kulisách, které si vzaly za vzor Lednicko-Valtický areál. Budeme svědky pátrání po kouzelném klíči od tajemného globusu, na cestu nám posvítí čarovná světluška, poplaveme s lodí plnou bukanýrů, vzneseme se s neuvěřitelným létajícím strojem a staneme se svědky objevu neobvykle krásného drahokamu, průzračného jako měsíční svit. A hlavně zažijeme velkou zábavu!

Představení vzniklo jako společný projekt Hvězdárny a planetária Brno a Charta Linea, scénář napsal Jan Šotkovský, režíroval Petr Hloušek. V dětských rolích hraje Adéla Ondrušová a Vojtěch Ventruba, v dospělých rolích herci Městského divadla Brno Hana Holišová, Eva Ventrubová a Petr Štěpán. Součástí představení je prohlídka hvězdné oblohy – ukázka několika jasných hvězd a povídání o Měsíci.

pro mateřské školy a 1. a 2. třídy ZŠ
představení v sále digitária

klíčová témata: podoby Měsíce, měsíční krátery a měsíční moře, orientace na hvězdné obloze

Ptačí ostrov 2D

Lední medvěd Vladimír a tučňák James nejdříve podniknou vesmírnou cestu na palubě rakety Polaris, aby přišli na zoubek polární záři. Jako na potvoru je ale zasáhne meteorit, takže zcela neplánovaně havarují na úpatí staré pyramidy, kde se potkají s Lucíí, všetečným kolibříkem. Právě Lucii ale vrtá hlavou legenda vysekaná v kameni o světlech na nebesích.

Všem třem nezbývá, než se nalodit na opravenou raketu Polaris a vydat se nejdříve na Měsíc, pak do oblasti mezi Marsem a Jupiterem, kde se pohybuje celá řada malých planetek, aby nakonec přistáli na povrchu jedné z komet. Hypotézy, pozorování a analýzy jim umožní najít odpovědi na všechny otázky a samozřejmě se vrátit zpět na Zemi.

Poněkud ztřeštěná podívaná pochází z dílny planetária St. Etienne. Namluvil Richard Genzer a Michal Suchánek. Součástí představení je prohlídka hvězdné oblohy – ukázka několika jasných hvězd a nejnápadnějších souhvězdí.

pro mateřské školy, 1. třídu ZŠ a vyšší ročníky
3D (stereoskopické) představení v sále digitária za použití speciálních brýlí

klíčová témata: podoba Měsíce, malá tělesa Sluneční soustavy (planetky, komety), meteory, orientace na hvězdné obloze

Lucie: tajemství padajících hvězd 3D

22. října

pro mateřské školy, 1. třídu ZŠ a vyšší ročníky

Lucie: tajemství padajících hvězd 2D

První zastávkou bude Měsíc, jediné vesmírné těleso, na kterém lidé dosud přistáli. Dalším logickým cílem je Mars. Proč? Je blízko, navíc se ze všech ostatních planet nejvíce podobá Zemi. Máme šanci nalézt na něm i známky života?

Naše výprava se však nezastaví. Pokračovat budeme ke čtyřem plynným obrům – Jupiteru, Saturnu, Uranu a Neptunu. Prolétneme také kolem kometárního jádra – kosmického ledovce, jehož složení odpovídá materiálu, ze kterého před 4 a půl miliardami roků vznikla celá Sluneční soustava.

A čeká nás také trpasličí planeta Pluto. Jediná sonda, která jej v roce 2015 navštívila, nám ukázala podivuhodný svět s tmavými krátery a zasněženými ledovci.

Průzkum vesmíru je fascinující a vždy přináší překvapivé poznatky. Zažijte s námi zázraky přírody ve Sluneční soustavě!

2D (klasické) představení v sále digitária

klíčová témata: planety Sluneční soustavy, dálkový průzkum vesmíru, orientace na hvězdné obloze

23. října

Mezi Pálavou a Macochou, mezi Podyjím a Bílými Karpaty, mezi nebem a podzemím. Tam všude se rozkládá náš neuvěřitelný kraj, ozdobený nádhernou přírodou, výjimečnými památkami a úrodnými vinicemi. A lidé se zde dožívají pozoruhodně vysokého věku. Vedou se spory o tom, jestli to způsobuje dobrá voda, anebo víno. Součástí představení je komentované povídání o Sluneční soustavě i hvězdné obloze, především pak o světelném znečištění a oblastech temné oblohy.

2D (klasické) představení v sále digitária

klíčová témata: světelné znečištění, ochrana přírodních i technických památek, Jihomoravský kraj, orientace na hvězdné obloze

Morava 360 2D

Morava 360 2D

Poletíme do minulosti, až do doby před vznikem naší Země, předtím, než se rozzářily první hvězdy, až na úplný počátek našeho času. Prožijeme velký třesk, první mikrosekundy, kdy měl vesmír podobu husté polévky subatomárních částic, i okamžiky v nichž se energie měnila v základní stavební kameny současného světa: elektrony, protony a neutrony.

Jak se jmenuje nejdůležitější prvek ve vesmíru? Proč se sbalil do planet, hvězd a galaxií? A jakou roli při tom sehrála gravitace – neviditelná síla působící ve všech směrech mezi všemi formami hmoty na jakékoli vzdálenosti?

V představení Hvězdný cirkus se dozvíte, jak uvnitř hvězd vznikají jednotlivé chemické prvky. Zažijete explozi supernovy – jeden z nejdramatičtějších jevů v přírodě. A také se podíváte na zrození Sluneční soustavy i života na planetě Zemi. A až příště pozvednete své oči k noční obloze, už budete vědět, odkud se vzaly vaše atomy. My všichni totiž pocházíme z hvězd!

Představení Hvězdný cirkus pochází z dílny společnosti NSC Creative, české znění namluvili herci Městského divadla Brno, role principála se ujal Zdeněk Junák. Součástí projekce je prohlídka Sluneční soustavy.

3D (stereoskopické) představení v sále digitária za použití speciálních brýlí

klíčová témata:vznik a vývoj vesmíru, vznik chemických prvků ve vesmíru, vznik Sluneční soustavy, orientace na hvězdné obloze

Hvězdný cirkus 3D

Jejich úkol byl jediný: prozkoumat planety Jupiter, Saturn, Uran a Neptun. Jeden z nich se dokonce ohlédl a pořídil ikonický portrét planety Země i celé Sluneční soustavy. Sondy Voyager se také staly prvními lidskými výtvory, které opustí gravitační jámu samotného Slunce. Spolu se vzkazem pro mimozemské nálezce se totiž vydaly na cestu bez návratu, tam někam mezi hvězdy.

Byl to fantastický projekt: prozkoumat všechny velké planety od Jupiteru až po Neptun, v průběhu více než dvaceti let. Byl to úžasný důkaz o umu pozemských vědců a techniků. Oba meziplanetární aparáty mnohonásobně přesáhly uvažovanou životnost. Vysílají dodnes, a to jsou od nás dvacet miliard kilometrů daleko…

Fascinuje-li vás příběh nesmrtelných poutníků, srovnatelný s výpravou Sputniku, Jurije Gagarina, Neila Armstronga a Edwina Aldrina, přijďte se podívat na vizuálně jedinečný Příběh nekonečných poutníků.

Autorem představení Příběh nekonečných poutníků: Voyager 3D je Jurij Gapon z UMA Vision. Dílo, kypící úžasnými vizualizacemi, posbíralo několik mezinárodních cen, včetně ceny Fulldome Festivalu Brno za nejlepší 3D film roku 2019. České znění namluvil Ondřej Novák. Součástí představení je prohlídka hvězdné oblohy – ukázka několika jasných hvězd a nejnápadnějších souhvězdí.

Příběh nekonečných poutníků: Voyager 3D
Sluneční soustava je dnes důvěrně známým koutkem v obrovsky rozlehlém vesmíru. Jistě, má své skryté záhady a překvapení, ale v hrubých rysech ji známe docela dobře. Není to ale tak dávno, kdy tomu bylo úplně jinak. Náš svět končil někde u Měsíce, při troše dobré vůle u Marsu. Vše se změnilo v okamžiku, kdy se na cestu vydali dva nekoneční poutníci…
Jóga není pouze fyzické cvičení obohacené o soustředění na správné dýchání. Jóga je přístup k životu. Vhodné pro muže i ženy všech věkových kategorii, pro začátečníky i pokročilé. Neopakovatelný zážitek relaxace, uvolnění, protažení svalů a posílení celého těla.

bez věkového omezení
délka cvičení: 60 minut
podložky k dispozici u nás

Jóga
Vyzkoušejte jógu netradičně v prostorách Hvězdárny a planetária Brno.

REZERVOVAT »
Prosklená fasáda a velká pochůzná terasa navíc zprostředkují úžasné pohledy na denní i noční Brno. Komentované procházky večerní oblohou vedou odborní průvodci. S ohledem na změny v postavení nebeských těles, stejně jako roční období, je každá taková výprava zcela jedinečná. Pozorování je vhodné pro návštěvníky jakéhokoli věku, a je dobré (dokonce i v létě), se na něj teple obléci. I když máme k dispozici skutečně špičkové dalekohledy, ani ony nic nezmůžou s pozemskou oblačností. Je-li zataženo, pak přijde vhod návštěva malého planetária, kde se pod umělou oblohou seznámíte s nejnápadnějšími hvězdami i souhvězdími.

24. října

Planety: Cesta Sluneční soustavou 2D

V sále exploratoria se ocitnete v Říši mlhovin, kterou prozkoumáte prostřednictvím vlastního důvtipu i velkoformátových fotografií úchvatných vesmírných objektů! Dozvíte se, kde se rodí i jak umírají hvězdy, nahlédnete do minulosti i budoucnosti našeho Slunce, dotknete se materiálu, který zde zbyl po utváření Sluneční soustavy, ocitnete se v nitru hvězdné porodnice i nedaleko pulsující supernovy. To vše v kulisách zářícího plynu, éterických mlhovin i gigantických galaxií.

Příběhem Sluneční soustavy provádí zkušený moderátor, který zodpoví případné dotazy. Pro žáky je připraveno několik jednoduchých úkolů, jejichž prostřednictvím si udělají představu o složení, struktuře, stáří i velikosti vesmírných objektů za hranicemi Sluneční soustavy.

pro 6. až 9. třídu ZŠ a vyšší ročníky
doporučujeme kombinovat s návštěvou digitária
v sále exploratoria

klíčová témata: vznik, vývoj, zánik hvězd, vznik Sluneční soustavy, mezihvězdný plyn a prach

Prohlídka výstavy: Říše mlhovin

Dorotka a Mirek spolu s dalšími kamarády připravují školní film o největší záhadě přírody. Navštívíme nejen broučí školu, ale také louku a les. Budeme luštit největší tajemství přírody, vše zábavnou, ale stále vzdělávací formou. Jak dodává Mirek: Musím říct, že ten chlorofyl a ta fotosyntéza mi pěkně rozžhavila lampičku.

Pořad Život stromů pochází z dílny společnosti Reef Production, předního tvůrce pořadů pro digitální planetária. České znění namluvili herci Městského divadla Brno. Součástí představení je prohlídka hvězdné oblohy – ukázka několika jasných hvězd a nejnápadnějších souhvězdí.

2D (klasické) představení v sále digitária

klíčová témata: výroba kyslíku, fotosytéza, složení a růst rostlin, orientace na hvězdné obloze

Život stromů 2D

Planety: Cesta Sluneční soustavou 2D
Na přednášky k nám zveme známé popularizátory prezentující některé z mnoha vědeckých témat, ale také špičkové odborníky, s nimiž se v menším počtu diváků ponoříte hlouběji do problematiky a dokonce se dle zájmu můžete zúčastnit i rozsáhlejší diskuze.

vhodné pro vážné zájemce o přírodní vědy
délka pořadu: přibližně 90 minut (včetně diskuse)

Přednáška
Jörgen Linus Wulff, The Universe as a Hologram On the largest scales our universe is described by Einstein´s theory of gravity and on the smallest scales it is described by the laws of quantum mechanics. In their efforts to reconcile these two descriptions scientists have recently made a startling discovery: Our universe could simply be a holographic projection of a lower-dimensional world! I will describe what this new holographic principle says and why we think it may be the key to a quantum description of gravity. Tato odborná přednáška proběhne v anglickém jazyce!

25. října

Prožijte spolu s hlavní hrdinkou Sárou a jejími průvodci jedinečné dobrodružství na staré měsíční základně u Hadleyho brázdy, kde před více než sto roky přistála výprava Apollo 15. Podaří se trosečnici zprovoznit starou základnu? Pomůže jí dobrosrdečný robůtek 54-L 50-G přezdívaný Labi, jinak také vášnivý zahradník? A nezkazí celý plán na záchranu až nepříjemně zvědavý H-Ugo?

Nebojácná Sára je vlastně takový vesmírný Robinson Crusoe. Spadla na Měsíc a musím počkat, až si pro ni přiletí záchranná kosmická loď. Jestli to zvládne, dozvíte se v představení Robinsonka, které vzniklo za spolupráce Hvězdárny a planetária Brno a Charta Lintea.

Součástí představení je stručná procházka Sluneční soustavou vedená Radkou Coufalovou a také prohlídka hvězdné oblohy – ukázka několika jasných hvězd a nejnápadnějších souhvězdí.

2D (klasické) představení v sále digitária

klíčová témata: Měsíc, podoba Sluneční soustavy, ochrana planety Země, orientace na hvězdné obloze

Robinsonka 2D

Robinsonka 2D

Vysněného cíle dosáhlo šest výprav. Dvě posádky testovaly mateřskou loď i přistávací modul na oběžné dráze Země, jiné dvě na oběžné dráze Měsíce. Apollo 13 zažilo nejúspěšnější neúspěch. Dvanáct lidí – výpravy Apollo 11, 12, 14, 15, 16 a 17 – na povrchu Měsíce chodilo, skákalo, padalo, jezdilo i tak trochu bouralo. Zpět na Zemi přivezli kosmonauti na čtyři sta kilogramů hornin. Jimi prováděné experimenty, z nichž jeden stále běží, si vzaly na paškál studium mechanických vlastností půdy, měsícotřesení, vlastností slunečního větru…

Program Apollo podpořil rozvoj a integraci řady technologií do našich každodenních životů. V šedesátých letech 20. století měly nejmenší počítače velikost místností, kvůli přistání na Měsíci však vznikl aparát, který jako jeden z prvních využil v civilním, nevojenském světě integrované obvody. Mezi novinky spojované s měsíčním projektem patří žáruvzdorné materiály, sušení vymrazováním a mnohé další.

Přijďte do digitária, prožijte příběh projektu Apollo, vydejte se Vzhůru na Měsíc! Jedno z neúžasnějších 3D představení v současnosti, v české změní pouze v Brně. Laskavým hlasem vás bude provázet Kristýna Daňhelová. Součástí představení je prohlídka hvězdné oblohy – ukázka několika jasných hvězd, nejnápadnějších souhvězdí a samozřejmě Měsíce.

3D (stereoskopické) představení v sále digitária za použití speciálních brýlí

klíčová témata: cesta na Měsíc, satelity planet sluneční soustavy, kosmonautika, orientace na hvězdné obloze

Vzhůru na Měsíc! 3D
... za zvuku příjemné melodie a pohodového povídání se budeme společně dívat na nebe plné hvězd. Nebudete zahlceni ani astrofyzikou ani vyspělou technikou, nic vás nebudeme učit. Pokusíme se vás provést skutečnou relaxací s pomocí vesmíru a bájných příběhu a zbavit vás aspoň na chvíli všech starostí všedních dnů.

pořad probíhá v malém planetáriu

Relaxace pod hvězdami
Pozor, pořad se neodehrává v novém digitáriu, nýbrž malém planetáriu. Ač je již stařečkem, umí vykouzlit nádhernou hvězdnou oblohu, kterou v přesvětleném Brně nikde nespatříte. Přijďte si odpočinout a chvíli, občas i v tichosti, posedět pod hvězdami ...

26. října

To záleží na dvou hrdinech: Jakovi a Prckovi. Jake je „chladnokrevný hoch“, vlastně chladnokrevný piloun. Většina z útesových rybek k němu s obdivem vzhlíží. Třeba krásná Lily a samozřejmě jeho paranoidní kamarád Prcek. I když právě on je spíše zdrojem řady problémů… Jedinou nápovědou, jak zachránit útes Kaluoka’hina, je přitom starodávná legenda vyprávějící o doteku Měsíce. Ale jak se má ryba dotknout Měsíce? Nejen řešení této hádanky stojí před Jakem a Prckem.

Představení Kouzelný útes – Kaluoka’hina přichází z dílny produkční společnosti Softmachine (autor Raúl Erdossy, scénář Peter Popp). Virtuální svět plný úžasných animací překvapí nejen malé diváky. Namluvili herci Městského divadla Brno. Součástí představení je prohlídka hvězdné oblohy – ukázka několika jasných hvězd a nejnápadnějších souhvězdí.

Kouzelný útes – Kaluoka’hina 2D
Pohádkový pořad pro mateřské školy a první ročníky základních škol. Moře a oceány naší planety ukrývají neuvěřitelná tajemství. Jedním z těch nejcennějších je útes Kaluoka’hina. Pestrobarevní obyvatelé tohoto kouzelného místa vždy žili poklidným a nenápadným životem. Až do okamžiku, kdy došlo k výbuchu nedaleké sopky. Najednou se ocitnuli tváří v tvář velkému nebezpečí! Podaří se vše uvést zase do pořádku?

27. října

Kouzelný útes – Kaluoka’hina 2D

REZERVOVAT »

Jak si rezervovat vstupenky?

Kalendář obsahuje pořady pro veřejnost uváděné v následujících několika týdnech. Pořady, na které si můžete rezervovat vstupenku, jsou vyznačeny tlačítkem REZERVOVAT. Na některé pořady se rezervovat nelze. Důvody mohou být dva. Může být už málo času. Rezervace jsou aktivní nejdéle den před konáním akce. Anebo se jedná o vzdělávací pořady pro školy uváděné v pracovní dny v dopoledních hodinách (v kalendáři je uveden pouze název pořadu).

Abychom předešli nedorozuměním, připomínáme, že:

• Rezervované vstupenky si musíte vyzvednout na prodejním místě nejpozději do dne a hodiny, které jsou uvedeny na potvrzení o rezervaci.
  • U všech pořadů uváděných v pracovní dny si musíte rezervovanou vstupenku vyzvednout do 5 dní od rezervace, nejpozději však 30 minut před začátkem pořadu.
  • U všech pořadů uváděných o víkendu si musíte rezervovanou vstupenku vyzvednout do 5 dní od rezervace, nejpozději však 60 minut před začátkem pořadu.
  • Rezervace nevyzvednuté včas propadají bez náhrady.
  • Během rezervace anebo zaplacení eVstupenky můžete zvolit i slevněné vstupné, při vstupu do sálu můžete být požádáni o předložení dokladu potvrzujícího nárok na slevu).
  • eVstupenku si vždy vytiskněte anebo si alespoň opište číslo u čárového kódu.