English
Russkij
Italiano
Français
Polski

Program & vstupenky OTEVŘENÉ VSTUPENKY »

◀   ▶

PONDĚLÍ

17. června

Prosíme chvíli strpení, program teprve připravujeme.

ÚTERÝ

18. června

Meziplanetární sondy v uplynulém půlstoletí prozkoumaly všechny planety Sluneční soustavy, nezapomněly ani na jejich satelity anebo ještě menší tělesa – planetky a komety. Teď máte příležitost vydat se na návštěvu těchto světů i vy.

Potvrzené rezervace:
ZŠ Kunovice U Pálenice, Kunovice 686 04, 5.A,B (46 osob)
Základní škola Urbanov, 5. (41 osob)
ZŠ Trávníky, Otrokovice, V. A, V.B (45 osob)

První zastávkou bude Měsíc, jediné vesmírné těleso, na kterém lidé dosud přistáli. Dalším logickým cílem je Mars. Proč? Je blízko, navíc se ze všech ostatních planet nejvíce podobá Zemi. Máme šanci nalézt na něm i známky života?

Naše výprava se však nezastaví. Pokračovat budeme ke čtyřem plynným obrům – Jupiteru, Saturnu, Uranu a Neptunu. Prolétneme také kolem kometárního jádra – kosmického ledovce, jehož složení odpovídá materiálu, ze kterého před 4 a půl miliardami roků vznikla celá Sluneční soustava.

A čeká nás také trpasličí planeta Pluto. Jediná sonda, která jej v roce 2015 navštívila, nám ukázala podivuhodný svět s tmavými krátery a zasněženými ledovci.

Průzkum vesmíru je fascinující a vždy přináší překvapivé poznatky. Zažijte s námi zázraky přírody ve Sluneční soustavě!

2D (klasické) představení v sále digitária

klíčová témata: planety Sluneční soustavy, dálkový průzkum vesmíru, orientace na hvězdné obloze

Objednány 3 školy.
48 volných míst
REZERVACE »
Jak to, že na nás padají hvězdy? A padají na nás skutečně? A pokud ano, mohou se trefit i do nás? Odpovědi na tyto otázky budou hledat Lucie, James a Vladimír – tři odvážní přátelé, kteří se nebojí nastoupit do vlastnoručně postavené rakety a podniknou bláznivé dobrodružství na Měsíc, mezi planetky a komety.

Potvrzené rezervace:
Kostelec u Holešova, 1.-4. (77 osob)
ZŠ a MŠ Brno, Brno, přípravná (14 osob)
—, Broučci Mravenečci (56 osob)
Mateřská škola Brno Letní 3, Brno 61500, Oranžová (20 osob)
LMŠ Lištička, MŠ (18 osob)

Lední medvěd Vladimír a tučňák James nejdříve podniknou vesmírnou cestu na palubě rakety Polaris, aby přišli na zoubek polární záři. Jako na potvoru je ale zasáhne meteorit, takže zcela neplánovaně havarují na úpatí staré pyramidy, kde se potkají s Lucíí, všetečným kolibříkem. Právě Lucii ale vrtá hlavou legenda vysekaná v kameni o světlech na nebesích.

Všem třem nezbývá, než se nalodit na opravenou raketu Polaris a vydat se nejdříve na Měsíc, pak do oblasti mezi Marsem a Jupiterem, kde se pohybuje celá řada malých planetek, aby nakonec přistáli na povrchu jedné z komet. Hypotézy, pozorování a analýzy jim umožní najít odpovědi na všechny otázky a samozřejmě se vrátit zpět na Zemi.

Poněkud ztřeštěná podívaná pochází z dílny planetária St. Etienne. Namluvil Richard Genzer a Michal Suchánek. Součástí představení je prohlídka hvězdné oblohy – ukázka několika jasných hvězd a nejnápadnějších souhvězdí.

pro mateřské školy, 1. třídu ZŠ a vyšší ročníky
2D (klasické) představení v sále digitária

klíčová témata: podoba Měsíce, malá tělesa Sluneční soustavy (planetky, komety), meteory, orientace na hvězdné obloze

Lucie: tajemství padajících hvězd 2D
0 volných míst

Potvrzené rezervace:
ZŠ U Trojice, Havlíčkův Brod 58001, 6. - 9. ročník (10 osob)
ZŠ Zlín, 5. (45 osob)

Objednány 2 školy.
125 volných míst

19. června

Představení NanoKam vás zavede do království bakterií, prvoků, primitivních hub i zvláštních rostlin, jejichž velikost se neměří ani v metrech, ani v centimetrech, ani v milimetrech, nýbrž v mikrometrech. Je skvělým doplňkem výuky přírodovědy i biologie.

Zažijeme cestu do několika krajin mikroskopických rozměrů, kde objevíme neobvyklá stvoření, dech beroucí útvary i jevy, jež dalece přesahují naši fantazii. Zblízka uvidíme živočichy, jejichž armády projdou uchem jehly a jejichž vesmírem jsou naše těla. Poznáme neobyčejný svět buněk i virů. To vše díky unikátním vizualizacím založeným na reálných záběrech z elektronových mikroskopů.

NanoKam prostě nabízí fascinující výpravu zkoumající různé formy života, které jsou neviditelné lidským očím. Přispívá tak k lepšímu pochopení světa kolem nás.

Představení NanoKam je z dílny tvůrčího týmu producentské společnosti El Exilio SL. Namluvili herci Městského divadla Brno. Součástí představení je prohlídka hvězdné oblohy – ukázka několika jasných hvězd a nejnápadnějších souhvězdí.

Představení podpořila FEI Czech Republic s.r.o., světový výrobce elektronových mikroskopů.

vhodné jako doplněk výuky biologie a přírodopisu

klíčová témata: mikrosvět, elektronové mikroskopy, orientace na hvězdné obloze

NanoKam 2D
180 volných míst

Potvrzené rezervace:
ZŠ Mysločovice, 763 01 Mysločovice, 7. (34 osob)
ZŠ a MŠ Prostějov, 79604 Prostějov, 8. (50 osob)
ZŠ Dobronín, 8. A (25 osob)
ZŠ Blansko, Erbenova 13, Blansko, 9. ročník (44 osob)
Nové Veselí, Nové Veselí 592 14 (19 osob)

vhodné jako doplněk výuky biologie a přírodopisu

klíčová témata: mikrosvět, elektronové mikroskopy, orientace na hvězdné obloze

NanoKam 2D
8 volných míst
REZERVACE »
Představme si Zemi jako důmyslný stroj poháněný Sluncem. Bohužel k němu chybí návod na použití. Jak tedy vlastně pracuje? Co se uvnitř tohoto složitého soukolí, pojmenovaného planeta Země, vlastně odehrává? A proč je Země tak vhodná pro život?

Potvrzené rezervace:
ZŠ Mysločovice, 763 01 Mysločovice, 7. (34 osob)

Prozkoumejme zemské klima – komplikovaný systém ovlivňující všechny živé organismy. Podívejme se na vzdušné proudy, oceány i síly, díky nimž je Země v pohybu. Zkusme odhadnout budoucnost našeho domova, jediné ve vesmíru známé obydlené planety.

V představení Země v pohybu se názorně seznámíme s koloběhem uhlíku mezi biosférou, litosférou, hydrosférou a atmosférou.

Pořad Země v pohybu pochází z dílny společnosti Spitz a s úspěchem se promítá ve více než stovce digitálních planetárií celého světa. České znění namluvil Petr Štěpán. Součástí představení je prohlídka hvězdné oblohy – ukázka několika jasných hvězd a nejnápadnějších souhvězdí.

2D (klasické) představení v sále digitária

klíčová témata: změny počasí, koloběh uhlíku, střídání ročních období, délka dne a noci, orientace na hvězdné obloze

Země v pohybu 2D
146 volných míst

20. června

Ježek, zajíc, krtek a sova jsou čtyři kamarádi, kteří se sešli na kraji lesa, aby prozkoumali hvězdářskou základnu.

ZŠ Kojetice (30 osob)
ZŠ Brno, náměstí Svornosti 7, příspěvková organizace, 1.A, 1.B (50 osob)

Všechno je pro ně nové, nikdy nic podobného neviděli, a když vidí startovat raketu, jsou z toho úplně paf. Nikdo netuší, o co by se mohlo jednat, a tak vymýšlí jeden bláznivý nápad za druhým. A snad by se tam dohadovali dodnes, kdyby nepotkali chytrého myšáka, který jim vše vysvětlil. A protože myšák strávil celý život mezi vědci na hvězdářské základně, ví toho o vesmíru opravdu hodně.

Pohádkový příběh Se zvířátky o vesmíru je nejen ryze český, ale dokonce brněnský projekt. Výsledné představení kombinuje záběry několika klasických loutek s virtuálními animacemi. Autorem scénáře je David Koval z Hvězdárny a planetária Brno, dramaturgem je Jan Šotkovský. Design loutek navrhl brněnský kreslíř Dalibor Krch, vyrobeny byly v dílnách Divadla Radost, jehož herci loutky také vodili. Hlas hrdinům propůjčili herci Městského divadla Brno. Výslednou kompozici vytváří grafické studio Petra Hlouška. Součástí představení je prohlídka hvězdné oblohy – ukázka několika jasných hvězd a nejnápadnějších souhvězdí.

pro mateřské školy a 1. a 2. třídy ZŠ
2D (klasické) představení v sále digitária

klíčová témata: seznámení se se Sluneční soustavou, planetami a Měsícem, orientace na hvězdné obloze

Se zvířátky o vesmíru 2D
Objednány 2 školy.
100 volných míst

Potvrzené rezervace:
ZŠ a MŠ Jaromíra Hlubíka Lipov, Lipov 199, 4. třída (30 osob)
ZŠ Na Lukách Polička, 572 01 Polička (49 osob)
ZŠ a ZUŠ Dolní Němčí, 3., 4. (62 osob)
ZŠ Kojetice (20 osob)
ZŠ a MŠ Brno, Jihomoravské nám. 2, Brno - Slatina, 3. (20 osob)

0 volných míst
REZERVACE »
Víme, jak vypadá svět kolem nás? Na první pohled ano. Nebo si to alespoň myslíme. Vesmír je ale mnohem podivuhodnější... My všichni jsme totiž obklopeni jevy, které nám lehce unikají. Třeba proto, že pprobíhají příliš pomalu, abychom si jich všimli. Nebo příliš rychle, abychom je postřehli. Obyčejný den v našem životě by také vypadal zcela jinak, kdybychom vnímali celé elektromagnetické spektrum.

Potvrzené rezervace:
Základná škola Báhoň, V.A, V.B, Ul. (49 osob)

Představme si proto, že alespoň na jeden den uvidíme vše, co je příliš pomalé, malé, nebo prostě neviditelné. Představení Tajemství neviditelných světů nás s pomocí nejmodernějších technologií zavede do na první pohled skrytého, ale fascinujícího světa kolem nás. Unikátní animace a vizualizace, které využívají záběry z elektronových mikroskopů, vysokorychlostních kamer i časosběrných záběrů, nám v jedinečných detailech představí titěrné živé organismy, nanotechnologie budoucnosti i svět za zdmi obyčejného domu. A nejen to! Také naznačí, proč a jak nás podobné pohledy mohou inspirovat i v našem každodenním životě.

Pořad Tajemství neviditelných světů podpořila společnost FEI, brněnský výrobce elektronových mikroskopů, produkovala National Geographic. České znění namluvil Ondřej Vetchý. Součástí představení je prohlídka hvězdné oblohy – ukázka několika jasných hvězd, nejnápadnějších souhvězdí a některých objektů vzdáleného vesmíru.

2D (klasické) představení v sále digitária

klíčová témata: elektromagnetické spektrum, elektronová mikroskopie, nanotechnologie, orientace na hvězdné obloze

Tajemství neviditelných světů 2D
131 volných míst
REZERVACE »

Prosklená fasáda a velká pochůzná terasa navíc zprostředkují úžasné pohledy na denní i noční Brno. Komentované procházky večerní oblohou vedou odborní průvodci. S ohledem na změny v postavení nebeských těles, stejně jako roční období, je každá taková výprava zcela jedinečná. Pozorování je vhodné pro návštěvníky jakéhokoli věku, a je dobré (dokonce i v létě), se na něj teple obléci. I když máme k dispozici skutečně špičkové dalekohledy, ani ony nic nezmůžou s pozemskou oblačností. Je-li zataženo, pak přijde vhod návštěva malého planetária, kde se pod umělou oblohou seznámíte s nejnápadnějšími hvězdami i souhvězdími.

21. června

Moře a oceány naší planety ukrývají neuvěřitelná tajemství. Jedním z těch nejcennějších je útes Kaluoka’hina. Pestrobarevní obyvatelé tohoto kouzelného místa vždy žili poklidným a nenápadným životem. Až do okamžiku, kdy došlo k výbuchu nedaleké sopky. Najednou se ocitnuli tváří v tvář velkému nebezpečí! Podaří se vše uvést do pořádku?

Potvrzené rezervace:
Mateřská škola Bieblova, Brno, Námořníci (30 osob)

To záleží na dvou hrdinech: Jakovi a Prckovi. Jake je „chladnokrevný hoch“, vlastně chladnokrevný piloun. Většina z útesových rybek k němu s obdivem vzhlíží. Třeba krásná Lily a samozřejmě jeho paranoidní kamarád Prcek. I když právě on je spíše zdrojem řady problémů… Jedinou nápovědou, jak zachránit útes Kaluoka’hina, je starodávná legenda vyprávějící o doteku Měsíce. Ale jak se má ryba dotknout Měsíce?

Představení Kouzelný útes – Kaluoka’hina je z dílny produkční společnosti Softmachine (autor Raúl Erdossy, scénář Peter Popp). Virtuální svět plný úžasných animací překvapí nejen malé diváky. Namluvili herci Městského divadla Brno. Součástí představení je prohlídka hvězdné oblohy – ukázka několika jasných hvězd a nejnápadnějších souhvězdí.

pro mateřské školy a 1. a 2. třídy ZŠ
2D (klasické) představení v sále digitária

klíčová témata: podmořský svět, vztah k životnímu prostředí, orientace na hvězdné obloze

Kouzelný útes – Kaluoka’hina 2D
150 volných míst
REZERVACE »
Přijďte rozlousknout tajemství gravitace. Vážně! Proč kolem nás všechno padá směrem k zemi? A proč na nás v takovém případě nespadne Mezinárodní kosmická stanice? Objevili jsme už všechny záhady našeho světa? Průvodcem při hledání odpovědí na tyto otázky bude Felix s ALBYX3.

Potvrzené rezervace:
ZŠ Třebíč, Horka-Domky, 674 01 Třebíč, 4. (50 osob)
ZŠ Bednářova, Brno, 9.A (19 osob)
ZŠ Komenského Slavkov u Brna, 9.A,B,C (81 osob)
Křesťanská ZŠ a MŠ J. Husa, Brno 638 00, 4., 5. (15 osob)

Dvanáctiletý učeň kouzelnické školy Felix se mnohem více zajímá o tajemství vesmíru než o magická kouzla. Fascinují ho zákony přírody. Proto se také jednou dostane do muzea Alberta Einsteina, kde se setká s ALBYX3. Tedy malým, chytrým, ale spíše nepředvídatelným robotem, který ví všechno o Albertu Einsteinovi i jeho odvážných teoriích. ALBYX3 vezme mladého kouzelníka na magickou cestu vesmírem a časem, během které nejen odkryjí tajemství gravitace, ale také se dozvědí něco o přátelství a představivosti.

Gravitace je totiž ze všech sil ve vesmíru tou nejzáhadnější. Působí na vše, pořád a všude. Díky gravitaci padá jablko ze stromu na zem a existuje celá naše Sluneční soustava. Gravitace drží planety na jejich oběžných drahách okolo Slunce. Je to kosmická síla, která spojuje úplně vše.

To ale zdaleka není konec našeho vědění – znova a znova se před námi otevírají nové světy. Jak řekl jednou Albert Einstein: „Je velmi pravděpodobné, že za světem, který vnímáme našimi smysly, jsou ukryty světy, o jejichž existenci nemáme ani tušení.“ Pojďme je tedy společně objevit!

3D (stereoskopické) představení v sále digitária za použití speciálních brýlí

klíčová témata: čas, prostor, pohyb umělých družic, orientace na hvězdné obloze

Tajemství gravitace: Po stopách Alberta Einsteina 3D
Objednány 4 školy.
15 volných míst
REZERVACE »
Od počátku lidstva vzhlížíme ke hvězdám a sníme o tom, že se jich jednou skutečně dotkneme. A pokud máme žít déle než naše planeta Země, budeme tento sen dokonce nuceni uskutečnit.

Potvrzené rezervace:
Masarykova ZŠ a MŠ, 78353 Velká Bystřice, 6.A (32 osob)

Představení EXPLORE: Klíč k cestě na Mars je věnované té nejpodivuhodnější výpravě, na kterou se lidé v současnosti připravují – cestě na Mars. Proč vlastně máme takové touhy? Co nás nutí hazardovat? Co všechno nám prolétne hlavou při tak bezprostřední návštěvě cizího světa?

Mars je naším blízkým sousedem. Není snad školáka, který by nevěděl, že jde o jednu z planet. Dvacáté století vzalo Marsu kanály i Marťany, do říše mýtů odkázalo také představy o rostlinách na jeho povrchu. I tak ale zůstává velkou výzvou – po Měsíci jediným, rozumně dostupným tělesem ve Sluneční soustavě, kam se lidé snad již brzy vydají.

Vydejte se na cestu historií poznávání Sluneční soustavy. Od prvních astrologických představ, po řešení pohybu planet i jakýchkoli jiných těles – například meziplanetárních sond. Nikoli dokonalé kružnice, ale ladné elipsy jsou klíčem k pohybu vesmírným prostorem v mocném gravitačním poli Slunce. Ale jak s jejich pomocí doletět až na Mars?

3D (stereoskopické) představení v sále digitária za použití speciálních brýlí

klíčová témata:čas, prostor, pohyb umělých družic, orientace na hvězdné obloze

EXPLORE: Klíč k cestě na Mars 3D
148 volných míst
REZERVACE »
Pozor, pořad se neodehrává v novém digitáriu, nýbrž malém planetáriu. Ač je již stařečkem, umí vykouzlit nádhernou hvězdnou oblohu, kterou v přesvětleném Brně nikde nespatříte. Přijďte si odpočinout a chvíli, občas i v tichosti, posedět pod hvězdami ...

... za zvuku příjemné melodie a pohodového povídání se budeme společně dívat na nebe plné hvězd. Nebudete zahlceni ani astrofyzikou ani vyspělou technikou, nic vás nebudeme učit. Pokusíme se vás provést skutečnou relaxací s pomocí vesmíru a bájných příběhu a zbavit vás aspoň na chvíli všech starostí všedních dnů.

pořad probíhá v malém planetáriu

Relaxace pod hvězdami
malé planetárium - veřejnost
VSTUPENKY »
Přemýšleli jste někdy o tom, z čeho jste stvořeni? Vydejte se to spolu s námi zjistit! V atomech lidských těl je totiž uchována celá historie vesmíru. Všechny atomy, od železa v naší krvi, přes vápník v našich kostech, až po kyslík, který dýcháme, pochází ze vzdálených svítících bodů na nebi.

Poletíme do minulosti, až do doby před vznikem naší Země, předtím, než se rozzářily první hvězdy, až na úplný počátek našeho času. Prožijeme velký třesk, první mikrosekundy, kdy měl vesmír podobu husté polévky subatomárních částic, i okamžiky v nichž se energie měnila v základní stavební kameny současného světa: elektrony, protony a neutrony.

Jak se jmenuje nejdůležitější prvek ve vesmíru? Proč se sbalil do planet, hvězd a galaxií? A jakou roli při tom sehrála gravitace – neviditelná síla působící ve všech směrech mezi všemi formami hmoty na jakékoli vzdálenosti?

V představení Hvězdný cirkus 3D se dozvíte, jak uvnitř hvězd vznikají jednotlivé chemické prvky. Zažijete explozi supernovy – jeden z nejdramatičtějších jevů v přírodě. A také se podíváte na zrození Sluneční soustavy i života na planetě Zemi. A až příště pozvednete své oči k noční obloze, už budete vědět, odkud se vzaly vaše atomy. My všichni totiž pocházíme z hvězd!

Představení Hvězdný cirkus 3D pochází z dílny společnosti NSC Creative, české znění namluvil …, role principála se ujal … Součástí projekce je prohlídka Sluneční soustavy ve 3D.

VSTUPENKY »
Poznejte známá místa z nových úhlů pomocí dronů se speciální optikou a jedinečné projekce v digitálním planetáriu. Bude to tak trochu jiný vyhlídkový let – prostorem, ale i časem.

Mezi Pálavou a Macochou, mezi Podyjím a Bílými Karpaty, mezi nebem a podzemím. Tam všude se rozkládá náš neuvěřitelný kraj ozdobený nádhernou přírodou, výjimečnými památkami a úrodnými vinicemi. A lidé se zde dožívají pozoruhodně vysokého věku. Vedou se spory o tom, jestli to způsobuje dobrá voda, anebo víno. Každopádně je to místo, které stojí za návštěvu. Příběhy vepsané do vrásek krajiny vypráví Bolek Polívka. Autorem představení Morava 360 je Pavel Karas z Hvězdárny a planetária Brno.

vhodné od 10 let a dospělé