English
Russkij
Italiano
Français
Polski

Program & vstupenky OTEVŘENÉ VSTUPENKY »

◀   ▶

PONDĚLÍ

7. října

Ježek, zajíc, krtek a sova jsou čtyři kamarádi, kteří se sešli na kraji lesa, aby prozkoumali hvězdářskou základnu.

Potvrzené rezervace:
ZŠ Sirotkova, Brno, 1.A,B,C. (78 osob)
ZŠ Kneslova 28, Brno 618 00 , II. A, B. (32 osob)
ZŠ Holzova Brno, Brno, 1.A,B,C. (69 osob)

Všechno je pro ně nové, nikdy nic podobného neviděli, a když vidí startovat raketu, jsou z toho úplně paf. Nikdo netuší, o co by se mohlo jednat, a tak vymýšlí jeden bláznivý nápad za druhým. A snad by se tam dohadovali dodnes, kdyby nepotkali chytrého myšáka, který jim vše vysvětlil. A protože myšák strávil celý život mezi vědci na hvězdářské základně, ví toho o vesmíru opravdu hodně.

Pohádkový příběh Se zvířátky o vesmíru je nejen ryze český, ale dokonce brněnský projekt. Výsledné představení kombinuje záběry několika klasických loutek s virtuálními animacemi. Autorem scénáře je David Koval z Hvězdárny a planetária Brno, dramaturgem je Jan Šotkovský. Design loutek navrhl brněnský kreslíř Dalibor Krch, vyrobeny byly v dílnách Divadla Radost, jehož herci loutky také vodili. Hlas hrdinům propůjčili herci Městského divadla Brno. Výslednou kompozici vytváří grafické studio Petra Hlouška. Součástí představení je prohlídka hvězdné oblohy – ukázka několika jasných hvězd a nejnápadnějších souhvězdí.

pro mateřské školy a 1. a 2. třídy ZŠ
2D (klasické) představení v sále digitária

klíčová témata: seznámení se se Sluneční soustavou, planetami a Měsícem, orientace na hvězdné obloze

Se zvířátky o vesmíru 2D
1 volných míst
REZERVACE »
Umělou hvězdnou oblohu, na rozdíl od digitária, zde sice neuvidíte, ale to neznamená, že byste nebyli obklopeni vesmírem.

V sále exploratoria se ocitnete v Říši mlhovin, kterou prozkoumáte prostřednictvím vlastního důvtipu i velkoformátových fotografií úchvatných vesmírných objektů! Dozvíte se, kde se rodí i jak umírají hvězdy, nahlédnete do minulosti i budoucnosti našeho Slunce, dotknete se materiálu, který zde zbyl po utváření Sluneční soustavy, ocitnete se v nitru hvězdné porodnice i nedaleko pulsující supernovy. To vše v kulisách zářícího plynu, éterických mlhovin i gigantických galaxií.

Příběhem Sluneční soustavy provádí zkušený moderátor, který zodpoví případné dotazy. Pro žáky je připraveno několik jednoduchých úkolů, jejichž prostřednictvím si udělají představu o složení, struktuře, stáří i velikosti vesmírných objektů za hranicemi Sluneční soustavy.

v sále exploratoria

klíčová témata: vznik, vývoj, zánik hvězd, vznik Sluneční soustavy, mezihvězdný plyn a prach

Potvrzené rezervace:
ZŠ Mutěnická, Brno, I.A., I.B., I.C. (62 osob)
ZŠ Moravský Krumlov, Ivančická 218, Moravský Krumlov, 1. trida (26 osob)
Miniškolka Brouček z.s., Svatobořice - Mistřín 696 04, školka (15 osob)

pro mateřské školy a 1. a 2. třídy ZŠ

Se zvířátky o vesmíru 2D
77 volných míst

8. října

Přemýšleli jste někdy o tom, z čeho jste stvořeni? Vydejte se to spolu s námi zjistit! V atomech lidských těl je totiž uchována celá historie vesmíru. Všechny atomy, od železa v naší krvi, přes vápník v našich kostech, až po kyslík, který dýcháme, pochází ze vzdálených svítících bodů na nebi.

Poletíme do minulosti, až do doby před vznikem naší Země, předtím, než se rozzářily první hvězdy, až na úplný počátek našeho času. Prožijeme velký třesk, první mikrosekundy, kdy měl vesmír podobu husté polévky subatomárních částic, i okamžiky v nichž se energie měnila v základní stavební kameny současného světa: elektrony, protony a neutrony.

Jak se jmenuje nejdůležitější prvek ve vesmíru? Proč se sbalil do planet, hvězd a galaxií? A jakou roli při tom sehrála gravitace – neviditelná síla působící ve všech směrech mezi všemi formami hmoty na jakékoli vzdálenosti?

V představení Hvězdný cirkus se dozvíte, jak uvnitř hvězd vznikají jednotlivé chemické prvky. Zažijete explozi supernovy – jeden z nejdramatičtějších jevů v přírodě. A také se podíváte na zrození Sluneční soustavy i života na planetě Zemi. A až příště pozvednete své oči k noční obloze, už budete vědět, odkud se vzaly vaše atomy. My všichni totiž pocházíme z hvězd!

Představení Hvězdný cirkus pochází z dílny společnosti NSC Creative, české znění namluvili herci Městského divadla Brno, role principála se ujal Zdeněk Junák. Součástí projekce je prohlídka Sluneční soustavy.

2D (klasické) představení v sále digitária

klíčová témata:vznik a vývoj vesmíru, vznik chemických prvků ve vesmíru, vznik Sluneční soustavy, orientace na hvězdné obloze

Hvězdný cirkus 2D

REZERVACE »
Na povrchu Slunce to doslova vře. Výtrysky extrémně horkého plynu, žhavé vlny tsunami a obrovské exploze. Pod náporem sluneční plazmy se prohýbá magnetické pole naší planety. Slunce se nás doslova dotýká... Vydejme se na výpravu k naší nejdůležitější hvězdě ve vesmíru. Poznejme horoucí nitro hluboko pod povrchem Slunce a zažijme obrovskou sílu slunečních superbouří.

Potvrzené rezervace:
Gymnázium Uničov, Uničov, 1.A, kvinta. (55 osob)
ZŠ Gajdošova, Brno 615 00, 5.A. a 5.B. (57 osob)
ZŠ Jasanová, Brno, 5.A. a 5.B. (46 osob)

Představení Sluneční superbouře vysvětlí, jakým způsobem Slunce ovlivňuje dění na planetě Zemi. Během přestavby magnetického pole, erupcí a výronů sluneční hmoty vznikají oblaka horké plazmy, která se řítí prostorem Sluneční soustavy rychlostí až několika milionů kilometrů v hodině. Pokud narazí na planetu Zemi, vytváří nejen polární záře, ale přímo zasahují do našich každodenních životů. Jak to, že díky Slunci přestávají pracovat rozvody elektrické energie, umělé družice anebo mezikontinentální spojení?

Unikátní vizualizace magnetických polí Slunce i Země, stejně jako útvarů na povrchu i pod povrchem naší denní hvězdy, vznikaly na těch nejvýkonnějších počítačích na světě. Pořad Sluneční superbouře pochází z dílny společnosti Spitz, Hvězdárna a planetárium Brno je přitom teprve druhým místem v Evropě, kde má premiéru. Namluvil Vojtěch Dyk.

Součástí představení je unikátní projekce od Pavla Karase, která dokumentuje fantastickou kvalitu slunečních observatoří. Jak důmyslně a jak detailně jsme schopni studovat naši denní hvězdu? A najdeme v blízkém vesmíru stálice podobné našemu Slunci?

2D (klasické) představení v sále digitária

klíčová témata: Slunce a jeho vliv na Zemi, vznik polárních září, způsoby studia Slunce, orientace na hvězdné obloze

Sluneční superbouře 2D
22 volných míst

Potvrzené rezervace:
Gymnázium Uničov, Uničov, 1.A, kvinta. (55 osob)
ZŠ a MŠ Blažkova, Brno, 9, 6. A, B, C. (85 osob)
Gymnázium Blansko, 67801 Blansko, tercie (8.roč. ZŠ) (35 osob)

Hvězdný cirkus 3D
5 volných míst

9. října

Přijďte rozlousknout tajemství gravitace. Vážně! Proč kolem nás všechno padá směrem k zemi? A proč na nás v takovém případě nespadne Mezinárodní kosmická stanice? Objevili jsme už všechny záhady našeho světa? Průvodcem při hledání odpovědí na tyto otázky bude Felix s ALBYX3.

Dvanáctiletý učeň kouzelnické školy Felix se mnohem více zajímá o tajemství vesmíru než o magická kouzla. Fascinují ho zákony přírody. Proto se také jednou dostane do muzea Alberta Einsteina, kde se setká s ALBYX3. Tedy malým, chytrým, ale spíše nepředvídatelným robotem, který ví všechno o Albertu Einsteinovi i jeho odvážných teoriích. ALBYX3 vezme mladého kouzelníka na magickou cestu vesmírem a časem, během které nejen odkryjí tajemství gravitace, ale také se dozvědí něco o přátelství a představivosti.

Gravitace je totiž ze všech sil ve vesmíru tou nejzáhadnější. Působí na vše, pořád a všude. Díky gravitaci padá jablko ze stromu na zem a existuje celá naše Sluneční soustava. Gravitace drží planety na jejich oběžných drahách okolo Slunce. Je to kosmická síla, která spojuje úplně vše.

To ale zdaleka není konec našeho vědění – znova a znova se před námi otevírají nové světy. Jak řekl jednou Albert Einstein: „Je velmi pravděpodobné, že za světem, který vnímáme našimi smysly, jsou ukryty světy, o jejichž existenci nemáme ani tušení.“ Pojďme je tedy společně objevit!

Tajemství gravitace: Po stopách Alberta Einsteina 2D

Potvrzené rezervace:
ZŠ Brno, náměstí Míru 3, Brno 602 00, 3.B. (21 osob)
ZŠ Zemědělská , Brno, třída ze ZŠ (60 osob)
ZŠ a MŠ Deblín, Deblín 277, 3., 4. (48 osob)

Tajemství gravitace: Po stopách Alberta Einsteina 2D
51 volných míst

REZERVACE »
Aneb světlo jako paprsek. V přednáškovém sále si nebudeme o paprscích pouze vyprávět, ale uvidíme cestu světla na vlastní oči. Série experimentů předvede důsledky zákona odrazu a lomu jako součásti každodenního života i jejich využití v praxi. Žáci pochopí funkci optických vláken, rozložení a složení bílého světla.

Potvrzené rezervace:
ZŠ Velké Pavlovice, Velké Pavlovice, 8.A. a 8.B. (32 osob)

Studenti se do pořadu aktivně zapojí a jejich přístup pak udá tempo a směr dalšího výkladu. V některých případech si dokonce sami vyberou, jaký experiment uvidí.

pro 5. třídu ZŠ a vyšší ročníky doporučujeme kombinovat s návštěvou digitária
v přednáškovém sále

klíčová témata: interaktivní experimety z optiky

Geometrická optika
přednáškový sál - školní pořad
Rezervováno

Potvrzené rezervace:
ZŠ Oskol, Kroměříž, 5. třída (85 osob)

Tajemství gravitace: Po stopách Alberta Einsteina 3D
95 volných míst

Potvrzené rezervace:
ZŠ a MŠ Přemyslovo nám. 1., p.o., Brno 627 00, 8. třída (28 osob)

pro 5. třídu ZŠ a vyšší ročníky doporučujeme kombinovat s návštěvou digitária
v přednáškovém sále

klíčová témata: interaktivní experimety z optiky

Geometrická optika
přednáškový sál - školní pořad
Rezervováno
Sluneční soustava je dnes důvěrně známým koutkem v obrovsky rozlehlém vesmíru. Jistě, má své skryté záhady a překvapení, ale v hrubých rysech ji známe docela dobře. Není to ale tak dávno, kdy tomu bylo úplně jinak. Náš svět končil někde u Měsíce, při troše dobré vůle u Marsu. Vše se změnilo v okamžiku, kdy se na cestu vydali dva nekoneční poutníci…

Jejich úkol byl jediný: prozkoumat planety Jupiter, Saturn, Uran a Neptun. Jeden z nich se dokonce ohlédl a pořídil ikonický portrét planety Země i celé Sluneční soustavy. Sondy Voyager se také staly prvními lidskými výtvory, které opustí gravitační jámu samotného Slunce. Spolu se vzkazem pro mimozemské nálezce se totiž vydaly na cestu bez návratu, tam někam mezi hvězdy.

Byl to fantastický projekt: prozkoumat všechny velké planety od Jupiteru až po Neptun, v průběhu více než dvaceti let. Byl to úžasný důkaz o umu pozemských vědců a techniků. Oba meziplanetární aparáty mnohonásobně přesáhly uvažovanou životnost. Vysílají dodnes, a to jsou od nás dvacet miliard kilometrů daleko…

Fascinuje-li vás příběh nesmrtelných poutníků, srovnatelný s výpravou Sputniku, Jurije Gagarina, Neila Armstronga a Edwina Aldrina, přijďte se podívat na vizuálně jedinečný Příběh nekonečných poutníků.

Autorem představení Příběh nekonečných poutníků: Voyager 3D je Jurij Gapon z UMA Vision. Dílo, kypící úžasnými vizualizacemi, posbíralo několik mezinárodních cen, včetně ceny Fulldome Festivalu Brno za nejlepší 3D film roku 2019. České znění namluvil Ondřej Novák. Součástí představení je prohlídka hvězdné oblohy – ukázka několika jasných hvězd, nejnápadnějších souhvězdí a samozřejmě Měsíce ve 3D.

VSTUPENKY »
Vyzkoušejte jógu netradičně v prostorách Hvězdárny a planetária Brno.

Jóga není pouze fyzické cvičení obohacené o soustředění na správné dýchání. Jóga je přístup k životu. Vhodné pro muže i ženy všech věkových kategorii, pro začátečníky i pokročilé. Neopakovatelný zážitek relaxace, uvolnění, protažení svalů a posílení celého těla.

bez věkového omezení
délka cvičení: 60 minut
podložky k dispozici u nás

Jóga
exploratorium - speciální pořad

VSTUPENKY »

Prosklená fasáda a velká pochůzná terasa navíc zprostředkují úžasné pohledy na denní i noční Brno. Komentované procházky večerní oblohou vedou odborní průvodci. S ohledem na změny v postavení nebeských těles, stejně jako roční období, je každá taková výprava zcela jedinečná. Pozorování je vhodné pro návštěvníky jakéhokoli věku, a je dobré (dokonce i v létě), se na něj teple obléci. I když máme k dispozici skutečně špičkové dalekohledy, ani ony nic nezmůžou s pozemskou oblačností. Je-li zataženo, pak přijde vhod návštěva malého planetária, kde se pod umělou oblohou seznámíte s nejnápadnějšími hvězdami i souhvězdími.

10. října

Od počátku lidstva vzhlížíme ke hvězdám a sníme o tom, že se jich jednou skutečně dotkneme. A pokud máme žít déle než naše planeta Země, budeme tento sen dokonce nuceni uskutečnit.

Potvrzené rezervace:
ZŠ Boskovice, Boskovice, 6. třída (27 osob)

Představení EXPLORE: Klíč k cestě na Mars je věnované té nejpodivuhodnější výpravě, na kterou se lidé v současnosti připravují – cestě na Mars. Proč vlastně máme takové touhy? Co nás nutí hazardovat? Co všechno nám prolétne hlavou při tak bezprostřední návštěvě cizího světa?

Mars je naším blízkým sousedem. Není snad školáka, který by nevěděl, že jde o jednu z planet. Dvacáté století vzalo Marsu kanály i Marťany, do říše mýtů odkázalo také představy o rostlinách na jeho povrchu. I tak ale zůstává velkou výzvou – po Měsíci jediným, rozumně dostupným tělesem ve Sluneční soustavě, kam se lidé snad již brzy vydají.

Vydejte se na cestu historií poznávání Sluneční soustavy. Od prvních astrologických představ, po řešení pohybu planet i jakýchkoli jiných těles – například meziplanetárních sond. Nikoli dokonalé kružnice, ale ladné elipsy jsou klíčem k pohybu vesmírným prostorem v mocném gravitačním poli Slunce. Ale jak s jejich pomocí doletět až na Mars?

EXPLORE: Klíč k cestě na Mars 2D
153 volných míst

Potvrzené rezervace:
Sportovní gymnázium Ludvíka Daňka, Brno, 1.A. (15 let) (34 osob)
ZŠ a MŠ Kunštát, Kunštát, 6.A. a 6.B. (41 osob)
Základní škola U Skolek 1117, 57001 Litomyšl, okres Svitavy, 6. (43 osob)
Stredná odborná škola pedagogická, Bratislava, 4. A., B., C. (47 osob)

EXPLORE: Klíč k cestě na Mars 2D
Objednány 4 školy.
15 volných míst

EXPLORE: Klíč k cestě na Mars 3D

Patrik Šimko a Monika Pupíková, Mozek, zrak a obraz reality

CEITEC Masarykova univerzita

Na první pohled se může zdát, že vidění je velmi jednoduchý a přímočarý proces. Opak je pravdou a na naší přednášce to uvidíte na vlastní oči! Na co se můžete těšit? Podíváme se například na to, jak se zrak člověka liší od zraku zvířat. Dále zavítáme do světa zrakových iluzí, zaměříme se na halucinace a jiné zrakové poruchy.

Na přednášky k nám zveme známé popularizátory prezentující některé z mnoha vědeckých témat, ale také špičkové odborníky, s nimiž se v menším počtu diváků ponoříte hlouběji do problematiky a dokonce se dle zájmu můžete zúčastnit i rozsáhlejší diskuze.

vhodné pro vážné zájemce o přírodní vědy
délka pořadu: přibližně 90 minut (včetně diskuse)

Přednáška
Patrik Šimko a Monika Pupíková, Mozek, zrak a obraz reality

11. října

Jak to, že na nás padají hvězdy? A padají na nás skutečně? A pokud ano, mohou se trefit i do nás? Odpovědi na tyto otázky budou hledat Lucie, James a Vladimír – tři odvážní přátelé, kteří se nebojí nastoupit do vlastnoručně postavené rakety a podniknou bláznivé dobrodružství na Měsíc, mezi planetky a komety.

Potvrzené rezervace:
Mateřská škola a základní škola Brno, Brno, VI. (20 osob)
ZŠ Hevlín, Znojmo, 1. - 2. (25 osob)
ZŠ Košinova p.o., Brno, Přípravná třída a 1. třída (30 osob)
ZŠ Arménská, Brno, 3. A. a B. (56 osob)
Lesní školka Rybička, Brno (23 osob)
ZŠ náměstí Míru 3, 602 00 Brno, 2. A (22 osob)

Lední medvěd Vladimír a tučňák James nejdříve podniknou vesmírnou cestu na palubě rakety Polaris, aby přišli na zoubek polární záři. Jako na potvoru je ale zasáhne meteorit, takže zcela neplánovaně havarují na úpatí staré pyramidy, kde se potkají s Lucíí, všetečným kolibříkem. Právě Lucii ale vrtá hlavou legenda vysekaná v kameni o světlech na nebesích.

Všem třem nezbývá, než se nalodit na opravenou raketu Polaris a vydat se nejdříve na Měsíc, pak do oblasti mezi Marsem a Jupiterem, kde se pohybuje celá řada malých planetek, aby nakonec přistáli na povrchu jedné z komet. Hypotézy, pozorování a analýzy jim umožní najít odpovědi na všechny otázky a samozřejmě se vrátit zpět na Zemi.

Poněkud ztřeštěná podívaná pochází z dílny planetária St. Etienne. Namluvil Richard Genzer a Michal Suchánek. Součástí představení je prohlídka hvězdné oblohy – ukázka několika jasných hvězd a nejnápadnějších souhvězdí.

pro mateřské školy, 1. třídu ZŠ a vyšší ročníky
2D (klasické) představení v sále digitária

klíčová témata: podoba Měsíce, malá tělesa Sluneční soustavy (planetky, komety), meteory, orientace na hvězdné obloze

Lucie: tajemství padajících hvězd 2D
Objednáno 6 škol.
4 volných míst
REZERVACE »
Vydejte se na fantastickou cestu vesmírem! Výzkum vesmíru je jedním z největších dobrodružství, do kterého se lidstvo kdy pustilo. Touha po poznání nás žene kupředu, jsme připraveni napnout plachty k cestě ke hvězdám. Je to ovšem cesta plná dřiny, krátkých záblesků vzrušení i mylných kroků. Je to výprava, která nalézá odpovědi na ty nejzajímavější otázky!

Potvrzené rezervace:
ZŠ Hevlín, Znojmo, 3. - 5. (68 osob)
ZŠ Třebíč, Horka Domky, Třebíč 674 01, 4. ročník (86 osob)
ZŠ Doloplazy, Litovel (7 osob)
ZŠ Košinova, Brno 612 09, 5.A. (18 osob)

Vydáme se na průzkum vesmíru na palubě raketoplánu i Mezinárodní kosmické stanice. Nahlédneme také dovnitř astronautova těla. Čeká na nás nácvik stavu beztíže, rychlá centrifuga i nepříjemné přetížení.

To ale není vše! Vesmír je zrádné místo a nebezpečí v podobě extrémního záření, meteoritů i mrazivě nízkých a pekelně vysokých teplot číhá na každém kroku. Prožijeme pár dní v těle astronauta a vyzkoušíme si, jak těžké je dobývání vesmíru a co všechno pobyt na oběžné dráze obnáší.

Pořad Astronaut pochází z dílny NSC creative, jednoho z nejuznávanějších producentských týmů pro sférickou projekci na světě. Namluvil Jan Kolařík. Součástí představení je prohlídka hvězdné oblohy – ukázka několika jasných hvězd a nejnápadnějších souhvězdí.

2D (klasické) představení v sále digitária

klíčová témata: Sluneční soustava, hvězdy a planety, orientace na hvězdné obloze

Astronaut 2D
Objednány 4 školy.
1 volných míst

Potvrzené rezervace:
ZŠ Židlochovice, Brno - Židlochovice 667 01, 6. třída (161 osob)

Hvězdný cirkus 3D
19 volných míst

REZERVACE »
Pozor, pořad se neodehrává v novém digitáriu, nýbrž malém planetáriu. Ač je již stařečkem, umí vykouzlit nádhernou hvězdnou oblohu, kterou v přesvětleném Brně nikde nespatříte. Přijďte si odpočinout a chvíli, občas i v tichosti, posedět pod hvězdami ...

... za zvuku příjemné melodie a pohodového povídání se budeme společně dívat na nebe plné hvězd. Nebudete zahlceni ani astrofyzikou ani vyspělou technikou, nic vás nebudeme učit. Pokusíme se vás provést skutečnou relaxací s pomocí vesmíru a bájných příběhu a zbavit vás aspoň na chvíli všech starostí všedních dnů.

pořad probíhá v malém planetáriu

Relaxace pod hvězdami
malé planetárium - veřejnost

12. října

Pohádkový pořad pro mateřské školy a první ročníky základních škol. Moře a oceány naší planety ukrývají neuvěřitelná tajemství. Jedním z těch nejcennějších je útes Kaluoka’hina. Pestrobarevní obyvatelé tohoto kouzelného místa vždy žili poklidným a nenápadným životem. Až do okamžiku, kdy došlo k výbuchu nedaleké sopky. Najednou se ocitnuli tváří v tvář velkému nebezpečí! Podaří se vše uvést zase do pořádku?

To záleží na dvou hrdinech: Jakovi a Prckovi. Jake je „chladnokrevný hoch“, vlastně chladnokrevný piloun. Většina z útesových rybek k němu s obdivem vzhlíží. Třeba krásná Lily a samozřejmě jeho paranoidní kamarád Prcek. I když právě on je spíše zdrojem řady problémů… Jedinou nápovědou, jak zachránit útes Kaluoka’hina, je přitom starodávná legenda vyprávějící o doteku Měsíce. Ale jak se má ryba dotknout Měsíce? Nejen řešení této hádanky stojí před Jakem a Prckem.

Představení Kouzelný útes – Kaluoka’hina přichází z dílny produkční společnosti Softmachine (autor Raúl Erdossy, scénář Peter Popp). Virtuální svět plný úžasných animací překvapí nejen malé diváky. Namluvili herci Městského divadla Brno. Součástí představení je prohlídka hvězdné oblohy – ukázka několika jasných hvězd a nejnápadnějších souhvězdí.

Kouzelný útes – Kaluoka’hina 2D