English
Russkij
Italiano
Français
Polski

Program & vstupenky OTEVŘENÉ VSTUPENKY »

◀   ▶

PONDĚLÍ

16. září

Tak se to přece stalo! I když jste několikrát restartovali počítač a nakonec převzali ruční řízení, tvrdému dopadu přistávacího modulu na měsíční povrch jste nezabránili. Žijete, také skafandr vypadá neporušený, většina zařízení však zkáze neunikla. A tak nezbývá než se pěšky vydat za záchranou. Dokážete to?

Tvarožná (22 osob)
ZŠ a MŠ Bořetice, Bořetice, 1. - 5. (57 osob)
ZŠ a MŠ Brno, Brno - Chrlice, 4.A. a B. (49 osob)

Prožijte spolu s hlavní hrdinkou Sárou a jejími průvodci jedinečné dobrodružství na staré měsíční základně u Hadleyho brázdy, kde před více než sto roky přistála výprava Apollo 15. Podaří se trosečnici zprovoznit starou základnu? Pomůže jí dobrosrdečný robůtek 54-L 50-G přezdívaný Labi, jinak také vášnivý zahradník? A nezkazí celý plán na záchranu až nepříjemně zvědavý H-Ugo?

Nebojácná Sára je vlastně takový vesmírný Robinson Crusoe. Spadla na Měsíc a musím počkat, až si pro ni přiletí záchranná kosmická loď. Jestli to zvládne, dozvíte se v představení Robinsonka, které vzniklo za spolupráce Hvězdárny a planetária Brno a Charta Lintea.

Součástí představení je stručná procházka Sluneční soustavou vedená Radkou Coufalovou a také prohlídka hvězdné oblohy – ukázka několika jasných hvězd a nejnápadnějších souhvězdí.

2D (klasické) představení v sále digitária

klíčová témata: Měsíc, podoba Sluneční soustavy, ochrana planety Země, orientace na hvězdné obloze

Robinsonka 2D
Čtyři sta tisíc techniků a vědců. Kosmická raketa a kosmická loď z 5 a půl milionu součástek. Dvanáct pozemšťanů – před 50 roky. Vzhůru na Měsíc! 3D

Potvrzené rezervace:
Biskupské gymnázium Brno, Brno (63 osob)
Gymnázium Bystřice nad Pernštejnem, Bystřice nad Pernštejnem, 1.A, kvinta. (42 osob)

Vysněného cíle dosáhlo šest výprav. Dvě posádky testovaly mateřskou loď i přistávací modul na oběžné dráze Země, jiné dvě na oběžné dráze Měsíce. Apollo 13 zažilo nejúspěšnější neúspěch. Dvanáct lidí – výpravy Apollo 11, 12, 14, 15, 16 a 17 – na povrchu Měsíce chodilo, skákalo, padalo, jezdilo i tak trochu bouralo. Zpět na Zemi přivezli kosmonauti na čtyři sta kilogramů hornin. Jimi prováděné experimenty, z nichž jeden stále běží, si vzaly na paškál studium mechanických vlastností půdy, měsícotřesení, vlastností slunečního větru…

Program Apollo podpořil rozvoj a integraci řady technologií do našich každodenních životů. V šedesátých letech 20. století měly nejmenší počítače velikost místností, kvůli přistání na Měsíci však vznikl aparát, který jako jeden z prvních využil v civilním, nevojenském světě integrované obvody. Mezi novinky spojované s měsíčním projektem patří žáruvzdorné materiály, sušení vymrazováním a mnohé další.

Přijďte do digitária, prožijte příběh projektu Apollo, vydejte se Vzhůru na Měsíc! Jedno z neúžasnějších 3D představení v současnosti, v české změní pouze v Brně. Laskavým hlasem vás bude provázet … Součástí představení je prohlídka hvězdné oblohy – ukázka několika jasných hvězd, nejnápadnějších souhvězdí a samozřejmě Měsíce.

3D (stereoskopické) představení v sále digitária za použití speciálních brýlí

klíčová témata: cesta na Měsíc, satelity planet sluneční soustavy, kosmonautika, orientace na hvězdné obloze

Distant Bells: Pink Floyd pod hvězdami

Již tradiční vystoupení brněnské kapely Distant Bells. Nechte se obklopit obrazem, autentickým zvukem, hvězdami i tmou a ponořte se do nesmrtelné hudby Pink Floyd.

Máte rádi hudbu pod umělou hvězdnou oblohou? Anebo v netradičním prostředí moderní funkcionalistické budovy Hvězdárny a planetária Brno? Pak se přijďte podívat!

Koncert

17. září

Představme si Zemi jako důmyslný stroj poháněný Sluncem. Bohužel k němu chybí návod na použití. Jak tedy vlastně pracuje? Co se uvnitř tohoto složitého soukolí, pojmenovaného planeta Země, vlastně odehrává? A proč je Země tak vhodná pro život?

Potvrzené rezervace:
DDÚ Hlinky, Brno, 2.stupeň (13 osob)

Prozkoumejme zemské klima – komplikovaný systém ovlivňující všechny živé organismy. Podívejme se na vzdušné proudy, oceány i síly, díky nimž je Země v pohybu. Zkusme odhadnout budoucnost našeho domova, jediné ve vesmíru známé obydlené planety.

V představení Země v pohybu se názorně seznámíme s koloběhem uhlíku mezi biosférou, litosférou, hydrosférou a atmosférou.

Pořad Země v pohybu pochází z dílny společnosti Spitz a s úspěchem se promítá ve více než stovce digitálních planetárií celého světa. České znění namluvil Petr Štěpán. Součástí představení je prohlídka hvězdné oblohy – ukázka několika jasných hvězd a nejnápadnějších souhvězdí.

2D (klasické) představení v sále digitária

klíčová témata: změny počasí, koloběh uhlíku, střídání ročních období, délka dne a noci, orientace na hvězdné obloze

Země v pohybu 2D
Distant Bells: Pink Floyd pod hvězdami

Koncert

18. září

Bohužel, tento den nenabízíme žádné pořady.

19. září

Potvrzené rezervace:
stacionář, Brno Královo pole (16 osob)
ZŠ Klobouky u Brna, Klobouky u Brna 691 72, 6.B. (23 osob)
ZŠ J.A.Komenského Kyjov, Kyjov, 5. (25 osob)
ZŠ Sibírska, Bratislava, 4. třída (43 osob)
ZŠ Palackého, Brno 612 00, 6. třída (10 osob)

Země v pohybu 2D
Objednáno 5 škol.
63 volných míst
REZERVACE »
Jak to, že na nás padají hvězdy? A padají na nás skutečně? A pokud ano, mohou se trefit i do nás? Odpovědi na tyto otázky budou hledat Lucie, James a Vladimír – tři odvážní přátelé, kteří se nebojí nastoupit do vlastnoručně postavené rakety a podniknou bláznivé dobrodružství na Měsíc, mezi planetky a komety.

Potvrzené rezervace:
Křenovice, Křenovice, 1.-5. (46 osob)

Lední medvěd Vladimír a tučňák James nejdříve podniknou vesmírnou cestu na palubě rakety Polaris, aby přišli na zoubek polární záři. Jako na potvoru je ale zasáhne meteorit, takže zcela neplánovaně havarují na úpatí staré pyramidy, kde se potkají s Lucíí, všetečným kolibříkem. Právě Lucii ale vrtá hlavou legenda vysekaná v kameni o světlech na nebesích.

Všem třem nezbývá, než se nalodit na opravenou raketu Polaris a vydat se nejdříve na Měsíc, pak do oblasti mezi Marsem a Jupiterem, kde se pohybuje celá řada malých planetek, aby nakonec přistáli na povrchu jedné z komet. Hypotézy, pozorování a analýzy jim umožní najít odpovědi na všechny otázky a samozřejmě se vrátit zpět na Zemi.

Poněkud ztřeštěná podívaná pochází z dílny planetária St. Etienne. Namluvil Richard Genzer a Michal Suchánek. Součástí představení je prohlídka hvězdné oblohy – ukázka několika jasných hvězd a nejnápadnějších souhvězdí.

pro mateřské školy, 1. třídu ZŠ a vyšší ročníky
3D (stereoskopické) představení v sále digitária za použití speciálních brýlí

klíčová témata: podoba Měsíce, malá tělesa Sluneční soustavy (planetky, komety), meteory, orientace na hvězdné obloze

Lucie: tajemství padajících hvězd 3D
Objednána 1 škola.
134 volných míst

20. září

Meziplanetární sondy v uplynulém půlstoletí prozkoumaly všechny planety Sluneční soustavy, nezapomněly ani na jejich satelity anebo ještě menší tělesa – planetky a komety. Teď máte příležitost vydat se na návštěvu těchto světů i vy.

Potvrzené rezervace:
Základní škola Bystré, Bystré 569 92, 5. - 6. (53 osob)
Gymnázium j. G. Mendela, Brno, prima BM (23 osob)
I. Německé zemské gymnasium, základní škola a mateřská škola, o. p. s., 603 00 Brno, ? (27 osob)
Sportovní gymnázium L. Daňka, 1. B (32 osob)
OU a PrŠ Brno, příspěvková organizace., Brno 617 00, 1. a 2. ročník (40 osob)

První zastávkou bude Měsíc, jediné vesmírné těleso, na kterém lidé dosud přistáli. Dalším logickým cílem je Mars. Proč? Je blízko, navíc se ze všech ostatních planet nejvíce podobá Zemi. Máme šanci nalézt na něm i známky života?

Naše výprava se však nezastaví. Pokračovat budeme ke čtyřem plynným obrům – Jupiteru, Saturnu, Uranu a Neptunu. Prolétneme také kolem kometárního jádra – kosmického ledovce, jehož složení odpovídá materiálu, ze kterého před 4 a půl miliardami roků vznikla celá Sluneční soustava.

A čeká nás také trpasličí planeta Pluto. Jediná sonda, která jej v roce 2015 navštívila, nám ukázala podivuhodný svět s tmavými krátery a zasněženými ledovci.

Průzkum vesmíru je fascinující a vždy přináší překvapivé poznatky. Zažijte s námi zázraky přírody ve Sluneční soustavě!

2D (klasické) představení v sále digitária

klíčová témata: planety Sluneční soustavy, dálkový průzkum vesmíru, orientace na hvězdné obloze

Planety: Cesta Sluneční soustavou 2D
Objednáno 5 škol.
5 volných míst

Planety: Cesta Sluneční soustavou 2D
0 volných míst

21. září

Pip a Čip jsou dva neposední a velmi zvídaví myšáci, kteří mají tuze rádi sýr. Goudu, parmezán, čedar… dokonce nepohrdnou ani tvarůžky.

A nejen to, jsou také více než zvědaví. Neujde jim, že Měsíc vypadá jako ementál. Dokonce mají pocit, že jej někdo uždibuje… Onehdy to byl ještě velký kulatý bochník, ale včera večer z něj kdosi kus odkrojil a dneska je ještě menší než včera..

Začne tak jejich podivuhodná cesta za odpovědí, kdo za to všechno může. Netopýři? Moudrá sova? Všechno rozlouskne až dvojice astronomických robotů, na které myšáci na své cestě za hledáním odpovědi narazí . Právě oni jim prozradí, proč Měsíc vidíme, jak obíhá kolem Země, kdo jej vlastně chroustá – pokud vůbec někdo – a jak se na jeho povrch dostal Oceán bouří nebo kráter Kepler..

Představení O snědeném Měsíci 2D do Brna přichází z Minského planetária. Jeho součástí je komentovaná ukázka nejasnějších hvězd a souhvězdí, stejně jako klip o tom, jak to dělají kosmonauti: Kosmix 2D..

vhodné pro děti od 5 let

O snědeném Měsíci

VSTUPENKY »
Voda, krásná i děsivá, smrtící i životodárná. Fascinující živel se ve výpravném dokumentu Viktora Kossakovského stává protagonistou, zatímco člověku připadá epizodní role v odvěkém koloběhu vzniku a zániku.

AQUARELA
VSTUPENKY »

Prosklená fasáda a velká pochůzná terasa navíc zprostředkují úžasné pohledy na denní i noční Brno. Komentované procházky večerní oblohou vedou odborní průvodci. S ohledem na změny v postavení nebeských těles, stejně jako roční období, je každá taková výprava zcela jedinečná. Pozorování je vhodné pro návštěvníky jakéhokoli věku, a je dobré (dokonce i v létě), se na něj teple obléci. I když máme k dispozici skutečně špičkové dalekohledy, ani ony nic nezmůžou s pozemskou oblačností. Je-li zataženo, pak přijde vhod návštěva malého planetária, kde se pod umělou oblohou seznámíte s nejnápadnějšími hvězdami i souhvězdími.

22. září