English
Russkij
Italiano
Français
Polski

Program & vstupenky OTEVŘENÉ VSTUPENKY »

◀   ▶

PONDĚLÍ

10. června

Moře a oceány naší planety ukrývají neuvěřitelná tajemství. Jedním z těch nejcennějších je útes Kaluoka’hina. Pestrobarevní obyvatelé tohoto kouzelného místa vždy žili poklidným a nenápadným životem. Až do okamžiku, kdy došlo k výbuchu nedaleké sopky. Najednou se ocitnuli tváří v tvář velkému nebezpečí! Podaří se vše uvést do pořádku?

To záleží na dvou hrdinech: Jakovi a Prckovi. Jake je „chladnokrevný hoch“, vlastně chladnokrevný piloun. Většina z útesových rybek k němu s obdivem vzhlíží. Třeba krásná Lily a samozřejmě jeho paranoidní kamarád Prcek. I když právě on je spíše zdrojem řady problémů… Jedinou nápovědou, jak zachránit útes Kaluoka’hina, je starodávná legenda vyprávějící o doteku Měsíce. Ale jak se má ryba dotknout Měsíce?

Představení Kouzelný útes – Kaluoka’hina je z dílny produkční společnosti Softmachine (autor Raúl Erdossy, scénář Peter Popp). Virtuální svět plný úžasných animací překvapí nejen malé diváky. Namluvili herci Městského divadla Brno. Součástí představení je prohlídka hvězdné oblohy – ukázka několika jasných hvězd a nejnápadnějších souhvězdí.

pro mateřské školy a 1. a 2. třídy ZŠ
2D (klasické) představení v sále digitária

klíčová témata: podmořský svět, vztah k životnímu prostředí, orientace na hvězdné obloze

Kouzelný útes – Kaluoka’hina 2D
Ježek, zajíc, krtek a sova jsou čtyři kamarádi, kteří se sešli na kraji lesa, aby prozkoumali hvězdářskou základnu.

Potvrzené rezervace:
MŠ Kralice nad Oslavou, MŠ (45 osob)
Základní škola a Mateřská škola, Jaroslavice, okres Znojmo, 1.,2.,3. (53 osob)
ZŠ Dubňany, 69603 Dubňany, 1. třída (44 osob)
LMŠ Lištička, MŠ (36 osob)
— (3 osob)

Všechno je pro ně nové, nikdy nic podobného neviděli, a když vidí startovat raketu, jsou z toho úplně paf. Nikdo netuší, o co by se mohlo jednat, a tak vymýšlí jeden bláznivý nápad za druhým. A snad by se tam dohadovali dodnes, kdyby nepotkali chytrého myšáka, který jim vše vysvětlil. A protože myšák strávil celý život mezi vědci na hvězdářské základně, ví toho o vesmíru opravdu hodně.

Pohádkový příběh Se zvířátky o vesmíru je nejen ryze český, ale dokonce brněnský projekt. Výsledné představení kombinuje záběry několika klasických loutek s virtuálními animacemi. Autorem scénáře je David Koval z Hvězdárny a planetária Brno, dramaturgem je Jan Šotkovský. Design loutek navrhl brněnský kreslíř Dalibor Krch, vyrobeny byly v dílnách Divadla Radost, jehož herci loutky také vodili. Hlas hrdinům propůjčili herci Městského divadla Brno. Výslednou kompozici vytváří grafické studio Petra Hlouška. Součástí představení je prohlídka hvězdné oblohy – ukázka několika jasných hvězd a nejnápadnějších souhvězdí.

pro mateřské školy a 1. a 2. třídy ZŠ
2D (klasické) představení v sále digitária

klíčová témata: seznámení se se Sluneční soustavou, planetami a Měsícem, orientace na hvězdné obloze

Se zvířátky o vesmíru 2D

11. června

Meziplanetární sondy v uplynulém půlstoletí prozkoumaly všechny planety Sluneční soustavy, nezapomněly ani na jejich satelity anebo ještě menší tělesa – planetky a komety. Teď máte příležitost vydat se na návštěvu těchto světů i vy.

Potvrzené rezervace:
Na Valtické, Břeclav, 4. a 5. (54 osob)
ZŠ Hovorany, 696 12, 5. + 3. třída (51 osob)

První zastávkou bude Měsíc, jediné vesmírné těleso, na kterém lidé dosud přistáli. Dalším logickým cílem je Mars. Proč? Je blízko, navíc se ze všech ostatních planet nejvíce podobá Zemi. Máme šanci nalézt na něm i známky života?

Naše výprava se však nezastaví. Pokračovat budeme ke čtyřem plynným obrům – Jupiteru, Saturnu, Uranu a Neptunu. Prolétneme také kolem kometárního jádra – kosmického ledovce, jehož složení odpovídá materiálu, ze kterého před 4 a půl miliardami roků vznikla celá Sluneční soustava.

A čeká nás také trpasličí planeta Pluto. Jediná sonda, která jej v roce 2015 navštívila, nám ukázala podivuhodný svět s tmavými krátery a zasněženými ledovci.

Průzkum vesmíru je fascinující a vždy přináší překvapivé poznatky. Zažijte s námi zázraky přírody ve Sluneční soustavě!

2D (klasické) představení v sále digitária

klíčová témata: planety Sluneční soustavy, dálkový průzkum vesmíru, orientace na hvězdné obloze

Potvrzené rezervace:
ZŠ Slušovice, 5. (66 osob)
ZŠ a MŠ Křižanov, 59451 Křižanov, 4.A, 4.B, 3.B (46 osob)
Základní škola Hodonín, 695 01 Hodonín, V. A, V. B (35 osob)

Potvrzené rezervace:
ZŠ Vítězná, Litovel 784 01, 9. (43 osob)
ZŠ Ostrov nad Oslavou, 5. ročník (7 osob)
ZŠ Brno Vejrostova 1, přísp.org., 63500 Brno, 9.C (20 osob)
ZŠ U Stadionu Uničov, Uničov 783 91, 5.C (28 osob)
GPOA, Znojmo, 669 02, G1.A, G2.A (63 osob)
Fakultní základní škola a Mateřská škola Olomouc, Holečkova 10 příspěvková organizace, 6. (27 osob)

12. června

Vydejte se na fantastickou cestu vesmírem! Výzkum vesmíru je jedním z největších dobrodružství, do kterého se lidstvo kdy pustilo. Touha po poznání nás žene kupředu, jsme připraveni napnout plachty k cestě ke hvězdám. Je to ovšem cesta plná dřiny, krátkých záblesků vzrušení i mylných kroků. Je to výprava, která nalézá odpovědi na ty nejzajímavější otázky!

Vydáme se na průzkum vesmíru na palubě raketoplánu i Mezinárodní kosmické stanice. Nahlédneme také dovnitř astronautova těla. Čeká na nás nácvik stavu beztíže, rychlá centrifuga i nepříjemné přetížení.

To ale není vše! Vesmír je zrádné místo a nebezpečí v podobě extrémního záření, meteoritů i mrazivě nízkých a pekelně vysokých teplot číhá na každém kroku. Prožijeme pár dní v těle astronauta a vyzkoušíme si, jak těžké je dobývání vesmíru a co všechno pobyt na oběžné dráze obnáší.

Pořad Astronaut pochází z dílny NSC creative, jednoho z nejuznávanějších producentských týmů pro sférickou projekci na světě. Namluvil Jan Kolařík. Součástí představení je prohlídka hvězdné oblohy – ukázka několika jasných hvězd a nejnápadnějších souhvězdí.

2D (klasické) představení v sále digitária

klíčová témata: Sluneční soustava, hvězdy a planety, orientace na hvězdné obloze

Astronaut 2D
Vydejme se s beruškou Dorotkou a jejím světluškovým kamarádem Mirkem na dobrodružnou cestu za poznáním záhadného světa stromů. Animovaný příběh – pohledem drobného hmyzu – představí nejmenším divákům kouzlo mikrokosmu. Jak rostliny získávají sluneční potravu? Proč rostou? Jak pijí vodu? A jak je to všechno vlastně možné?

Potvrzené rezervace:
ZŠ a MŠ Melantrichova Prostějov, Prostějov, II.,III. (84 osob)
ZŠ Brno, Hudcova 35, 621 00 Brno, 4. A, B, C (79 osob)

Dorotka a Mirek spolu s dalšími kamarády připravují školní film o největší záhadě přírody. Navštívíme nejen broučí školu, ale také louku a les. Budeme luštit největší tajemství přírody, vše zábavnou, ale stále vzdělávací formou. Jak dodává Mirek: Musím říct, že ten chlorofyl a ta fotosyntéza mi pěkně rozžhavila lampičku.

Pořad Život stromů pochází z dílny společnosti Reef Production, předního tvůrce pořadů pro digitální planetária. České znění namluvili herci Městského divadla Brno. Součástí představení je prohlídka hvězdné oblohy – ukázka několika jasných hvězd a nejnápadnějších souhvězdí.

2D (klasické) představení v sále digitária

klíčová témata: výroba kyslíku, fotosytéza, složení a růst rostlin, orientace na hvězdné obloze

Život stromů 2D
Přijďte rozlousknout tajemství gravitace. Vážně! Proč kolem nás všechno padá směrem k zemi? A proč na nás v takovém případě nespadne Mezinárodní kosmická stanice? Objevili jsme už všechny záhady našeho světa? Průvodcem při hledání odpovědí na tyto otázky bude Felix s ALBYX3.

Potvrzené rezervace:
ZŠ a MŠ Melantrichova Prostějov, Prostějov, II.,III. (84 osob)
ZŠ Třebíč, Horka-Domky, Třebíč, 5.B (45 osob)
ZŠ s MŠ Závod, 908 72 Závod, 8.A (19 osob)
— (1 osob)

Dvanáctiletý učeň kouzelnické školy Felix se mnohem více zajímá o tajemství vesmíru než o magická kouzla. Fascinují ho zákony přírody. Proto se také jednou dostane do muzea Alberta Einsteina, kde se setká s ALBYX3. Tedy malým, chytrým, ale spíše nepředvídatelným robotem, který ví všechno o Albertu Einsteinovi i jeho odvážných teoriích. ALBYX3 vezme mladého kouzelníka na magickou cestu vesmírem a časem, během které nejen odkryjí tajemství gravitace, ale také se dozvědí něco o přátelství a představivosti.

Gravitace je totiž ze všech sil ve vesmíru tou nejzáhadnější. Působí na vše, pořád a všude. Díky gravitaci padá jablko ze stromu na zem a existuje celá naše Sluneční soustava. Gravitace drží planety na jejich oběžných drahách okolo Slunce. Je to kosmická síla, která spojuje úplně vše.

To ale zdaleka není konec našeho vědění – znova a znova se před námi otevírají nové světy. Jak řekl jednou Albert Einstein: „Je velmi pravděpodobné, že za světem, který vnímáme našimi smysly, jsou ukryty světy, o jejichž existenci nemáme ani tušení.“ Pojďme je tedy společně objevit!

klíčová témata: čas, prostor, pohyb umělých družic, orientace na hvězdné obloze

Tajemství gravitace: Po stopách Alberta Einsteina 2D
Od počátku lidstva vzhlížíme ke hvězdám a sníme o tom, že se jich jednou skutečně dotkneme. A pokud máme žít déle než naše planeta Země, budeme tento sen dokonce nuceni uskutečnit.

Telč (62 osob)
Academicschool s.r.o., Uherské Hradiště 68601, 6.- 9. (49 osob)
AGYS Pardubice, 3. ročník gymnázia (21 osob)

Představení EXPLORE: Klíč k cestě na Mars je věnované té nejpodivuhodnější výpravě, na kterou se lidé v současnosti připravují – cestě na Mars. Proč vlastně máme takové touhy? Co nás nutí hazardovat? Co všechno nám prolétne hlavou při tak bezprostřední návštěvě cizího světa?

Mars je naším blízkým sousedem. Není snad školáka, který by nevěděl, že jde o jednu z planet. Dvacáté století vzalo Marsu kanály i Marťany, do říše mýtů odkázalo také představy o rostlinách na jeho povrchu. I tak ale zůstává velkou výzvou – po Měsíci jediným, rozumně dostupným tělesem ve Sluneční soustavě, kam se lidé snad již brzy vydají.

Vydejte se na cestu historií poznávání Sluneční soustavy. Od prvních astrologických představ, po řešení pohybu planet i jakýchkoli jiných těles – například meziplanetárních sond. Nikoli dokonalé kružnice, ale ladné elipsy jsou klíčem k pohybu vesmírným prostorem v mocném gravitačním poli Slunce. Ale jak s jejich pomocí doletět až na Mars?

3D (stereoskopické) představení v sále digitária za použití speciálních brýlí

klíčová témata:čas, prostor, pohyb umělých družic, orientace na hvězdné obloze

EXPLORE: Klíč k cestě na Mars 3D

13. června

Jak to, že na nás padají hvězdy? A padají na nás skutečně? A pokud ano, mohou se trefit i do nás? Odpovědi na tyto otázky budou hledat Lucie, James a Vladimír – tři odvážní přátelé, kteří se nebojí nastoupit do vlastnoručně postavené rakety a podniknou bláznivé dobrodružství na Měsíc, mezi planetky a komety.

Potvrzené rezervace:
ZŠ a MŠ BRNO CHalabalova 2, Brno, CHalabalova 2 (23 osob)

Lední medvěd Vladimír a tučňák James nejdříve podniknou vesmírnou cestu na palubě rakety Polaris, aby přišli na zoubek polární záři. Jako na potvoru je ale zasáhne meteorit, takže zcela neplánovaně havarují na úpatí staré pyramidy, kde se potkají s Lucíí, všetečným kolibříkem. Právě Lucii ale vrtá hlavou legenda vysekaná v kameni o světlech na nebesích.

Všem třem nezbývá, než se nalodit na opravenou raketu Polaris a vydat se nejdříve na Měsíc, pak do oblasti mezi Marsem a Jupiterem, kde se pohybuje celá řada malých planetek, aby nakonec přistáli na povrchu jedné z komet. Hypotézy, pozorování a analýzy jim umožní najít odpovědi na všechny otázky a samozřejmě se vrátit zpět na Zemi.

Poněkud ztřeštěná podívaná pochází z dílny planetária St. Etienne. Namluvil Richard Genzer a Michal Suchánek. Součástí představení je prohlídka hvězdné oblohy – ukázka několika jasných hvězd a nejnápadnějších souhvězdí.

pro mateřské školy, 1. třídu ZŠ a vyšší ročníky
2D (klasické) představení v sále digitária

klíčová témata: podoba Měsíce, malá tělesa Sluneční soustavy (planetky, komety), meteory, orientace na hvězdné obloze

Lucie: tajemství padajících hvězd 2D

Potvrzené rezervace:
Základní škola a mateřská škola Osová Bítýška , 1.-2. (59 osob)
MŠ Březník, 675 74, MŠ (53 osob)
MŠ Milosrdných bratří, Brno , 4-7let (15 osob)
MŠ Rajhradice, Rajhradice, MŠ (24 osob)
MŠ Březník, 67574 Březník, MŠ (1 osob)

pro mateřské školy, 1. třídu ZŠ a vyšší ročníky

Lucie: tajemství padajících hvězd 2D

Potvrzené rezervace:
Základní škola a mateřská škola Osová Bítýška, 3.-4. (66 osob)
Dětský domov se školou, základní škola a školní jídelna, Bystřice pod Hostýnem, 4-7 (8 osob)

klíčová témata: čas, prostor, pohyb umělých družic, orientace na hvězdné obloze

Tajemství gravitace: Po stopách Alberta Einsteina 2D

14. června

Aneb světlo jako paprsek. V přednáškovém sále si nebudeme o paprscích pouze vyprávět, ale uvidíme cestu světla na vlastní oči. Série experimentů předvede důsledky zákona odrazu a lomu jako součásti každodenního života i jejich využití v praxi. Žáci pochopí funkci optických vláken, rozložení a složení bílého světla.

Potvrzené rezervace:
Lipůvka, 7. a 8. (40 osob)

Studenti se do pořadu aktivně zapojí a jejich přístup pak udá tempo a směr dalšího výkladu. V některých případech si dokonce sami vyberou, jaký experiment uvidí.

pro 5. třídu ZŠ a vyšší ročníky doporučujeme kombinovat s návštěvou digitária
v přednáškovém sále

klíčová témata: interaktivní experimety z optiky

Geometrická optika
Přemýšleli jste někdy o tom, z čeho jste stvořeni? Vydejte se to spolu s námi zjistit! V atomech lidských těl je totiž uchována celá historie vesmíru. Všechny atomy, od železa v naší krvi, přes vápník v našich kostech, až po kyslík, který dýcháme, pochází ze vzdálených svítících bodů na nebi.

Potvrzené rezervace:
Lipůvka, 7. a 9. (37 osob)
— (10 osob)

Poletíme do minulosti, až do doby před vznikem naší Země, předtím, než se rozzářily první hvězdy, až na úplný počátek našeho času. Prožijeme velký třesk, první mikrosekundy, kdy měl vesmír podobu husté polévky subatomárních částic, i okamžiky v nichž se energie měnila v základní stavební kameny současného světa: elektrony, protony a neutrony.

Jak se jmenuje nejdůležitější prvek ve vesmíru? Proč se sbalil do planet, hvězd a galaxií? A jakou roli při tom sehrála gravitace – neviditelná síla působící ve všech směrech mezi všemi formami hmoty na jakékoli vzdálenosti?

V představení Hvězdný cirkus se dozvíte, jak uvnitř hvězd vznikají jednotlivé chemické prvky. Zažijete explozi supernovy – jeden z nejdramatičtějších jevů v přírodě. A také se podíváte na zrození Sluneční soustavy i života na planetě Zemi. A až příště pozvednete své oči k noční obloze, už budete vědět, odkud se vzaly vaše atomy. My všichni totiž pocházíme z hvězd!

Představení Hvězdný cirkus pochází z dílny společnosti NSC Creative, české znění namluvili herci Městského divadla Brno, role principála se ujal Zdeněk Junák. Součástí projekce je prohlídka Sluneční soustavy.

2D (klasické) představení v sále digitária

klíčová témata:vznik a vývoj vesmíru, vznik chemických prvků ve vesmíru, vznik Sluneční soustavy, orientace na hvězdné obloze

Hvězdný cirkus 2D

Potvrzené rezervace:
Lipůvka, 7. a 9. (37 osob)

pro 5. třídu ZŠ a vyšší ročníky doporučujeme kombinovat s návštěvou digitária
v přednáškovém sále

klíčová témata: interaktivní experimety z optiky

Geometrická optika

Potvrzené rezervace:
Lipůvka, 7. a 8. (40 osob)
Spojená škola Karloveská 32, Bratislava, 7. - 8. roč. (53 osob)
ZŠ Budatínska, Bratislava, 5.ročník (47 osob)
SZŠ Gorkého 4, Skalica, Skalica, 9. (20 osob)

Hvězdný cirkus 2D

Potvrzené rezervace:
Základní škola a Mateřská škola Třebařov, okres Svitavy, 2. stupeň ZŠ (50 osob)
ZŠ a MŠ Brno, 603 00 Brno, VIII.B (25 osob)
ZŠ a MŠ Bohuslava Reynka, Lípa, příspěvková organizace, Lípa 66, 582 57, IX. (13 osob)
Masarykova ZŠ, 63600 Brno, 8.A (26 osob)
Gymnázium na ul. L. Sáru, 81103 Bratislava, 3.E (35 osob)

3D (stereoskopické) představení v sále digitária za použití speciálních brýlí

Hvězdný cirkus 3D

V představení Hvězdný cirkus 3D se dozvíte, jak uvnitř hvězd vznikají jednotlivé chemické prvky. Zažijete explozi supernovy – jeden z nejdramatičtějších jevů v přírodě. A také se podíváte na zrození Sluneční soustavy i života na planetě Zemi. A až příště pozvednete své oči k noční obloze, už budete vědět, odkud se vzaly vaše atomy. My všichni totiž pocházíme z hvězd!

Představení Hvězdný cirkus 3D pochází z dílny společnosti NSC Creative, české znění namluvil …, role principála se ujal … Součástí projekce je prohlídka Sluneční soustavy ve 3D.

Hvězdný cirkus 3D
Poznejte známá místa z nových úhlů pomocí dronů se speciální optikou a jedinečné projekce v digitálním planetáriu. Bude to tak trochu jiný vyhlídkový let – prostorem, ale i časem.

Mezi Pálavou a Macochou, mezi Podyjím a Bílými Karpaty, mezi nebem a podzemím. Tam všude se rozkládá náš neuvěřitelný kraj ozdobený nádhernou přírodou, výjimečnými památkami a úrodnými vinicemi. A lidé se zde dožívají pozoruhodně vysokého věku. Vedou se spory o tom, jestli to způsobuje dobrá voda, anebo víno. Každopádně je to místo, které stojí za návštěvu. Příběhy vepsané do vrásek krajiny vypráví Bolek Polívka. Autorem představení Morava 360 je Pavel Karas z Hvězdárny a planetária Brno.

vhodné od 10 let a dospělé
pořad probíhá v digitáriu

Morava 360 2D

Prosklená fasáda a velká pochůzná terasa navíc zprostředkují úžasné pohledy na denní i noční Brno. Komentované procházky večerní oblohou vedou odborní průvodci. S ohledem na změny v postavení nebeských těles, stejně jako roční období, je každá taková výprava zcela jedinečná. Pozorování je vhodné pro návštěvníky jakéhokoli věku, a je dobré (dokonce i v létě), se na něj teple obléci. I když máme k dispozici skutečně špičkové dalekohledy, ani ony nic nezmůžou s pozemskou oblačností. Je-li zataženo, pak přijde vhod návštěva malého planetária, kde se pod umělou oblohou seznámíte s nejnápadnějšími hvězdami i souhvězdími.

15. června