English
Russkij
Italiano
Français
Polski
Připravte se na cestu, je neprůjezdná ulice Údolní. Využijte autobus X4 , linku 68 nebo objížďky.
VÍCE INFORMACÍ »

Program pro veřejnost

Jste pedagog a hledáte školní pořady? Přejděte naPROGRAM PRO ŠKOLY »

Chcete rovnou do rezervačního systému? Přeskočte na COLOSSEUM »

Potřebuje návod, jak rezervovat vstupenky? Všechny důležité informace najdete ve SPODNÍ ČÁSTI TÉTO STRÁNKY »

« PŘEDCHOZÍ TÝDEN | DALŠÍ TÝDEN »

16. července

Prosíme chvíli strpení, program teprve připravujeme.

17. července

Jenže, co je vlastně vzhůru nohama? Jak se sami přesvědčíme, záleží na úhlu pohledu. Během putování zvláštním světem se seznámíme se zvířaty žijícími v moři i na obloze. Zjistíme, jak mění Měsíc svou podobu a proč je obloha temná. Spolu s holčičkou, která chodí hlavou dolů, se nakonec v záři pouličního osvětlení zavážeme k boji se světelným znečištěním.

Představení Vzhůru nohama je z dílny Planetario de Pamplona. Virtuální svět plný úžasných animací překvapí nejen malé diváky. Namluvili herci Městského divadla Brno. Součástí představení je prohlídka hvězdné oblohy – ukázka několika jasných hvězd a nejnápadnějších souhvězdí.

Vzhůru nohama
Sluneční skvrny i protuberance historickým i moderním dalekohledem v otáčivé kopuli o průměru 7 metrů. V předsálí si můžete prohlédnout výstavu o dějinách Hvězdárny a planetária Brno i Kraví hory. Komentované procházky vedou odborní průvodci.

Pozorování Slunce

Představení Sluneční superbouře vysvětlí, jakým způsobem Slunce ovlivňuje dění na planetě Zemi. Během přestavby magnetického pole, erupcí a výronů sluneční hmoty vznikají oblaka horké plazmy, která se řítí prostorem Sluneční soustavy rychlostí až několika milionů kilometrů v hodině. Pokud narazí na planetu Zemi, vytváří nejen polární záře, ale přímo zasahují do našich každodenních životů. Jak to, že díky Slunci přestávají pracovat rozvody elektrické energie, umělé družice anebo mezikontinentální spojení?

Unikátní vizualizace magnetických polí Slunce i Země, stejně jako útvarů na povrchu i pod povrchem naší denní hvězdy, vznikaly na těch nejvýkonnějších počítačích na světě. Pořad Sluneční superbouře pochází z dílny společnosti Spitz, Hvězdárna a planetárium Brno je přitom teprve druhým místem v Evropě, kde má premiéru. Namluvil Vojtěch Dyk.

Součástí představení je unikátní projekce od Pavla Karase, která dokumentuje fantastickou kvalitu slunečních observatoří. Jak důmyslně a jak detailně jsme schopni studovat naši denní hvězdu? A najdeme v blízkém vesmíru stálice podobné našemu Slunci?

Sluneční superbouře

Mezi Pálavou a Macochou, mezi Podyjím a Bílými Karpaty, mezi nebem a podzemím. Tam všude se rozkládá náš neuvěřitelný kraj ozdobený nádhernou přírodou, výjimečnými památkami a úrodnými vinicemi. A lidé se zde dožívají pozoruhodně vysokého věku. Vedou se spory o tom, jestli to způsobuje dobrá voda, anebo víno. Každopádně je to místo, které stojí za návštěvu. Příběhy vepsané do vrásek krajiny vypráví Bolek Polívka. Autorem představení Morava 360 je Pavel Karas z Hvězdárny a planetária Brno.

Morava 360
Prosklená fasáda a velká pochůzná terasa navíc zprostředkují úžasné pohledy na denní i noční Brno. Komentované procházky večerní oblohou vedou odborní průvodci. S ohledem na změny v postavení nebeských těles, stejně jako roční období, je každá taková výprava zcela jedinečná. Pozorování je vhodné pro návštěvníky jakéhokoli věku, a je dobré (dokonce i v létě), se na něj teple obléci. I když máme k dispozici skutečně špičkové dalekohledy, ani ony nic nezmůžou s pozemskou oblačností. Je-li zataženo, pak přijde vhod návštěva malého planetária, kde se pod umělou oblohou seznámíte s nejnápadnějšími hvězdami i souhvězdími.

18. července

To záleží na dvou hrdinech: Jakovi a Prckovi. Jake je „chladnokrevný hoch“, vlastně chladnokrevný piloun. Většina z útesových rybek k němu s obdivem vzhlíží. Třeba krásná Lily a samozřejmě jeho paranoidní kamarád Prcek. I když právě on je spíše zdrojem řady problémů… Jedinou nápovědou, jak zachránit útes Kaluoka’hina, je přitom starodávná legenda vyprávějící o doteku Měsíce. Ale jak se má ryba dotknout Měsíce? Nejen řešení této hádanky stojí před Jakem a Prckem.

Představení Kouzelný útes – Kaluoka’hina přichází z dílny produkční společnosti Softmachine (autor Raúl Erdossy, scénář Peter Popp). Virtuální svět plný úžasných animací překvapí nejen malé diváky. Namluvili herci Městského divadla Brno. Součástí představení je prohlídka hvězdné oblohy – ukázka několika jasných hvězd a nejnápadnějších souhvězdí.

Kouzelný útes – Kaluoka’hina

Sluneční superbouře
Jóga není pouze fyzické cvičení obohacené o soustředění na správné dýchání. Jóga je přístup k životu. Vhodné pro muže i ženy všech věkových kategorii, pro začátečníky i pokročilé. Neopakovatelný zážitek relaxace, uvolnění, protažení svalů a posílení celého těla.

bez věkového omezení
délka cvičení: 60 minut
podložky k dispozici u nás

Jóga

19. července

Dorotka a Mirek spolu s dalšími kamarády připravují školní film o největší záhadě přírody. Navštívíme nejen broučí školu, ale také louku a les. Budeme luštit největší tajemství přírody, vše zábavnou, ale stále vzdělávací formou. Jak dodává Mirek: Musím říct, že ten chlorofyl a ta fotosyntéza mi pěkně rozžhavila lampičku.

Pořad Život stromů pochází z dílny společnosti Reef Production, předního tvůrce pořadů pro digitální planetária. České znění namluvili herci Městského divadla Brno. Součástí představení je prohlídka hvězdné oblohy – ukázka několika jasných hvězd a nejnápadnějších souhvězdí.

představení v sále digitária

klíčová témata: výroba kyslíku, fotosytéza, složení a růst rostlin, orientace na hvězdné obloze

Život stromů
Shlédnete pořad pod umělou oblohou planetária, doplněný o „procházku“ aktuální oblohou, navštívíte výstavu Říše mlhovin v exploratoriu a za pěkného počasí se účastníte pozorování Slunce. Pokud tomu nebude příroda nakloněna, tak si alespoň prohlédnete astronomickou pozorovatelnu.

Léto na konci vesmíru

Všechno je pro ně nové, nikdy nic podobného neviděli, a když vidí startovat raketu, jsou z toho úplně paf. Nikdo netuší, o co by se mohlo jednat, a tak vymýšlí jeden bláznivý nápad za druhým. A snad by se tam dohadovali dodnes, kdyby nepotkali chytrého myšáka, který jim vše vysvětlil. A protože myšák strávil celý život mezi vědci na hvězdářské základně, ví toho o vesmíru opravdu hodně.

Pohádkový příběh Se zvířátky o vesmíru je nejen ryze český, ale dokonce brněnský projekt. Výsledné představení kombinuje záběry několika klasických loutek s virtuálními animacemi. Autorem scénáře je David Koval z Hvězdárny a planetária Brno, dramaturgem je Jan Šotkovský. Design loutek navrhl brněnský kreslíř Dalibor Krch, vyrobeny byly v dílnách Divadla Radost, jehož herci loutky také vodili. Hlas hrdinům propůjčili herci Městského divadla Brno. Výslednou kompozici vytváří grafické studio Petra Hlouška. Součástí představení je prohlídka hvězdné oblohy – ukázka několika jasných hvězd a nejnápadnějších souhvězdí.

Se zvířátky o vesmíru

Sluneční superbouře
Na povrchu Slunce to doslova vře. Výtrysky extrémně horkého plynu, žhavé vlny tsunami a obrovské exploze. Pod náporem sluneční plazmy se prohýbá magnetické pole naší planety. Slunce se nás doslova dotýká... Vydejme se na výpravu k naší nejdůležitější hvězdě ve vesmíru. Poznejme horoucí nitro hluboko pod povrchem Slunce a zažijme obrovskou sílu slunečních superbouří.

Morava 360
Poznejte známá místa z nových úhlů pomocí dronů se speciální optikou a jedinečné projekce v digitálním planetáriu. Bude to tak trochu jiný vyhlídkový let – prostorem, ale i časem.

20. července

Život stromů
Vydejme se s beruškou Dorotkou a jejím světluškovým kamarádem Mirkem na dobrodružnou cestu za poznáním záhadného světa stromů. Animovaný příběh – pohledem drobného hmyzu – představí nejmenším divákům kouzlo mikrokosmu. Jak rostliny získávají sluneční potravu? Proč rostou? Jak pijí vodu? A jak je to všechno vlastně možné?

Mimořádná akce
Mendel je.. . vědec Do oslav narozenin významného vědce se zapojí i Hvězdárna a planetárium Brno. V pátek 20. července se to kolem naší budovy pěkně hráškově zazelená. Připraveny budou soutěže, kvízy i hudba. Nezapomeneme ani na odměny a možná něco chladivého. V sále digitária se v 16 hodin odehraje broučičí příběh o Životě stromů a v 18 hodin bude následovat pořad Buňka!Buňka!Buňka! – dobrodružství o našem těle. https://www.gotobrno.cz/festival/mendel-je-vedec/program/
cena: -

Pozorování Slunce
Podívejte se na naši denní hvězdu. Stojí to za to!
... za zvuku příjemné melodie a pohodového povídání se budeme společně dívat na nebe plné hvězd. Nebudete zahlceni ani astrofyzikou ani vyspělou technikou, nic vás nebudeme učit. Pokusíme se vás provést skutečnou relaxací s pomocí vesmíru a bájných příběhu a zbavit vás aspoň na chvíli všech starostí všedních dnů.

pořad probíhá v malém planetáriu

Relaxace pod hvězdami
Pozor, pořad se neodehrává v novém digitáriu, nýbrž malém planetáriu. Ač je již stařečkem, umí vykouzlit nádhernou hvězdnou oblohu, kterou v přesvětleném Brně nikde nespatříte. Přijďte si odpočinout a chvíli, občas i v tichosti, posedět pod hvězdami ...
REZERVOVAT »
Podnikněme fantastickou a mírně ztřeštěnou cestu k těmto drobným stavebním dílkům lidského těla. Poznáme, jak důmyslnou skládačku vytvářejí. Budeme sledovat vznik a vývoj nového lidského života od okamžiku stvoření, tedy splynutí prvních dvou buněk, až do doby těsně před jeho narozením. Prozkoumáme buňky zevnitř, odhalíme tajemství dědičnosti a rozpleteme šifru jménem DNA. To a ještě mnohem více v představení Buňka! Buňka! Buňka!, které je příběhem, o tom, jací jsme.

Představení Buňka! Buňka! Buňka! Pochází z dílny NSC creative, jednoho z nejuznávanějších producentských týmů pro sférickou projekci na světě. Namluvili herci Městského divadla Brno. Součástí představení je prohlídka hvězdné oblohy – ukázka několika jasných hvězd a nejnápadnějších souhvězdí.

Buňka! Buňka! Buňka!
Naše těla se skládají ze 70 bilionů drobných buněk. Jsou všude, v našich očích, v kostech, v mozku, téměř v každé části našeho těla. Pracují. Mluví. Myslí. Díky nim jsme takoví, jací jsme.

21. července

Vydáme se na průzkum vesmíru na palubě raketoplánu i Mezinárodní kosmické stanice. Nahlédneme také dovnitř astronautova těla. Čeká na nás nácvik stavu beztíže, rychlá centrifuga i nepříjemné přetížení.

To ale není vše! Vesmír je zrádné místo a nebezpečí v podobě extrémního záření, meteoritů i mrazivě nízkých a pekelně vysokých teplot číhá na každém kroku. Prožijeme pár dní v těle astronauta a vyzkoušíme si, jak těžké je dobývání vesmíru a co všechno pobyt na oběžné dráze obnáší.

Pořad Astronaut pochází z dílny NSC creative, jednoho z nejuznávanějších producentských týmů pro sférickou projekci na světě. Namluvil Jan Kolařík.

Astronaut
Vydejte se na fantastickou cestu vesmírem! Výzkum vesmíru je jedním z největších dobrodružství, do kterého se lidstvo kdy pustilo. Touha po poznání nás žene kupředu, jsme připraveni napnout plachty k cestě ke hvězdám. Je to ovšem cesta plná dřiny, krátkých záblesků vzrušení i mylných kroků. Je to výprava, která nalézá odpovědi na ty nejzajímavější otázky!

Pozorování Slunce
Podívejte se na naši denní hvězdu. Stojí to za to!

22. července

Prosíme chvíli strpení, program teprve připravujeme.

Jak si rezervovat vstupenky?

Kalendář obsahuje pořady pro veřejnost uváděné v následujících několika týdnech. Pořady, na které si můžete rezervovat vstupenku, jsou vyznačeny tlačítkem REZERVOVAT. Na některé pořady se rezervovat nelze. Důvody mohou být dva. Může být už málo času. Rezervace jsou aktivní nejdéle den před konáním akce. Anebo se jedná o vzdělávací pořady pro školy uváděné v pracovní dny v dopoledních hodinách (v kalendáři je uveden pouze název pořadu).

Abychom předešli nedorozuměním, připomínáme, že:

• Rezervované vstupenky si musíte vyzvednout na prodejním místě nejpozději do dne a hodiny, které jsou uvedeny na potvrzení o rezervaci.
  • U všech pořadů uváděných v pracovní dny si musíte rezervovanou vstupenku vyzvednout do 5 dní od rezervace, nejpozději však 30 minut před začátkem pořadu.
  • U všech pořadů uváděných o víkendu si musíte rezervovanou vstupenku vyzvednout do 5 dní od rezervace, nejpozději však 60 minut před začátkem pořadu.
  • Rezervace nevyzvednuté včas propadají bez náhrady.
  • Během rezervace anebo zaplacení eVstupenky můžete zvolit i slevněné vstupné, při vstupu do sálu můžete být požádáni o předložení dokladu potvrzujícího nárok na slevu).
  • eVstupenku si vždy vytiskněte anebo si alespoň opište číslo u čárového kódu.