English
Italiano
Français
Polski

Program pro veřejnost

Jste pedagog a hledáte školní pořady? Přejděte naPROGRAM PRO ŠKOLY »

Chcete rovnou do rezervačního systému? Přeskočte na COLOSSEUM »

Potřebuje návod, jak rezervovat vstupenky? Všechny důležité informace najdete ve SPODNÍ ČÁSTI TÉTO STRÁNKY »

« PŘEDCHOZÍ TÝDEN | DALŠÍ TÝDEN »

25. července

Prosíme chvíli strpení, program teprve připravujeme.

26. července

Součástí expozice je také série mechanických exponátů demonstrujících například různou tíži stejných předmětů na různých tělesech ve vesmíru, Foucaultovo kyvadlo, vliv odstředivé síly na tvary kosmických těles, model atmosfér plynných planet, včetně vodního „tornáda“.

Příběhem Sluneční soustavy provádí zkušený moderátor, který zodpoví případné dotazy. Na vyžádání obdrží žáci zdarma zvláštní pracovní list, jenž mohou vypracovat v průběhu prohlídky exploratoria.

doporučujeme kombinovat s návštěvou digitária
v sále exploratoria

klíčová témata: Sluneční soustava, planety, Země, Měsíc

Prohlídka výstavy: Příběh Sluneční soustavy
Shlédnete pořad pod umělou oblohou planetária, doplněný o „procházku“ aktuální oblohou, navštívíte interaktivní výstavu Příběh sluneční soustavy v exploratoriu a za pěkného počasí se účastníte pozorování Slunce. Pokud tomu nebude příroda nakloněna, tak si alespoň prohlédnete astronomickou pozorovatelnu.

Léto na konci vesmíru
Postupují přitom jako skuteční vědci. Mají nejrůznější nápady, které se snaží ověřit pozorováním vesmíru. Postaví si ledovou hvězdárnu a nakonec z vyřazené ponorky i skutečnou kosmickou raketu. Během cesty kolem Země, s návštěvou Marsu a Saturnu, nakonec naleznou odpovědi na všechny otázky. Najdete na těchto planetách vodní led? A jak je to tedy s polárním dnem a nocí?

Poněkud ztřeštěná podívaná pochází z dílny planetária St. Etienne. Namluvil Richard Genzer a Michal Suchánek. Součástí představení je prohlídka hvězdné oblohy – ukázka několika jasných hvězd a nejnápadnějších souhvězdí.

Polaris
Sluneční skvrny i protuberance historickým i moderním dalekohledem v otáčivé kopuli o průměru 7 metrů. V předsálí si můžete prohlédnout výstavu o dějinách Hvězdárny a planetária Brno i Kraví hory. Komentované procházky vedou odborní průvodci.

Pozorování Slunce
Představení nás provede nejúžasnějším dobrodružstvím, do kterého se lidstvo kdy pustilo. Půjdeme ve šlépějích konstruktérů prvních umělých družic Země. Zažijeme výpravu prvního člověka do vesmíru. Prvního hrdiny, který se vznášel ve skafandru mimo mateřskou loď. Prvních pozemšťanů, kteří se procházeli po Měsíci. Podíváme se také na Mars, Venuši či okraj Sluneční soustavy.

Co pohánělo kola kosmického průmyslu? Byla to touha po poznání? Závod velmocí? A kam se kosmický výzkum vydá v nejbližší budoucnosti? Na to všechno – a mnohé další – odpovídá představení Úsvit kosmického věku. Pořad o historii pozemské kosmonautiky, o odvěké touze člověka vznést se mezi hvězdy.

Představení Úsvit kosmického věku je z dílny společnosti Mirage IIID, jednoho z nejlepších producentů pořadů do digitálních planetárií na světě. Součástí je prohlídka hvězdné oblohy – ukázka několika jasných hvězd a nejnápadnějších souhvězdí. A také návod, jak zahlédnout jasnou družici.

Úsvit kosmického věku
V našem digitáriu vás pomocí reálných záběrů i počítačových modelů přeneseme do míst, kde je pohled na noční oblohu skutečným zážitkem. Ukážeme vám neuvěřitelná místa, kde dnes astronomové staví ty nejvýkonnější dalekohledy na světě a představíme vám objekty, které jsou oknem do vzdálených končin vesmíru.

Odhalte tajemství bludných planet, poznejte příběhy vepsané do tvarů souhvězdí a rozšifrujte skutečný původ jmen jasných hvězd. Vydejte se s námi blíže ke hvězdám!

Představení Blíže ke hvězdám je autorské představení Pavla Gabzdyla a Pavla Karase z Hvězdárny a planetária Brno. Součástí představení je prohlídka hvězdné oblohy, ukázka několika jasných hvězd a nejnápadnějších souhvězdí.

Blíže ke hvězdám
Prosklená fasáda a velká pochůzná terasa navíc zprostředkují úžasné pohledy na denní i noční Brno. Komentované procházky večerní oblohou vedou odborní průvodci. S ohledem na změny v postavení nebeských těles, stejně jako roční období, je každá taková výprava zcela jedinečná. Pozorování je vhodné pro návštěvníky jakéhokoli věku, a je dobré (dokonce i v létě), se na něj teple obléci. I když máme k dispozici skutečně špičkové dalekohledy, ani ony nic nezmůžou s pozemskou oblačností. Je-li zataženo, pak přijde vhod návštěva malého planetária, kde se pod umělou oblohou seznámíte s nejnápadnějšími hvězdami i souhvězdími.

27. července

Úsvit kosmického věku
Jóga není pouze fyzické cvičení obohacené o soustředění na správné dýchání. Jóga je přístup k životu. Vhodné pro muže i ženy všech věkových kategorii, pro začátečníky i pokročilé. Neopakovatelný zážitek relaxace, uvolnění, protažení svalů a posílení celého těla.

bez věkového omezení
délka cvičení: 60 minut
podložky k dispozici u nás

Jóga

28. července

29. července

Polaris
Aneb vesmírná ponorka a tajemství polární noci. James, tučňák putující od jižního pólu, a Vladimír, tak trochu zmatený medvěd od severního pólu, se náhodou potkají v pustinách ledového oceánu. Nejen, že se rychle stanou přáteli, ale dokonce začnou přemýšlet, proč je vlastně polární noc tak dlouhá.

Pozorování Slunce
Podívejte se na naši denní hvězdu. Stojí to za to!

Úsvit kosmického věku
Lidé po celá staletí snili o cestách do vesmíru... a po celá staletí se nic nezměnilo... Vždycky zůstalo pouze u toho snění. Teprve v polovině minulého století bylo najednou možné uvést troufalé představy v realitu.

bez věkového omezení
délka cvičení: 60 minut
podložky k dispozici u nás

Jóga
Vyzkoušejte jógu netradičně v prostorách Hvězdárny a planetária Brno.

Blíže ke hvězdám
Pás Mléčné dráhy vykreslený do úchvatných detailů, planety zaměnitelné svou září se vzdálenými reflektory, očima viditelné cizí hvězdné ostrovy, odlesk slunečního svitu na meziplanetárním prachu nebo světélkování zemské atmosféry. To vše a ještě mnohem více nám nabízí pohled na skutečně temné nebe.

30. července

Pozorování Slunce
Podívejte se na naši denní hvězdu. Stojí to za to!

31. července

Prosíme chvíli strpení, program teprve připravujeme.

Jak si rezervovat vstupenky?

Kalendář obsahuje pořady pro veřejnost uváděné v následujících několika týdnech. Pořady, na které si můžete rezervovat vstupenku, jsou vyznačeny tlačítkem REZERVOVAT. Na některé pořady se rezervovat nelze. Důvody mohou být dva. Může být už málo času. Rezervace jsou aktivní nejdéle den před konáním akce. Anebo se jedná o vzdělávací pořady pro školy uváděné v pracovní dny v dopoledních hodinách (v kalendáři je uveden pouze název pořadu).

Abychom předešli nedorozuměním, připomínáme, že:

• Rezervované vstupenky si musíte vyzvednout na prodejním místě nejpozději do dne a hodiny, které jsou uvedeny na potvrzení o rezervaci.
  • U všech pořadů uváděných v pracovní dny si musíte rezervovanou vstupenku vyzvednout do 5 dní od rezervace, nejpozději však 30 minut před začátkem pořadu.
  • U všech pořadů uváděných o víkendu si musíte rezervovanou vstupenku vyzvednout do 5 dní od rezervace, nejpozději však 60 minut před začátkem pořadu.
  • Rezervace nevyzvednuté včas propadají bez náhrady.
  • Během rezervace anebo zaplacení eVstupenky můžete zvolit i slevněné vstupné, při vstupu do sálu můžete být požádáni o předložení dokladu potvrzujícího nárok na slevu).
  • eVstupenku si vždy vytiskněte anebo si alespoň opište číslo u čárového kódu.