English

Program & vstupenky

◀   ▶

PONDĚLÍ

27. února

Čím drží svět pohromadě? Kde najdeme Ptačí ostrov? Má Měsíc skutečně tisíc tváří? Kam ukazuje severní hvězda? Podaří se Tomášovi s Alenkou napravit celou neplechu a zachránit kouzelnou říši za knihovnou?

Potvrzené rezervace:
Soukromá mateřská škola Univerzitka, Brno, smíšená (17 osob)
ZŠ Jasanová, 637 00 Brno , 1. A, 1. B, 1. C (65 osob)
Základní škola Morávkova, 68201 Vyškov, 1. A, 1. B (39 osob)
ZŠ Vojkovice (13 osob)

V dětském představení Ptačí ostrov se vydáme do světa fantazie, kde potkáme syna Severní hvězdy Aruna, prostořekého piráta s partou dobromyslných námořníků, mudrce Al Hasena s mohutným plnovousem, stejně jako hodnou tetu a přísného strejdu. To vše v kulisách, které si vzaly za vzor Lednicko-Valtický areál. Budeme svědky pátrání po kouzelném klíči od tajemného globusu, na cestu nám posvítí čarovná světluška, poplaveme s lodí plnou bukanýrů, vzneseme se s neuvěřitelným létajícím strojem a staneme se svědky objevu neobvykle krásného drahokamu, průzračného jako měsíční svit. A hlavně zažijeme velkou zábavu!

Představení vzniklo jako společný projekt Hvězdárny a planetária Brno a Charta Linea, scénář napsal Jan Šotkovský, režíroval Petr Hloušek. V dětských rolích hraje Adéla Ondrušová a Vojtěch Ventruba, v dospělých rolích herci Městského divadla Brno Hana Holišová, Eva Ventrubová a Petr Štěpán. Součástí představení je prohlídka hvězdné oblohy – ukázka několika jasných hvězd a povídání o Měsíci.

pro mateřské školy a 1. a 2. třídy ZŠ
představení v sále digitária

klíčová témata: podoby Měsíce, měsíční krátery a měsíční moře, orientace na hvězdné obloze

Ptačí ostrov
46 volných míst

Potvrzené rezervace:
Mateřská škola Chodská, Brno 612 00, předškolní dětí (40 osob)
Mateřská škola Brno, Brno (33 osob)
Mateřská škola Dobrovského, Brno 612 00, MŠ (54 osob)
ZŠ Židlochovice, Židlochovice, 1.A, 1.B (51 osob)

pro mateřské školy a 1. a 2. třídy ZŠ

Ptačí ostrov
2 volných míst

28. února

Vydejte se na fantastickou cestu vesmírem! Výzkum vesmíru je jedním z největších dobrodružství, do kterého se lidstvo kdy pustilo. Touha po poznání nás žene kupředu, jsme připraveni napnout plachty k cestě ke hvězdám. Je to ovšem cesta plná dřiny, krátkých záblesků vzrušení i mylných kroků. Je to výprava, která nalézá odpovědi na ty nejzajímavější otázky!

Potvrzené rezervace:
ZŠ Oslavany, Oslavany, 3.A a 3.B (55 osob)

Vydáme se na průzkum vesmíru na palubě raketoplánu i Mezinárodní kosmické stanice. Nahlédneme také dovnitř astronautova těla. Čeká na nás nácvik stavu beztíže, rychlá centrifuga i nepříjemné přetížení.

To ale není vše! Vesmír je zrádné místo a nebezpečí v podobě extrémního záření, meteoritů i mrazivě nízkých a pekelně vysokých teplot číhá na každém kroku. Prožijeme pár dní v těle astronauta a vyzkoušíme si, jak těžké je dobývání vesmíru a co všechno pobyt na oběžné dráze obnáší.

Pořad Astronaut pochází z dílny NSC creative, jednoho z nejuznávanějších producentských týmů pro sférickou projekci na světě. Namluvil Jan Kolařík. Součástí představení je prohlídka hvězdné oblohy – ukázka několika jasných hvězd a nejnápadnějších souhvězdí.

představení v sále digitária

klíčová témata: Sluneční soustava, hvězdy a planety, orientace na hvězdné obloze

Objednána 1 škola.
125 volných míst

Potvrzené rezervace:
ZŠ a MŠ Brno, Zeiberlichova, 644 00 Brno, III. (24 osob)
ZŠ Bednářova Brno, Brno, 3. ,4 (42 osob)
ZŠ Tyršova, 68201 Vyškov, 3. A, B, C (70 osob)
ZŠ a MŠ Tovačov, Tovačov, 3.A ., 3.B 4.A (44 osob)

0 volných míst

Potvrzené rezervace:
Turistický oddíl Ťapka, Řícmanice 664 01 (24 osob)
— (4 osob)
Dům dětí a mládeže Litovel, Litovel (12 osob)

Objednány 3 školy.
140 volných míst

1. března

Vydejte se na cestu současnou i minulou Sluneční soustavou a odhalte některá planetární „nej“! Ve výpravném představení nahlédneme pod pokličku vzniku Sluneční soustavy a zjistíme, kdy a kde se vzalo Slunce s planetami. Na vlastní oči spatříme ta nejzajímavější zákoutí našeho planetárního systému a podíváme se do míst, kam se doposud odvážily jen meziplanetární sondy.

Potvrzené rezervace:
ZŠ a MŠ Pražská, Znojmo, 5. B a 3. B (51 osob)
ZŠ Náměšť nad Oslavou, Náměšť nad Oslavou, 5. A, B (34 osob)

Ale pozor – čeká nás putování spalujícím žárem i mrazivými pustinami, vesmírným vzduchoprázdnem i atmosférami hustými tak, že by se daly krájet! Dostaneme se nebezpečně blízko planetárnímu otesánkovi, budeme kličkovat mezi měsíci, prstenci a planetkami, pronásledovat kypící kometu. Zatočí se nám hlava nad gigantickou bouří, která by klidně pohltila celou planetu Zemi, a bude nás jímat závrať nad vrcholkem té největší sopky i na okraji toho nejhlubšího kaňonu.

Dobrodružnou cestu Sluneční soustavou doprovází prohlídka aktuální noční oblohy, na níž budeme pátrat po nápadných souhvězdích, hvězdách i planetách. Představení Úžasné planety je autorské představení Jana Píšaly z Hvězdárny a planetária Brno.

představení v sále digitária

klíčová témata: Sluneční soustava, planety, planetky a komety, orientace na hvězdné obloze

95 volných míst

Potvrzené rezervace:
ZŠ Týnská, 674 01 Třebíč, 4.B, 3.A, 3.B, 3.C (93 osob)
ZŠ Jubilejní park, Znojmo, 5.A, 5.B (53 osob)
ZŠ Montessori Perlička, Brno, 2.,3.,4.,5. (22 osob)
Sociálně terapeutické centrum, Brumovice (6 osob)

6 volných míst
REZERVACE »
Umělou hvězdnou oblohu, na rozdíl od digitária, zde sice neuvidíte, ale to neznamená, že byste nebyli obklopeni vesmírem.

Potvrzené rezervace:
3.ZŠ Holešov, Holešov (48 osob)

V sále exploratoria se ocitnete v Říši mlhovin, kterou prozkoumáte prostřednictvím vlastního důvtipu i velkoformátových fotografií úchvatných vesmírných objektů! Dozvíte se, kde se rodí i jak umírají hvězdy, nahlédnete do minulosti i budoucnosti našeho Slunce, dotknete se materiálu, který zde zbyl po utváření Sluneční soustavy, ocitnete se v nitru hvězdné porodnice i nedaleko pulsující supernovy. To vše v kulisách zářícího plynu, éterických mlhovin i gigantických galaxií.

Příběhem Sluneční soustavy provádí zkušený moderátor, který zodpoví případné dotazy. Pro žáky je připraven pracovní list i několik jednoduchých úkolů, jejichž prostřednictvím si udělají představu o složení, struktuře, stáří i velikosti vesmírných objektů za hranicemi Sluneční soustavy.

pro 5. až 9. třídu ZŠ a vyšší ročníky
doporučujeme kombinovat s návštěvou digitária
v sále exploratoria

klíčová témata: vznik, vývoj, zánik hvězd, vznik Sluneční soustavy, mezihvězdný plyn a prach

Prohlídka výstavy: Říše mlhovin
exploratorium - prohlídka výstavy - školní pořad
Rezervováno

Potvrzené rezervace:
3.ZŠ Holešov, Holešov (48 osob)
ZŠ Vajanského 2, 909 01 Skalica, 4.A a 4.B (43 osob)
ZŠ A MŠ J. A. Komenského Nivnice, 687 51 Nivnice, 4. a 5. (72 osob)

Objednány 3 školy.
17 volných míst
REZERVACE »
Vydejte se na cestu časem i prostorem po stopách komet i planetek, z nichž některé prolétají v těsné blízkosti naší planety a jiné se naopak toulají na okraji Sluneční soustavy. Miliardy roků ukryté v mrazivé temnotě vesmírného prostoru, mnohé jen číhají na okamžik, ve kterém změní chod dějin na Zemi.

Astronomové z celého světa dnes drží kosmické hlídky, které každou noc pátrají po planetkách a kometách. Existuje nejméně 874 těles o průměru větším než 1 kilometr, které by při srážce ze Zemí způsobily celoplanetární katastrofu. Podařilo se také objevit na dvě stě kráterů, které prokazatelně vznikly při střetu naší planety s kosmickými projektily. Třeba jako je ten v americké Arizoně starý 50 tisíc roků. Anebo kráter Chicxulub v Mexiku, který vzniknul před 65 miliony roky a měl na svědomí konec éry dinosaurů. Jedinečným způsobem je v představení Země pod palbou! zobrazen i průlet dvacetimetrového meteoroidu, který v únoru 2013 explodoval nad ruským Čeljabinskem.

Jako diváci představení Země pod palbou! se seznámíte s projekty, které tvoří první obrannou linii naší planety. Spolu s robotickými průzkumníky se proletíte kolem kamenných planetek, ledových komet i trpasličích planet. Zatímco kosmonauti se nedostali dál než na Měsíc, meziplanetární sondy se vydávají desítky miliard kilometrů daleko. Na povrchu naší planety pak vznikají nové a nové pozorovatelny, které dokáží mapovat nebe nad našimi hlavami neuvěřitelně rychle do fantastických detailů. To všechno, vlastně mnohem více, zažijete díky Zemi pod palbou!

České znění namluvil Kryštof Hádek. Součástí představení je prohlídka hvězdné oblohy – ukázka několika jasných hvězd a nejnápadnějších souhvězdí a návštěva největších astronomických observatoří světa.

VSTUPENKY »
Vyzkoušejte jógu netradičně v prostorách Hvězdárny a planetária Brno.

Jóga není pouze fyzické cvičení obohacené o soustředění na správné dýchání. Jóga je přístup k životu. Vhodné pro muže i ženy všech věkových kategorii, pro začátečníky i pokročilé. Neopakovatelný zážitek relaxace, uvolnění, protažení svalů a posílení celého těla.

bez věkového omezení
délka cvičení: 60 minut
podložky k dispozici u nás

Jóga
exploratorium - speciální pořad
VSTUPENKY »

Prosklená fasáda a velká pochůzná terasa navíc zprostředkují úžasné pohledy na denní i noční Brno. Komentované procházky večerní oblohou vedou odborní průvodci. S ohledem na změny v postavení nebeských těles, stejně jako roční období, je každá taková výprava zcela jedinečná. Pozorování je vhodné pro návštěvníky jakéhokoli věku, a je dobré (dokonce i v létě), se na něj teple obléci. I když máme k dispozici skutečně špičkové dalekohledy, ani ony nic nezmůžou s pozemskou oblačností. Je-li zataženo, pak přijde vhod návštěva malého planetária, kde se pod umělou oblohou seznámíte s nejnápadnějšími hvězdami i souhvězdími.

2. března

Mgr. Jan Toman, Evoluce pohlavního rozmnožování: Viry, kanibalismus a Červená královna

Existence sexu se na první pohled zdá samozřejmou. Pro biology však jeho vznik a evoluce představují obrovskou záhadu. Pohlavní rozmnožování je daleko nákladnější než nepohlavní způsoby reprodukce, takže musí svým nositelům přinášet nějakou výraznou výhodu. Ani po desítkách let výzkumu se ovšem badatelé nedokážou shodnout na podstatě této přednosti. Nebo je snad všechno jinak? Vše, co vás kdy zajímalo, i to, co jste nikdy o sexu vědět nechtěli, se dozvíte na
přednášce věnované mimo jiné také lidské přirozenosti.

Na přednášky k nám zveme známé popularizátory prezentující některé z mnoha vědeckých témat, ale také špičkové odborníky, s nimiž se v menším počtu diváků ponoříte hlouběji do problematiky a dokonce se dle zájmu můžete zúčastnit i rozsáhlejší diskuze.

vhodné pro vážné zájemce o přírodní vědy
délka pořadu: přibližně 90 minut (včetně diskuse)

Přednáška

3. března

Potvrzené rezervace:
ZŠ T.G. Masaryka Ivančice, Ivančice, 664 91, 3. (60 osob)

Objednána 1 škola.
120 volných míst
REZERVACE »
Představme si Zemi jako důmyslný stroj poháněný Sluncem. Bohužel k němu chybí návod na použití. Jak tedy vlastně pracuje? Co se uvnitř tohoto složitého soukolí, pojmenovaného planeta Země, vlastně odehrává? A proč je Země tak vhodná pro život?

Potvrzené rezervace:
ZŠ Benešova Třebíč,, Třebíč 674 01, 4.A, 4.B, 4.C, 5.A, 5.B, 5.C (163 osob)
Gymnázium Dr. Karla Polesného, 669 02 Znojmo, 3.C (12 osob)

Prozkoumejme zemské klima – komplikovaný systém ovlivňující všechny živé organismy. Podívejme se na vzdušné proudy, oceány i síly, díky nimž je Země v pohybu. Zkusme odhadnout budoucnost našeho domova, jediné ve vesmíru známé obydlené planety.

V představení Země v pohybu se názorně seznámíme s koloběhem uhlíku mezi biosférou, litosférou, hydrosférou a atmosférou. V části vedené moderátorem si navíc ukážeme základní pohyby naší planety: střídání dne a noci, ročních období. Vysvětlíme si, proč Měsíc mění fáze.

Pořad Země v pohybu pochází z dílny společnosti Spitz a s úspěchem se promítá ve více než stovce digitálních planetárií celého světa. České znění namluvil Petr Štěpán. Součástí představení je prohlídka hvězdné oblohy – ukázka několika jasných hvězd a nejnápadnějších souhvězdí.

představení v sále digitária

klíčová témata: změny počasí, koloběh uhlíku, střídání ročních období, délka dne a noci, orientace na hvězdné obloze

Země v pohybu
5 volných míst
REZERVACE »
Jaké to asi je usnout a probudit se v pravěku? Zkuste se přesvědčit sami. Právě takové je představení Soumrak dinosaurů – divoké dobrodružství ve světě dinosaurů, napínavé pro malé i velké diváky.

Potvrzené rezervace:
Společnosti pro podporu lidí s mentálním postižením, Brno (50 osob)
Dům dětí a mládeže Brno, Helceletova, 602 00, Brno, 1. stupeň (20 osob)

Spolu s digitáriem – našim přístrojem na zázraky – můžeme cestovat nejen prostorem, ale i časem. Tentokrát až do doby před 250 miliony roky! Spolu s našimi hlavními hrdiny se seznámíme s některými druhy vyhynulých ještěrů, kteří pravděpodobně byli předchůdci dnešních ptáků. Prolétneme se s největším létajícím tvorem, který kdy žil na naší planetě – Quetzalcoatlem. Budeme utíkat před stádem Argentinosaurů a schováme se před útočným Velociraptorem. Nakonec se staneme svědky soumraku dinosaurů, při pádu obří planetky před 65 miliony roky. Zjistíme ale také, že podobné katastrofy, při kterých kdysi dávno vymřeli téměř všichni živočichové a rostliny, jsou přirozenou součástí koloběhu života na naší planetě.

Celým dobrodružstvím nás provede odvážná Lucie, jejíž tatínek má v oblibě roztodivné druhy vozidel. Spolu s našimi cestovateli budeme létat nad hlubokými kaňony, plout na hladině bouřlivého oceánu, procházet se v tropickém pralese, slézat ledové útesy, skákat na padáku do hluboké propasti a v každém okamžiku se ohlížet, zda za našimi zády nestojí nějaký ten záludný dinosaurus. Nebo jeho předchůdce, či nástupce.

Občas se budeme bát, občas se budeme smát, tu a tam se nám zatočí hlava. Představení Soumrak dinosaurů pro vás každopádně bude nezapomenutelným zážitkem. České znění namluvil herci Městského divadla Brno. Součástí představení je prohlídka hvězdné oblohy, ukázka několika jasných hvězd a nejnápadnějších souhvězdí.

představení v sále digitária

klíčová témata: vývoj života na Zemi, druhohory, orientace na hvězdné obloze

110 volných míst
REZERVACE »
Pozor, pořad se neodehrává v novém digitáriu, nýbrž malém planetáriu. Ač je již stařečkem, umí vykouzlit nádhernou hvězdnou oblohu, kterou v přesvětleném Brně nikde nespatříte. Přijďte si odpočinout a chvíli, občas i v tichosti, posedět pod hvězdami ...

... za zvuku příjemné melodie a pohodového povídání se budeme společně dívat na nebe plné hvězd. Nebudete zahlceni ani astrofyzikou ani vyspělou technikou, nic vás nebudeme učit. Pokusíme se vás provést skutečnou relaxací s pomocí vesmíru a bájných příběhu a zbavit vás aspoň na chvíli všech starostí všedních dnů.

pořad probíhá v malém planetáriu

Relaxace pod hvězdami
malé planetárium - veřejnost

4. března

Občas se budeme bát, občas se budeme smát, tu a tam se nám zatočí hlava. Představení Soumrak dinosaurů pro vás každopádně bude nezapomenutelným zážitkem. České znění namluvil herci Městského divadla Brno. Součástí představení je komentovaná ukázka hvězdné oblohy před 65 miliony roky.

5. března

VSTUPENKY »
Mimořádná projekce pro mimořádný zájem.

Soumrak dinosaurů
Mimořádná projekce pro mimořádný zájem.