English

Program & vstupenky

◀   ▶

PONDĚLÍ

3. července

Bohužel, tento den nenabízíme žádné pořady.

ÚTERÝ

4. července

Pohádkový pořad o holčičce, která chodila hlavou dolů. Skutečně, stalo se tak po jedné jarní bouřce. A od té doby má naše hrdinka velmi zvláštní pohled na celý svět.

Jenže, co je vlastně vzhůru nohama? Jak se sami přesvědčíme, záleží na úhlu pohledu. Během putování zvláštním světem se seznámíme se zvířaty žijícími v moři i na obloze. Zjistíme, jak mění Měsíc svou podobu a proč je obloha temná. Spolu s holčičkou, která chodí hlavou dolů, se nakonec v záři pouličního osvětlení zavážeme k boji se světelným znečištěním.

Představení Vzhůru nohama je z dílny Planetario de Pamplona. Virtuální svět plný úžasných animací překvapí nejen malé diváky. Namluvili herci Městského divadla Brno. Součástí představení je prohlídka hvězdné oblohy – ukázka několika jasných hvězd a nejnápadnějších souhvězdí.

Vzhůru nohama
Podívejte se na naši denní hvězdu. Stojí to za to!

Sluneční skvrny i protuberance historickým i moderním dalekohledem v otáčivé kopuli o průměru 7 metrů. V předsálí si můžete prohlédnout výstavu o dějinách Hvězdárny a planetária Brno i Kraví hory. Komentované procházky vedou odborní průvodci.

7m kopule
Planety, hvězdy, všechno, co kolem sebe vidíme, představuje méně než 5 procent vesmíru. Co je zbývajících 95 procent?

Drtivá většina látky ve vesmíru nevydává žádné světlo, teplo, rádiové ani jiné záření. Celých 95 procent vesmíru tvoří temná hmota a temná energie. Co jsou vlastně zač? Nevíme. Chybějí nám slova, kterými bychom je popsali.

Temný vesmír není jen představením o největší záhadě tohoto světa. Klade důraz na výjimečnou estetiku a maximální vědeckou věrnost. Při tvorbě jednotlivých projekcí spolupracovala NASA i Evropská kosmická agentura, některé modely vznikaly díky superpočítačovým simulacím a jsou založeny na studiích nejrůznějších vědeckých institucí z celého světa.

Představení Temný vesmír přichází z dílny Amerického muzea přírodní historie v New Yorku, kde jej uvádí Haydenovo planetárium, nejnavštěvovanější zařízení svého druhu na světě. České znění namluvil Jiří Grygar. Součástí představení je prohlídka hvězdné oblohy – ukázka několika jasných hvězd, nejnápadnějších souhvězdí a některých objektů vzdáleného vesmíru.

VSTUPENKY »

Prosklená fasáda a velká pochůzná terasa navíc zprostředkují úžasné pohledy na denní i noční Brno. Komentované procházky večerní oblohou vedou odborní průvodci. S ohledem na změny v postavení nebeských těles, stejně jako roční období, je každá taková výprava zcela jedinečná. Pozorování je vhodné pro návštěvníky jakéhokoli věku, a je dobré (dokonce i v létě), se na něj teple obléci. I když máme k dispozici skutečně špičkové dalekohledy, ani ony nic nezmůžou s pozemskou oblačností. Je-li zataženo, pak přijde vhod návštěva malého planetária, kde se pod umělou oblohou seznámíte s nejnápadnějšími hvězdami i souhvězdími.

5. července

Pohádkový pořad pro mateřské školy a první ročníky základních škol. Moře a oceány naší planety ukrývají neuvěřitelná tajemství. Jedním z těch nejcennějších je útes Kaluoka’hina. Pestrobarevní obyvatelé tohoto kouzelného místa vždy žili poklidným a nenápadným životem. Až do okamžiku, kdy došlo k výbuchu nedaleké sopky. Najednou se ocitnuli tváří v tvář velkému nebezpečí! Podaří se vše uvést zase do pořádku?

To záleží na dvou hrdinech: Jakovi a Prckovi. Jake je „chladnokrevný hoch“, vlastně chladnokrevný piloun. Většina z útesových rybek k němu s obdivem vzhlíží. Třeba krásná Lily a samozřejmě jeho paranoidní kamarád Prcek. I když právě on je spíše zdrojem řady problémů… Jedinou nápovědou, jak zachránit útes Kaluoka’hina, je přitom starodávná legenda vyprávějící o doteku Měsíce. Ale jak se má ryba dotknout Měsíce? Nejen řešení této hádanky stojí před Jakem a Prckem.

Představení Kouzelný útes – Kaluoka’hina přichází z dílny produkční společnosti Softmachine (autor Raúl Erdossy, scénář Peter Popp). Virtuální svět plný úžasných animací překvapí nejen malé diváky. Namluvili herci Městského divadla Brno. Součástí představení je prohlídka hvězdné oblohy – ukázka několika jasných hvězd a nejnápadnějších souhvězdí.

Kouzelný útes – Kaluoka’hina

VSTUPENKY »
Vyzkoušejte jógu netradičně v prostorách Hvězdárny a planetária Brno.

Jóga není pouze fyzické cvičení obohacené o soustředění na správné dýchání. Jóga je přístup k životu. Vhodné pro muže i ženy všech věkových kategorii, pro začátečníky i pokročilé. Neopakovatelný zážitek relaxace, uvolnění, protažení svalů a posílení celého těla.

bez věkového omezení
délka cvičení: 60 minut
podložky k dispozici u nás

Jóga
exploratorium - speciální pořad

6. července

Ježek, zajíc, krtek a sova jsou čtyři kamarádi, kteří se sešli na kraji lesa, aby prozkoumali hvězdářskou základnu.

Všechno je pro ně nové, nikdy nic podobného neviděli, a když vidí startovat raketu, jsou z toho úplně paf. Nikdo netuší, o co by se mohlo jednat, a tak vymýšlí jeden bláznivý nápad za druhým. A snad by se tam dohadovali dodnes, kdyby nepotkali chytrého myšáka, který jim vše vysvětlil. A protože myšák strávil celý život mezi vědci na hvězdářské základně, ví toho o vesmíru opravdu hodně.

Pohádkový příběh Se zvířátky o vesmíru je nejen ryze český, ale dokonce brněnský projekt. Výsledné představení kombinuje záběry několika klasických loutek s virtuálními animacemi. Autorem scénáře je David Koval z Hvězdárny a planetária Brno, dramaturgem je Jan Šotkovský. Design loutek navrhl brněnský kreslíř Dalibor Krch, vyrobeny byly v dílnách Divadla Radost, jehož herci loutky také vodili. Hlas hrdinům propůjčili herci Městského divadla Brno. Výslednou kompozici vytváří grafické studio Petra Hlouška. Součástí představení je prohlídka hvězdné oblohy – ukázka několika jasných hvězd a nejnápadnějších souhvězdí.

Se zvířátky o vesmíru

7. července

Čím drží svět pohromadě? Kde najdeme Ptačí ostrov? Má Měsíc skutečně tisíc tváří? Kam ukazuje severní hvězda? Podaří se Tomášovi s Alenkou napravit celou neplechu a zachránit kouzelnou říši za knihovnou?

V dětském představení Ptačí ostrov se vydáme do světa fantazie, kde potkáme syna Severní hvězdy Aruna, prostořekého piráta s partou dobromyslných námořníků, mudrce Al Hasena s mohutným plnovousem, stejně jako hodnou tetu a přísného strejdu. To vše v kulisách, které si vzaly za vzor Lednicko-Valtický areál. Budeme svědky pátrání po kouzelném klíči od tajemného globusu, na cestu nám posvítí čarovná světluška, poplaveme s lodí plnou bukanýrů, vzneseme se s neuvěřitelným létajícím strojem a staneme se svědky objevu neobvykle krásného drahokamu, průzračného jako měsíční svit. A hlavně zažijeme velkou zábavu!

Představení vzniklo jako společný projekt Hvězdárny a planetária Brno a Charta Linea, scénář napsal Jan Šotkovský, režíroval Petr Hloušek. V dětských rolích hraje Adéla Ondrušová a Vojtěch Ventruba, v dospělých rolích herci Městského divadla Brno Hana Holišová, Eva Ventrubová a Petr Štěpán. Součástí představení je prohlídka hvězdné oblohy – ukázka několika jasných hvězd a povídání o Měsíci.

Ptačí ostrov

7m kopule
Pozor, pořad se neodehrává v novém digitáriu, nýbrž malém planetáriu. Ač je již stařečkem, umí vykouzlit nádhernou hvězdnou oblohu, kterou v přesvětleném Brně nikde nespatříte. Přijďte si odpočinout a chvíli, občas i v tichosti, posedět pod hvězdami ...

... za zvuku příjemné melodie a pohodového povídání se budeme společně dívat na nebe plné hvězd. Nebudete zahlceni ani astrofyzikou ani vyspělou technikou, nic vás nebudeme učit. Pokusíme se vás provést skutečnou relaxací s pomocí vesmíru a bájných příběhu a zbavit vás aspoň na chvíli všech starostí všedních dnů.

pořad probíhá v malém planetáriu

Relaxace pod hvězdami
malé planetárium - veřejnost

VSTUPENKY »
Vyzkoušejte jógu netradičně v prostorách Hvězdárny a planetária Brno.

bez věkového omezení
délka cvičení: 60 minut
podložky k dispozici u nás

Jóga
exploratorium - speciální pořad

8. července

Vydejte se na fantastickou cestu vesmírem! Výzkum vesmíru je jedním z největších dobrodružství, do kterého se lidstvo kdy pustilo. Touha po poznání nás žene kupředu, jsme připraveni napnout plachty k cestě ke hvězdám. Je to ovšem cesta plná dřiny, krátkých záblesků vzrušení i mylných kroků. Je to výprava, která nalézá odpovědi na ty nejzajímavější otázky!

Vydáme se na průzkum vesmíru na palubě raketoplánu i Mezinárodní kosmické stanice. Nahlédneme také dovnitř astronautova těla. Čeká na nás nácvik stavu beztíže, rychlá centrifuga i nepříjemné přetížení.

To ale není vše! Vesmír je zrádné místo a nebezpečí v podobě extrémního záření, meteoritů i mrazivě nízkých a pekelně vysokých teplot číhá na každém kroku. Prožijeme pár dní v těle astronauta a vyzkoušíme si, jak těžké je dobývání vesmíru a co všechno pobyt na oběžné dráze obnáší.

Pořad Astronaut pochází z dílny NSC creative, jednoho z nejuznávanějších producentských týmů pro sférickou projekci na světě. Namluvil Jan Kolařík.

Astronaut

9. července

Bohužel, tento den nenabízíme žádné pořady.