English
Russkij
Italiano
Français
Polski
Připravte se na cestu, je neprůjezdná ulice Údolní. Využijte autobus X4 , linku 68 nebo objížďky.
VÍCE INFORMACÍ »

Program & vstupenky

◀   ▶

PONDĚLÍ

11. června

Odvážní komiksáci ze Zula patroly se ve svém speciálním létajícím talíři vydají pozpátku v čase. Někdo špiní naši planetu a oni musí zjistit, kdo to dělá! Následky totiž mohou být katastrofální. Jejich pátrání je nakonec zavede až do doby, kdy vznikala Země a vlastně i celá Sluneční soustava.

Potvrzené rezervace:
ZŠ a MŠ logopedická Veslařská, Brno 63700, 2.A,2.B,2.C (37 osob)
Základní škola Vrbice, Vrbice, 1. - 5. (70 osob)
ZŠ TGM Rodkovdkého 2, Blansko, 67801, 2.B, 2.C (45 osob)

Přesvědčíme se, že se planeta Země od svého vzniku až do současnosti mnohokrát změnila. Některé proměny jsou téměř neuvěřitelné! V různých časech jsme mohli potkat různé rostliny a živočichy. Kdysi dávno byly třeba oceány zelené a obloha červená. Pak se ale objevili malí živočichové – označovaní jako bakterie, kteří všechno změnili. A tak to šlo pořád dál a dál až do současnosti.

Představení Zula hlídka: dobrodružství v čase je z dílny Spitz, Inc. Namluvili herci Městského divadla Brno. Součástí představení je prohlídka hvězdné oblohy – ukázka několika jasných hvězd a nejnápadnějších souhvězdí.

představení v sále digitária

klíčová témata: vznik planety Země, vývoj rostlin a živočichů, vztah k životnímu prostředí, orientace na hvězdné obloze

Zula hlídka: Dobrodružství v čase
28 volných míst
REZERVACE »
Umělou hvězdnou oblohu, na rozdíl od digitária, zde sice neuvidíte, ale to neznamená, že byste nebyli obklopeni vesmírem.

V sále exploratoria se ocitnete v Říši mlhovin, kterou prozkoumáte prostřednictvím vlastního důvtipu i velkoformátových fotografií úchvatných vesmírných objektů! Dozvíte se, kde se rodí i jak umírají hvězdy, nahlédnete do minulosti i budoucnosti našeho Slunce, dotknete se materiálu, který zde zbyl po utváření Sluneční soustavy, ocitnete se v nitru hvězdné porodnice i nedaleko pulsující supernovy. To vše v kulisách zářícího plynu, éterických mlhovin i gigantických galaxií.

Příběhem Sluneční soustavy provádí zkušený moderátor, který zodpoví případné dotazy. Pro žáky je připraven pracovní list i několik jednoduchých úkolů, jejichž prostřednictvím si udělají představu o složení, struktuře, stáří i velikosti vesmírných objektů za hranicemi Sluneční soustavy.

v sále exploratoria

klíčová témata: vznik, vývoj, zánik hvězd, vznik Sluneční soustavy, mezihvězdný plyn a prach

Potvrzené rezervace:
ZŠ a MŠ Blansko, Blansko, MŠ (60 osob)
Kids Garden, Brno, 2A (25 osob)
Domov pro osoby se zdravotním postižením Tereza, Brno (8 osob)

Zula hlídka: Dobrodružství v čase
87 volných míst

Potvrzené rezervace:
ZŠ T.G.Masaryka, Ivančice, 7.C (22 osob)

Rezervováno
Již tradiční vystoupení brněnské kapely Distant Bells. Pozor, vstupenky zakoupené na toto vystoupení nelze vrátit.

Máte rádi hudbu pod umělou hvězdnou oblohou? Anebo v netradičním prostředí moderní funkcionalistické budovy Hvězdárny a planetária Brno? Pak se přijďte podívat!

Koncert

12. června

Vydejte se na cestu současnou i minulou Sluneční soustavou a odhalte některá planetární „nej“! Ve výpravném představení nahlédneme pod pokličku vzniku Sluneční soustavy a zjistíme, kdy a kde se vzalo Slunce s planetami. Na vlastní oči spatříme ta nejzajímavější zákoutí našeho planetárního systému a podíváme se do míst, kam se doposud odvážily jen meziplanetární sondy.

Potvrzené rezervace:
ZŠ Velké Bílovice, 691 02 Velké Bílovice, 4.ročník (40 osob)
a MŠ Olešnice, 5. (32 osob)

Ale pozor – čeká nás putování spalujícím žárem i mrazivými pustinami, vesmírným vzduchoprázdnem i atmosférami hustými tak, že by se daly krájet! Dostaneme se nebezpečně blízko planetárnímu otesánkovi, budeme kličkovat mezi měsíci, prstenci a planetkami, pronásledovat kypící kometu. Zatočí se nám hlava nad gigantickou bouří, která by klidně pohltila celou planetu Zemi, a bude nás jímat závrať nad vrcholkem té největší sopky i na okraji toho nejhlubšího kaňonu.

Dobrodružnou cestu Sluneční soustavou doprovází prohlídka aktuální noční oblohy, na níž budeme pátrat po nápadných souhvězdích, hvězdách i planetách. Představení Úžasné planety je autorské představení Jana Píšaly z Hvězdárny a planetária Brno.

představení v sále digitária

klíčová témata: Sluneční soustava, planety, planetky a komety, orientace na hvězdné obloze

Objednány 2 školy.
108 volných míst

Potvrzené rezervace:
Základní škola T. G. Masaryka, Čejkovice, 6. (28 osob)
ZŠ Gabry a Málinky, 763 33 Štítná nad Vláří, 4. , 5. (42 osob)
ZŠ TŘEBÍČ, Cyrilometodějská 22, Třebíč 674 01, více tříd (50 osob)
Dětský domov se školou, ZŠ a ŠJ Bystřice pod Hostýnem, Bystřice pod Hostýnem, 6-8 (9 osob)
ZŠ Velké Bílovice, Velké Bílovice, 69102, 9. (26 osob)
ZŠ Třebíč, Třebíč 67401, 6.B (17 osob)

Objednáno 6 škol.
8 volných míst

Potvrzené rezervace:
ZŠ a MŠ Olešnice, Olešnice na Moravě, 5. (30 osob)

Rezervováno
Vydejte se na fantastickou cestu vesmírem! Výzkum vesmíru je jedním z největších dobrodružství, do kterého se lidstvo kdy pustilo. Touha po poznání nás žene kupředu, jsme připraveni napnout plachty k cestě ke hvězdám. Je to ovšem cesta plná dřiny, krátkých záblesků vzrušení i mylných kroků. Je to výprava, která nalézá odpovědi na ty nejzajímavější otázky!

Potvrzené rezervace:
Čajkovského, Olomouc 779 00 (30 osob)
ZŠ, SŠ, MŠ a DD Zábřeh, 78901 Zábřeh, 9. (9 osob)

Vydáme se na průzkum vesmíru na palubě raketoplánu i Mezinárodní kosmické stanice. Nahlédneme také dovnitř astronautova těla. Čeká na nás nácvik stavu beztíže, rychlá centrifuga i nepříjemné přetížení.

To ale není vše! Vesmír je zrádné místo a nebezpečí v podobě extrémního záření, meteoritů i mrazivě nízkých a pekelně vysokých teplot číhá na každém kroku. Prožijeme pár dní v těle astronauta a vyzkoušíme si, jak těžké je dobývání vesmíru a co všechno pobyt na oběžné dráze obnáší.

Pořad Astronaut pochází z dílny NSC creative, jednoho z nejuznávanějších producentských týmů pro sférickou projekci na světě. Namluvil Jan Kolařík. Součástí představení je prohlídka hvězdné oblohy – ukázka několika jasných hvězd a nejnápadnějších souhvězdí.

představení v sále digitária

klíčová témata: Sluneční soustava, hvězdy a planety, orientace na hvězdné obloze

Astronaut
Objednány 2 školy.
141 volných míst

Potvrzené rezervace:
ZŠ Třebíč, Třebíč 67401, 6.B (17 osob)

Koncert

13. června

Poznejte známá místa z nových úhlů pomocí dronů se speciální optikou a jedinečné projekce v digitálním planetáriu. Bude to tak trochu jiný vyhlídkový let – prostorem, ale i časem.

Mezi Pálavou a Macochou, mezi Podyjím a Bílými Karpaty, mezi nebem a podzemím. Tam všude se rozkládá náš neuvěřitelný kraj, ozdobený nádhernou přírodou, výjimečnými památkami a úrodnými vinicemi. A lidé se zde dožívají pozoruhodně vysokého věku. Vedou se spory o tom, jestli to způsobuje dobrá voda, anebo víno. Součástí představení je komentované povídání o Sluneční soustavě i hvězdné obloze, především pak o světelném znečištění a oblastech temné oblohy.

pořad probíhá v digitáriu

klíčová témata: světelné znečištění, ochrana přírodních i technických památek, Jihomoravský kraj, orientace na hvězdné obloze

Morava 360
180 volných míst

Morava 360
180 volných míst
REZERVACE »
Vyzkoušejte jógu netradičně v prostorách Hvězdárny a planetária Brno.

Jóga není pouze fyzické cvičení obohacené o soustředění na správné dýchání. Jóga je přístup k životu. Vhodné pro muže i ženy všech věkových kategorii, pro začátečníky i pokročilé. Neopakovatelný zážitek relaxace, uvolnění, protažení svalů a posílení celého těla.

bez věkového omezení
délka cvičení: 60 minut
podložky k dispozici u nás

Jóga
exploratorium - speciální pořad
VSTUPENKY »
Vydejte se spolu s námi za tajemstvím létání spolu s Leonardem da Vinci, bratry Montgolfierovými, Wrightovými a dalšími vynálezci. Ochutnejte dobrodružství poznání a proměnu odvěkých snů v realitu,od úsvitu lidských věků až po současnost.

Pořad Sen o létání vypráví poetický příběh historie letectví. Od bájných příběhů dávných bohů, až po důsledně vědecké hledání správné cesty. Věnuje se všem významným milníkům, které lemují cestu člověka tam vysoko, do oblak. Jak je vlastně možné, že se ve vzduchu udrží předměty těžší než vzduch? Že doletí tam, kam potřebujeme, v čase, který jsme si naplánovali? Úžasné, dech beroucí animace, krásná hudba a milý komentář Dany Morávkové vytvořilo jedinečnou uměleckou mozaiku s krásným poselstvím: Mějte velké sny a nikdy se jich nevzdávejte. Sen o létání pochází z dílny planetária Niebo Kopernika v polské Varšavě.

Součástí představení je prohlídka hvězdné oblohy – ukázka několika jasných hvězd a nejnápadnějších souhvězdí. Podíváme se také na to, jak vypadá Mezinárodní kosmická stanice. Tedy největší a nejdražší vědecký projekt všech dob. Dvě desítky států celého světa do něj investovalo více než 150 miliard amerických dolarů. Současně je také člověkem nejdéle obývanou vesmírnou základnou, která slouží k nejrůznějším experimentům – z biologie, fyziky, meteorologie či techniky.

VSTUPENKY »

Prosklená fasáda a velká pochůzná terasa navíc zprostředkují úžasné pohledy na denní i noční Brno. Komentované procházky večerní oblohou vedou odborní průvodci. S ohledem na změny v postavení nebeských těles, stejně jako roční období, je každá taková výprava zcela jedinečná. Pozorování je vhodné pro návštěvníky jakéhokoli věku, a je dobré (dokonce i v létě), se na něj teple obléci. I když máme k dispozici skutečně špičkové dalekohledy, ani ony nic nezmůžou s pozemskou oblačností. Je-li zataženo, pak přijde vhod návštěva malého planetária, kde se pod umělou oblohou seznámíte s nejnápadnějšími hvězdami i souhvězdími.

14. června

Tak se to přece stalo! I když jste několikrát restartovali počítač a nakonec převzali ruční řízení, tvrdému dopadu přistávacího modulu na měsíční povrch jste nezabránili. Žijete, také skafandr vypadá neporušený, většina zařízení však zkáze neunikla. A tak nezbývá než se pěšky vydat za záchranou. Dokážete to?

ZŠ Božice (55 osob)

Prožijte spolu s hlavní hrdinkou Sárou a jejími průvodci jedinečné dobrodružství na staré měsíční základně u Hadleyho brázdy, kde před více než sto roky přistála výprava Apollo 15. Podaří se trosečnici zprovoznit starou základnu? Pomůže jí dobrosrdečný robůtek 54-L 50-G přezdívaný Labi, jinak také vášnivý zahradník? A nezkazí celý plán na záchranu až nepříjemně zvědavý H-Ugo?

Nebojácná Sára je vlastně takový vesmírný Robinson Crusoe. Spadla na Měsíc a musím počkat, až si pro ni přiletí záchranná kosmická loď. Jestli to zvládne, dozvíte se v představení Robinsonka, které vzniklo za spolupráce Hvězdárny a planetária Brno a Charta Lintea.

Součástí představení je stručná procházka Sluneční soustavou a také prohlídka hvězdné oblohy – ukázka několika jasných hvězd a nejnápadnějších souhvězdí.

představení v sále digitária

klíčová témata: Měsíc, podoba Sluneční soustavy, ochrana planety Země, orientace na hvězdné obloze

Robinsonka
125 volných míst

REZERVACE »
Ježek, zajíc, krtek a sova jsou čtyři kamarádi, kteří se sešli na kraji lesa, aby prozkoumali hvězdářskou základnu.

Potvrzené rezervace:
Obránců míru , Třebíč (25 osob)
ZŠ a MŠ Ratíškovice, Ratíškovice, 1.A, 1.B (48 osob)
Mateřská škola Měnín, Měnín, Krtečci, Mravenečci, Sovičky, Čmeláčci (101 osob)

Všechno je pro ně nové, nikdy nic podobného neviděli, a když vidí startovat raketu, jsou z toho úplně paf. Nikdo netuší, o co by se mohlo jednat, a tak vymýšlí jeden bláznivý nápad za druhým. A snad by se tam dohadovali dodnes, kdyby nepotkali chytrého myšáka, který jim vše vysvětlil. A protože myšák strávil celý život mezi vědci na hvězdářské základně, ví toho o vesmíru opravdu hodně.

Pohádkový příběh Se zvířátky o vesmíru je nejen ryze český, ale dokonce brněnský projekt. Výsledné představení kombinuje záběry několika klasických loutek s virtuálními animacemi. Autorem scénáře je David Koval z Hvězdárny a planetária Brno, dramaturgem je Jan Šotkovský. Design loutek navrhl brněnský kreslíř Dalibor Krch, vyrobeny byly v dílnách Divadla Radost, jehož herci loutky také vodili. Hlas hrdinům propůjčili herci Městského divadla Brno. Výslednou kompozici vytváří grafické studio Petra Hlouška. Součástí představení je prohlídka hvězdné oblohy – ukázka několika jasných hvězd a nejnápadnějších souhvězdí.

představení v sále digitária

klíčová témata: seznámení se se Sluneční soustavou, planetami a Měsícem, orientace na hvězdné obloze

Se zvířátky o vesmíru
6 volných míst

Potvrzené rezervace:
Základní škola Měřín, Měřín, 3.A a 3.B (55 osob)

125 volných míst

15. června

Pokud platí známé fyzikální zákony, jsou mezihvězdné lety nedosažitelným snem. Přesto jsme se o nesmírně odlehlých kosmických objektech již dozvěděli leccos zajímavého.

Potvrzené rezervace:
ZŠ a MŠ Myslibořice, 675 60 Myslibořice, VIII. (14 osob)

Seznámíme se se způsoby, jak se vlastně proměřuje vesmír. Začneme ve starém Egyptě, v dobách, kdy se nerozlišovalo mezi astronomií a astrologií. Ukážeme si první představy o Mléčné dráze, stejně jako původ názvů známých souhvězdí a jasných hvězd. Jak významné bylo otočení právě vynalezeného dalekohledu směrem k nebi Galileem Galileim? A kdy se podařilo určit vzdálenost první hvězdy, pomineme-li blízké Slunce?

Navštívíme také místa vzdálená desítky světelných let. Vysvětlíme si, jak hvězdy vznikají i jak zanikají. Popíšeme si podobu naší Galaxie i polohu Sluneční soustavy. A nakonec se spolu s kosmickou observatoří GAIA vydáme vstříc novým dobrodružstvím.

Představení Cesta za miliardou hvězd je společným projektem několika desítek digitálních planetárií (vč. Hvězdárny a planetária Brno) pod patronací Evropské kosmické agentury a tvůrčí dílny Adama Majorosiho. Namluvili herci Městského divadla Brno. Součástí představení je prohlídka hvězdné oblohy – ukázka jasných hvězd a nejnápadnějších souhvězdí.

Představení podpořil Astronomický ústav Akademie věd České republiky, který se podílí na projektu GAIA.

představení v sále digitária

klíčová témata: historie poznávání vesmíru, názvy hvězd a souhvězdí, měření vzdáleností, vznik a vývoj hvězd, orientace na hvězdné obloze

166 volných míst

Potvrzené rezervace:
ZŠ Komenského Slavkov u Brna, Slavkov u Brna, 9. A, B a C (73 osob)
ZŠ Tupolevova, Bratislava, 7.roč. (53 osob)
ZŠ a MŠ Svitavy, 56802 Svitavy, 8.A (29 osob)
ZŠ Česká Ves, Česká Ves, 8. (25 osob)

Objednány 4 školy.
0 volných míst

Potvrzené rezervace:
Gymnázium Šternberk, Šternberk, II.A (31 osob)

Potvrzené rezervace:
Gymnázium Šternberk, Šternberk, II.A (31 osob)
Gymnázium Moravský Krumlov, Moravský Krumlov, 1.ročník (32 osob)
ZŠ T.G.M. Ivančice, Ivančice, 9. ročník (40 osob)
Základní škola Hošťálková, 756 22 Hošťálková, 9. tř (37 osob)
Gymnázium sv. Uršule, Bratislava, Kvarta A (37 osob)
Gymnázium Moravský Krumlov, Moravský Krumlov, 1.ročník (3 osob)

Objednáno 6 škol.
0 volných míst

REZERVACE »
Pozor, pořad se neodehrává v novém digitáriu, nýbrž malém planetáriu. Ač je již stařečkem, umí vykouzlit nádhernou hvězdnou oblohu, kterou v přesvětleném Brně nikde nespatříte. Přijďte si odpočinout a chvíli, občas i v tichosti, posedět pod hvězdami ...

... za zvuku příjemné melodie a pohodového povídání se budeme společně dívat na nebe plné hvězd. Nebudete zahlceni ani astrofyzikou ani vyspělou technikou, nic vás nebudeme učit. Pokusíme se vás provést skutečnou relaxací s pomocí vesmíru a bájných příběhu a zbavit vás aspoň na chvíli všech starostí všedních dnů.

pořad probíhá v malém planetáriu

Relaxace pod hvězdami
malé planetárium - veřejnost

16. června

Jaké to asi je usnout a probudit se v pravěku? Zkuste se přesvědčit sami. Právě takové je představení Soumrak dinosaurů – divoké dobrodružství ve světě dinosaurů, napínavé pro malé i velké diváky.

Spolu s digitáriem – našim přístrojem na zázraky – můžeme cestovat nejen prostorem, ale i časem. Tentokrát až do doby před 250 miliony roky! Spolu s našimi hlavními hrdiny se seznámíme s některými druhy vyhynulých ještěrů, kteří pravděpodobně byli předchůdci dnešních ptáků. Prolétneme se s největším létajícím tvorem, který kdy žil na naší planetě – Quetzalcoatlem. Budeme utíkat před stádem Argentinosaurů a schováme se před útočným Velociraptorem. Nakonec se staneme svědky soumraku dinosaurů, při pádu obří planetky před 65 miliony roky. Zjistíme ale také, že podobné katastrofy, při kterých kdysi dávno vymřeli téměř všichni živočichové a rostliny, jsou přirozenou součástí koloběhu života na naší planetě.

Celým dobrodružstvím nás provede odvážná Lucie, jejíž tatínek má v oblibě roztodivné druhy vozidel. Spolu s našimi cestovateli budeme létat nad hlubokými kaňony, plout na hladině bouřlivého oceánu, procházet se v tropickém pralese, slézat ledové útesy, skákat na padáku do hluboké propasti a v každém okamžiku se ohlížet, zda za našimi zády nestojí nějaký ten záludný dinosaurus. Nebo jeho předchůdce, či nástupce.

Občas se budeme bát, občas se budeme smát, tu a tam se nám zatočí hlava. Představení Soumrak dinosaurů pro vás každopádně bude nezapomenutelným zážitkem. České znění namluvil herci Městského divadla Brno. Součástí představení je komentovaná ukázka hvězdné oblohy před 65 miliony roky.

pořad je vhodný pro děti od 7 let