English
Russkij
Italiano
Français
Polski
Od května bude neprůjezdná ulice Údolní. Využijte prosím náhradní dopravu (autobus X4 nebo linku 68).
VÍCE INFORMACÍ »

Program & vstupenky

16. dubna

Vydejte se na cestu současnou i minulou Sluneční soustavou a odhalte některá planetární „nej“! Ve výpravném představení nahlédneme pod pokličku vzniku Sluneční soustavy a zjistíme, kdy a kde se vzalo Slunce s planetami. Na vlastní oči spatříme ta nejzajímavější zákoutí našeho planetárního systému a podíváme se do míst, kam se doposud odvážily jen meziplanetární sondy.

Potvrzené rezervace:
Mánesova , 76502 Otrokovice (69 osob)
Mateřská škola speciální, základní škola speciální a praktická škola Ibsenka Brno, 638 00 Brno , PR1, PR2, PR3 (26 osob)
SŠ,ZŠ,MŠ pro zdravotně znevýhodněné, Brno, 3. ročník (5 osob)
SZaŠ Rajhrad, Rajhrad, 3.roč. (10 osob)

Ale pozor – čeká nás putování spalujícím žárem i mrazivými pustinami, vesmírným vzduchoprázdnem i atmosférami hustými tak, že by se daly krájet! Dostaneme se nebezpečně blízko planetárnímu otesánkovi, budeme kličkovat mezi měsíci, prstenci a planetkami, pronásledovat kypící kometu. Zatočí se nám hlava nad gigantickou bouří, která by klidně pohltila celou planetu Zemi, a bude nás jímat závrať nad vrcholkem té největší sopky i na okraji toho nejhlubšího kaňonu.

Dobrodružnou cestu Sluneční soustavou doprovází prohlídka aktuální noční oblohy, na níž budeme pátrat po nápadných souhvězdích, hvězdách i planetách. Představení Úžasné planety je autorské představení Jana Píšaly z Hvězdárny a planetária Brno.

představení v sále digitária

klíčová témata: Sluneční soustava, planety, planetky a komety, orientace na hvězdné obloze

Úžasné planety
Aneb světlo jako vlnění. Vlnová optika je velmi abstraktní částí fyziky. Série předváděných experimentů je ale koncipována tak, aby podala co nejlepší představu o světle na základě podobnosti s mechanickým vlněním na hladině vody, ale i akustickým vlněním ve vzduchu.

Potvrzené rezervace:
SZŠ a VOZŠ, Merhautova 15, Brno, Brno (25 osob)

Experimenty postupně odhalí základní principy vlnové optiky – např. Huyghensův-Fresnelův princip, interferenci (skládání) vlnění či difrakci (ohyb) vlnění. Na vlastní oči žáci uvidí slavný Youngův pokus s dvojštěrbinou, polarizované světlo i model atmosféry, pomocí něhož vysvětlíme, proč je obloha modrá.

pro 7. třídu zš a vyšší ročníky

Vlnová optika
Na povrchu Slunce to doslova vře. Výtrysky extrémně horkého plynu, žhavé vlny tsunami a obrovské exploze. Pod náporem sluneční plazmy se prohýbá magnetické pole naší planety. Slunce se nás doslova dotýká... Vydejme se na výpravu k naší nejdůležitější hvězdě ve vesmíru. Poznejme horoucí nitro hluboko pod povrchem Slunce a zažijme obrovskou sílu slunečních superbouří.

Potvrzené rezervace:
SŠPU Hodonín, 695 01 Hodonín, sš 1 (95 osob)
ZŠ a MŠ Radostín nad Oslavou, Radostín nad Oslavou, VI., VII. (52 osob)
SZŠ Brno,Jaselská,p.o., Brno, 3.C (29 osob)

Představení Sluneční superbouře vysvětlí, jakým způsobem Slunce ovlivňuje dění na planetě Zemi. Během přestavby magnetického pole, erupcí a výronů sluneční hmoty vznikají oblaka horké plazmy, která se řítí prostorem Sluneční soustavy rychlostí až několika milionů kilometrů v hodině. Pokud narazí na planetu Zemi, vytváří nejen polární záře, ale přímo zasahují do našich každodenních životů. Jak to, že díky Slunci přestávají pracovat rozvody elektrické energie, umělé družice anebo mezikontinentální spojení?

Unikátní vizualizace magnetických polí Slunce i Země, stejně jako útvarů na povrchu i pod povrchem naší denní hvězdy, vznikaly na těch nejvýkonnějších počítačích na světě. Pořad Sluneční superbouře pochází z dílny společnosti Spitz, Hvězdárna a planetárium Brno je přitom teprve druhým místem v Evropě, kde má premiéru. Namluvil Vojtěch Dyk.

Součástí představení je unikátní projekce od Pavla Karase, která dokumentuje fantastickou kvalitu slunečních observatoří. Jak důmyslně a jak detailně jsme schopni studovat naši denní hvězdu? A najdeme v blízkém vesmíru stálice podobné našemu Slunci?

představení v sále digitária

klíčová témata: Slunce a jeho vliv na Zemi, vznik polárních září, způsoby studia Slunce, orientace na hvězdné obloze

Sluneční superbouře
Umělou hvězdnou oblohu, na rozdíl od digitária, zde sice neuvidíte, ale to neznamená, že byste nebyli obklopeni vesmírem.

Potvrzené rezervace:
ZŠ Vrútocká, Bratislava, VI, VII (43 osob)

V sále exploratoria se ocitnete v Říši mlhovin, kterou prozkoumáte prostřednictvím vlastního důvtipu i velkoformátových fotografií úchvatných vesmírných objektů! Dozvíte se, kde se rodí i jak umírají hvězdy, nahlédnete do minulosti i budoucnosti našeho Slunce, dotknete se materiálu, který zde zbyl po utváření Sluneční soustavy, ocitnete se v nitru hvězdné porodnice i nedaleko pulsující supernovy. To vše v kulisách zářícího plynu, éterických mlhovin i gigantických galaxií.

Příběhem Sluneční soustavy provádí zkušený moderátor, který zodpoví případné dotazy. Pro žáky je připraven pracovní list i několik jednoduchých úkolů, jejichž prostřednictvím si udělají představu o složení, struktuře, stáří i velikosti vesmírných objektů za hranicemi Sluneční soustavy.

v sále exploratoria

klíčová témata: vznik, vývoj, zánik hvězd, vznik Sluneční soustavy, mezihvězdný plyn a prach

Prohlídka výstavy: Říše mlhovin
Budeme někdy cestovat napříč vesmírem rychleji než světlo? Posadíme se do kosmických lodí jako ze Star Treku nebo Hvězdných válek a navštívíme všechny ty úžasné světy, které se choulí u hvězd vzdálených stovky, tisíce, miliony i miliardy světelných let?

Potvrzené rezervace:
SŠPU Hodonín, Hodonín 695 01, sš 1 (95 osob)
ZŠ Vrútocká, Bratislava, VI, VII (43 osob)
SZŠ a VOŠZ Merhautova, Brno, LAS 2 (22 osob)

Touha cestovat do neznámých dálek, tam daleko za viditelný obzor, je stejně stará jako lidstvo. Počátkem třetího tisíciletí se přitom objevil nový, téměř nedosažitelný horizont. Pozemští vědci jsou přesvědčeni, že je naše Galaxie vyplněna řadou planetárních soustav, včetně několika miliard hvězd podobných Slunci s planetami podobnými Zemi.

Astronomové se snaží nalézt obytné světy, včetně takových, které by mohly existovat v okolí našeho Slunce. Ale jestli je najdeme, jak se tam dostaneme? Jak dlouho potrvá cesta? Jaké rakety by mohly jednoho dne dobýt tyto vzdálené prostory? Budou rychlejší než světlo?!

Sen o mezihvězdných výpravách překvapí diváky cestami na palubě vesmírných lodí budoucnosti. Ty budou postaveny na zcela nových technologiích, navržených tak, aby dosáhly extrémně vysokých rychlostí, s použitím exotických raketových paliv příští generace a neuvěřitelnými technologiemi. Jak daleko se tedy vydáme?

Rychleji než světlo | Sen o mezihvězdných výpravách je představení producentského týmu Spitz Creative Media, Mirage3D a Thomas Lucas Productions, Inc. Je jedním z vítězů mezinárodní přehlídky Fulldome Festival Brno 2017, Hvězdárna a planetárium Brno je přitom prvním planetáriem v Evropě, které jej uvádí. České znění namluvil Jiří Langmajer. Součástí představení je prohlídka hvězdné oblohy – ukázka několika jasných hvězd, nejnápadnějších souhvězdí a některých objektů vzdáleného vesmíru.

představení v sále digitária

klíčová témata: podoba Sluneční soustavy, mezihvězdné lety, exoplanety, orientace na hvězdné obloze

Rychleji než světlo | Sen o mezihvězdných výpravách
PRINCIPY ROZVOJE MĚST - Mark Johnson

Kdo ho financuje?
Kdo o něm rozhoduje?
Kdo z něj má prospěch?

Uznávaný americký architekt, urbanista a městský designer Mark Johnson je odborník na revitalizace opuštěných částí měst, parků, průmyslových ploch a brownfieldů. Je zakladatelem firmy CIVITAS a realizuje velké městské projekty napříč kontinenty. Mezi jeho významné realizace patří rekonstrukce letiště Stapleton v Denveru, revitalizace říčního toku v Los Angeles, Museum Park Miami a San Diego North Embarcadero. Aktuální přehled jeho práce zahrnuje jedny z nejkomplexnějších urbanistických výzev, které propojují sociální, ekonomické a environmentální systémy. V St. Louis vedl rekonstrukci čtvrti Northside včetně pozemku projektu Pruitt-Igoe. V Kábulu pak byl u vzniku nového města Dehsabz.

Ve spolupráci s brněnskými architekty Burianem a Křivinkou pracuje Mark Johnson v současnosti na urbanistické studii rozvoje části nové jižní čtvrti.

Srdečně vás zveme na jeho premiérovou přednášku v Brně, kde představí své projekty a zároveň i konkrétní příklady toho, jak funguje proces plánování a rozvoje měst.

KDY: v pondělí 16. dubna 2018
V KOLIK: od 18.00
KDE: Hvězdárna a planetárium Brno, Kraví hora 2, Brno-střed
VSTUP: zdarma

Kapacita přednášky je omezena na 180 míst, prosíme, přijďte včas. Děkujeme za pochopení.

Mimořádná akce

17. dubna

Vydejte se na fantastickou cestu vesmírem! Výzkum vesmíru je jedním z největších dobrodružství, do kterého se lidstvo kdy pustilo. Touha po poznání nás žene kupředu, jsme připraveni napnout plachty k cestě ke hvězdám. Je to ovšem cesta plná dřiny, krátkých záblesků vzrušení i mylných kroků. Je to výprava, která nalézá odpovědi na ty nejzajímavější otázky!

Potvrzené rezervace:
CMcZŠ Lerchova, Brno, 4.A,B,C (73 osob)
ZŠ Kuřim Tyršova, Kuřim 664 34, 3. A, B, C (77 osob)
Základní škola Zvole, Zvole, 1.-5.r. (39 osob)

Vydáme se na průzkum vesmíru na palubě raketoplánu i Mezinárodní kosmické stanice. Nahlédneme také dovnitř astronautova těla. Čeká na nás nácvik stavu beztíže, rychlá centrifuga i nepříjemné přetížení.

To ale není vše! Vesmír je zrádné místo a nebezpečí v podobě extrémního záření, meteoritů i mrazivě nízkých a pekelně vysokých teplot číhá na každém kroku. Prožijeme pár dní v těle astronauta a vyzkoušíme si, jak těžké je dobývání vesmíru a co všechno pobyt na oběžné dráze obnáší.

Pořad Astronaut pochází z dílny NSC creative, jednoho z nejuznávanějších producentských týmů pro sférickou projekci na světě. Namluvil Jan Kolařík. Součástí představení je prohlídka hvězdné oblohy – ukázka několika jasných hvězd a nejnápadnějších souhvězdí.

představení v sále digitária

klíčová témata: Sluneční soustava, hvězdy a planety, orientace na hvězdné obloze

Potvrzené rezervace:
ZŠ Tišnov, Smíškova 840, Tišnov, III.A (24 osob)
KLAS- Spokojený senior, Brno, V (12 osob)
Zš nové město na moravě, nové město na moravě, 4. b c (42 osob)
ZŠ TG Masaryka, 67801 Blansko, 3. A, 3. C (52 osob)
ZŠ a MŠ TGM Drásov, Drásov, 4.A, 4.B (39 osob)

Potvrzené rezervace:
Řečkovice, Brno, septima (48 osob)

pro 7. třídu zš a vyšší ročníky

Vlnová optika

Potvrzené rezervace:
Katolické gymnázium Třebíč, Třebíč, prima a tercie (52 osob)
— (2 osob)

18. dubna

Představme si Zemi jako důmyslný stroj poháněný Sluncem. Bohužel k němu chybí návod na použití. Jak tedy vlastně pracuje? Co se uvnitř tohoto složitého soukolí, pojmenovaného planeta Země, vlastně odehrává? A proč je Země tak vhodná pro život?

Potvrzené rezervace:
ZŠ Očovská, Hodonín, 5. A + 4. B (49 osob)

Prozkoumejme zemské klima – komplikovaný systém ovlivňující všechny živé organismy. Podívejme se na vzdušné proudy, oceány i síly, díky nimž je Země v pohybu. Zkusme odhadnout budoucnost našeho domova, jediné ve vesmíru známé obydlené planety.

V představení Země v pohybu se názorně seznámíme s koloběhem uhlíku mezi biosférou, litosférou, hydrosférou a atmosférou. V části vedené moderátorem si navíc ukážeme základní pohyby naší planety: střídání dne a noci, ročních období. Vysvětlíme si, proč Měsíc mění fáze.

Pořad Země v pohybu pochází z dílny společnosti Spitz a s úspěchem se promítá ve více než stovce digitálních planetárií celého světa. České znění namluvil Petr Štěpán. Součástí představení je prohlídka hvězdné oblohy – ukázka několika jasných hvězd a nejnápadnějších souhvězdí.

představení v sále digitária

klíčová témata: změny počasí, koloběh uhlíku, střídání ročních období, délka dne a noci, orientace na hvězdné obloze

Země v pohybu
Aneb světlo jako paprsek. V přednáškovém sále si nebudeme o paprscích pouze vyprávět, ale uvidíme cestu světla na vlastní oči. Série experimentů předvede důsledky zákona odrazu a lomu jako součásti každodenního života i jejich využití v praxi. Žáci pochopí funkci optických vláken, rozložení a složení bílého světla.

Potvrzené rezervace:
Základní škola Slovanské nám. 2, Brno, 9. C (27 osob)

Studenti se do pořadu aktivně zapojí a jejich přístup pak udá tempo a směr dalšího výkladu. V některých případech si dokonce sami vyberou, jaký experiment uvidí.

Potvrzené rezervace:
Gymnázium J. G. Mendela, Brno, Sekunda AM (25 osob)

Potvrzené rezervace:
Základní škola Slovanské nám. 2, Brno, 9. B (23 osob)

Potvrzené rezervace:
Zš s Mš Gbely, Gbely, Slovensko, 5.ročník (69 osob)
Gymnázium J. G. Mendela, Brno, Sekunda AM (25 osob)
ZŠ Veverská Bítýška, Veverská Bítýška, 5.A + 5.B (63 osob)

Potvrzené rezervace:
Střední škola grafická Brno, Brno, 3B (11 osob)

Potvrzené rezervace:
Ostredkova 14, Bratislava, Bratislava, 4.roč. (45 osob)
— (3 osob)

Potvrzené rezervace:
Základní škola Slovanské nám. 2, Brno, 9. A (23 osob)

Geometrická optika
Vydejte se na cestu časem i prostorem po stopách komet i planetek, z nichž některé prolétají v těsné blízkosti naší planety a jiné se naopak toulají na okraji Sluneční soustavy. Miliardy roků ukryté v mrazivé temnotě vesmírného prostoru, mnohé jen číhají na okamžik, ve kterém změní chod dějin na Zemi.

Potvrzené rezervace:
Moravskotřebovská univerzita 3. věku , 571 01 Moravská Třebová (50 osob)

Astronomové z celého světa dnes drží kosmické hlídky, které každou noc pátrají po planetkách a kometách. Existuje nejméně 874 těles o průměru větším než 1 kilometr, které by při srážce ze Zemí způsobily celoplanetární katastrofu. Podařilo se také objevit na dvě stě kráterů, které prokazatelně vznikly při střetu naší planety s kosmickými projektily. Třeba jako je ten v americké Arizoně starý 50 tisíc roků. Anebo kráter Chicxulub v Mexiku, který vzniknul před 65 miliony roky a měl na svědomí konec éry dinosaurů. Jedinečným způsobem je v představení Země pod palbou! zobrazen i průlet dvacetimetrového meteoroidu, který v únoru 2013 explodoval nad ruským Čeljabinskem.

Jako diváci představení Země pod palbou! se seznámíte s projekty, které tvoří první obrannou linii naší planety. Spolu s robotickými průzkumníky se proletíte kolem kamenných planetek, ledových komet i trpasličích planet. Zatímco kosmonauti se nedostali dál než na Měsíc, meziplanetární sondy se vydávají desítky miliard kilometrů daleko. Na povrchu naší planety pak vznikají nové a nové pozorovatelny, které dokáží mapovat nebe nad našimi hlavami neuvěřitelně rychle do fantastických detailů. To všechno, vlastně mnohem více, zažijete díky Zemi pod palbou!

České znění namluvil Kryštof Hádek. Součástí představení je prohlídka hvězdné oblohy – ukázka několika jasných hvězd a nejnápadnějších souhvězdí a návštěva největších astronomických observatoří světa.

představení v sále digitária

klíčová témata:Slunce a jeho vliv na Zemi, vznik polárních září, způsoby studia Slunce, orientace na hvězdné obloze

Země pod palbou!
Poznejte známá místa z nových úhlů pomocí dronů se speciální optikou a jedinečné projekce v digitálním planetáriu. Bude to tak trochu jiný vyhlídkový let – prostorem, ale i časem.

Mezi Pálavou a Macochou, mezi Podyjím a Bílými Karpaty, mezi nebem a podzemím. Tam všude se rozkládá náš neuvěřitelný kraj ozdobený nádhernou přírodou, výjimečnými památkami a úrodnými vinicemi. A lidé se zde dožívají pozoruhodně vysokého věku. Vedou se spory o tom, jestli to způsobuje dobrá voda, anebo víno. Každopádně je to místo, které stojí za návštěvu. Příběhy vepsané do vrásek krajiny vypráví Bolek Polívka. Autorem představení Morava 360 je Pavel Karas z Hvězdárny a planetária Brno.

Morava 360
Vyzkoušejte jógu netradičně v prostorách Hvězdárny a planetária Brno.

Jóga není pouze fyzické cvičení obohacené o soustředění na správné dýchání. Jóga je přístup k životu. Vhodné pro muže i ženy všech věkových kategorii, pro začátečníky i pokročilé. Neopakovatelný zážitek relaxace, uvolnění, protažení svalů a posílení celého těla.

bez věkového omezení
délka cvičení: 60 minut
podložky k dispozici u nás

Jóga

Prosklená fasáda a velká pochůzná terasa navíc zprostředkují úžasné pohledy na denní i noční Brno. Komentované procházky večerní oblohou vedou odborní průvodci. S ohledem na změny v postavení nebeských těles, stejně jako roční období, je každá taková výprava zcela jedinečná. Pozorování je vhodné pro návštěvníky jakéhokoli věku, a je dobré (dokonce i v létě), se na něj teple obléci. I když máme k dispozici skutečně špičkové dalekohledy, ani ony nic nezmůžou s pozemskou oblačností. Je-li zataženo, pak přijde vhod návštěva malého planetária, kde se pod umělou oblohou seznámíte s nejnápadnějšími hvězdami i souhvězdími.

19. dubna

Představení NanoKam vás zavede do království bakterií, prvoků, primitivních hub i zvláštních rostlin, jejichž velikost se neměří ani v metrech, ani v centimetrech, ani v milimetrech, nýbrž v mikrometrech. Je skvělým doplňkem výuky přírodovědy i biologie.

Potvrzené rezervace:
ZŠ Žďár nad Sázavou, Palachova 2189/35, 8.B (23 osob)
ZŠ Božice, Božice, 6. - 7. (41 osob)

Zažijeme cestu do několika krajin mikroskopických rozměrů, kde objevíme neobvyklá stvoření, dech beroucí útvary i jevy, jež dalece přesahují naši fantazii. Zblízka uvidíme živočichy, jejichž armády projdou uchem jehly a jejichž vesmírem jsou naše těla. Poznáme neobyčejný svět buněk i virů. To vše díky unikátním vizualizacím založeným na reálných záběrech z elektronových mikroskopů.

NanoKam prostě nabízí fascinující výpravu zkoumající různé formy života, které jsou neviditelné lidským očím. Přispívá tak k lepšímu pochopení světa kolem nás.

Představení NanoKam je z dílny tvůrčího týmu producentské společnosti El Exilio SL. Namluvili herci Městského divadla Brno. Součástí představení je prohlídka hvězdné oblohy – ukázka několika jasných hvězd a nejnápadnějších souhvězdí.

Představení podpořila FEI Czech Republic s.r.o., světový výrobce elektronových mikroskopů.

vhodné jako doplněk výuky biologie a přírodopisu

klíčová témata: mikrosvět, elektronové mikroskopy, orientace na hvězdné obloze

NanoKam

Potvrzené rezervace:
ZŠ Úvoz, Brno, 6.D (15 osob)
Gymnázium Ľ.Štúra Trenčín, Trenčín, 1. E (50 osob)
domácí vzdělávání, Bedihošť, 1. (2 osob)

vhodné jako doplněk výuky biologie a přírodopisu

klíčová témata: mikrosvět, elektronové mikroskopy, orientace na hvězdné obloze

NanoKam
prof. Ing. Miroslav Oborník, Ph.D., doc. RNDr. Jan Štefka, Ph.D., Evoluce života: od zrození eukaryotické buňky až k původu druhů

Eukaryotická buňka se zrodila díky endosymbiotickým vztahům jejích předchůdců. Endosymbióza, tedy pohlcení jedné buňky druhou a jejich následná, vzájemná, genetická a metabolická adaptace, představují patrně nejefektivnější a nejradikálnější evoluční nástroj ve vývoji jednobuněčných organismů. Obsahem přednášky bude také to, jakým způsobem vlastně evoluce proměňuje populace organismů v druhy? Může za vše Darwinovská selekce jedinců nejlépe přizpůsobených prostředí? Jaká je role náhody v evoluci? Co nám o speciaci prozradí pohled do genomu organismů? A existují vůbec biologické druhy?

VZNIK ŽIVOTA – NEJVĚTŠÍ TAJEMSTVÍ VESMÍRU Život, vesmír, evoluce a tak vůbec... Před čtyřmi miliardami let se stalo něco velice zvláštního a tajuplného – na planetě Zemi vznikl život, největší záhada nejen naší planety, ale snad možná vůbec celého vesmíru! Navíc samotný vznik života, o kterém toho ještě spoustu nevíme, se určitým částečně neuchopitelným způsobem vymyká všemu ostatnímu, co jsme dosud objevili a prozkoumali. Přijměte tedy naše pozvání a vydejte se s námi na fascinující a dechberoucí cestu za poznáním tajemství vzniku a původu života na Zemi a dokonce také ve vzdálených hlubinách našeho vesmíru...

Přednáška / Cyklus: Vznik života - největší tajemství vesmíru

20. dubna

Vydejme se s beruškou Dorotkou a jejím světluškovým kamarádem Mirkem na dobrodružnou cestu za poznáním záhadného světa stromů. Animovaný příběh – pohledem drobného hmyzu – představí nejmenším divákům kouzlo mikrokosmu. Jak rostliny získávají sluneční potravu? Proč rostou? Jak pijí vodu? A jak je to všechno vlastně možné?

Potvrzené rezervace:
ZŠ a MŠ Rakvice, 69103 Rakvice, 1. a 2. tř. (54 osob)
— (6 osob)

Dorotka a Mirek spolu s dalšími kamarády připravují školní film o největší záhadě přírody. Navštívíme nejen broučí školu, ale také louku a les. Budeme luštit největší tajemství přírody, vše zábavnou, ale stále vzdělávací formou. Jak dodává Mirek: Musím říct, že ten chlorofyl a ta fotosyntéza mi pěkně rozžhavila lampičku.

Pořad Život stromů pochází z dílny společnosti Reef Production, předního tvůrce pořadů pro digitální planetária. České znění namluvili herci Městského divadla Brno. Součástí představení je prohlídka hvězdné oblohy – ukázka několika jasných hvězd a nejnápadnějších souhvězdí.

představení v sále digitária

klíčová témata: výroba kyslíku, fotosytéza, složení a růst rostlin, orientace na hvězdné obloze

Život stromů

Potvrzené rezervace:
ZŠ a MŠ Hrušky, 683 52 Křenovice, 1. - 4. (30 osob)
Dětská skupina Klíček radosti, Velké Pavlovice, předškoláci (16 osob)
Hrášek (36 osob)

Život stromů

Potvrzené rezervace:
ZŠ a MŠ Popelín, Popelín, 1. - 5. r. (34 osob)
ZŠ Brno, Čejkovická 10, Brno, 6. A, 7. A, 8. A, 8. B, 9. A (106 osob)
Montessori ZŠ Perlička, Brno , 1.-3.třida (23 osob)
— (3 osob)

Mezi Pálavou a Macochou, mezi Podyjím a Bílými Karpaty, mezi nebem a podzemím. Tam všude se rozkládá náš neuvěřitelný kraj, ozdobený nádhernou přírodou, výjimečnými památkami a úrodnými vinicemi. A lidé se zde dožívají pozoruhodně vysokého věku. Vedou se spory o tom, jestli to způsobuje dobrá voda, anebo víno. Součástí představení je komentované povídání o Sluneční soustavě i hvězdné obloze, především pak o světelném znečištění a oblastech temné oblohy.

pořad probíhá v digitáriu

klíčová témata: světelné znečištění, ochrana přírodních i technických památek, Jihomoravský kraj, orientace na hvězdné obloze

Morava 360
Pozor, pořad se neodehrává v novém digitáriu, nýbrž malém planetáriu. Ač je již stařečkem, umí vykouzlit nádhernou hvězdnou oblohu, kterou v přesvětleném Brně nikde nespatříte. Přijďte si odpočinout a chvíli, občas i v tichosti, posedět pod hvězdami ...

... za zvuku příjemné melodie a pohodového povídání se budeme společně dívat na nebe plné hvězd. Nebudete zahlceni ani astrofyzikou ani vyspělou technikou, nic vás nebudeme učit. Pokusíme se vás provést skutečnou relaxací s pomocí vesmíru a bájných příběhu a zbavit vás aspoň na chvíli všech starostí všedních dnů.

pořad probíhá v malém planetáriu

Relaxace pod hvězdami
malé planetárium - veřejnost

21. dubna

Už jsou tady zase! Z dalekých končin vesmíru, ze zářivě oranžové planety jménem Zula, přichází Zula hlídka! Pamatujete si, jak se tihle odvážní komiksáci vydali do minulosti naší planety? Tentokráte vyrazí na vědeckou expedici s cílem posbírat vzorky počasí pro Multovu výzkumnou práci.

S těžkým úkolem jim pomůže jejich věrný mazlíček Gorga, který dokáže všechny druhy počasí nejen posbírat, ale také nalahvovat. Když ho však Zula hlídka nechtěně urazí, Gorga se rozhodne planetu Zula opustit a najít si jiný domov. Meziplanetární padouch Černopetr ale Gorgu podle přesvědčí, aby mu pomohl ovládnout celý vesmír. Jak to celé dopadne?

Představení Zula hlídka: Počasí pod psa z oblíbeného dětského seriálu Zula hlídka americké televizní a rozhlasové společnosti NBC a řadí se k nejlepším představením pro digitální planetária ve svém žánru. Namluvili herci Městského divadla Brno. Součástí představení je prohlídka hvězdné oblohy – ukázka několika jasných hvězd a nejnápadnějších souhvězdí.

Den Země

Ke Dni Země (na téma zvířata), který bude probíhat na Kraví hoře se připojujeme i my s naší zvířátkovou pohádkou – Se zvířátky o vesmíru.
Zkrácená verze (bez orientace na hvězdné obloze), vstupné 60 Kč.

Ježek, zajíc, krtek a sova jsou čtyři kamarádi, kteří se sešli na kraji lesa, aby prozkoumali hvězdářskou základnu.

Všechno je pro ně nové, nikdy nic podobného neviděli, a když vidí startovat raketu, jsou z toho úplně paf. Nikdo netuší, o co by se mohlo jednat, a tak vymýšlí jeden bláznivý nápad za druhým. A snad by se tam dohadovali dodnes, kdyby nepotkali chytrého myšáka, který jim vše vysvětlil. A protože myšák strávil celý život mezi vědci na hvězdářské základně, ví toho o vesmíru opravdu hodně.

Pohádkový příběh Se zvířátky o vesmíru je nejen ryze český, ale dokonce brněnský projekt. Výsledné představení kombinuje záběry několika klasických loutek s virtuálními animacemi. Autorem scénáře je David Koval z Hvězdárny a planetária Brno, dramaturgem je Jan Šotkovský. Design loutek navrhl brněnský kreslíř Dalibor Krch, vyrobeny byly v dílnách Divadla Radost, jehož herci loutky také vodili. Hlas hrdinům propůjčili herci Městského divadla Brno. Výslednou kompozici vytváří grafické studio Petra Hlouška.

Se zvířátky o vesmíru