English

Program & vstupenky

◀   ▶

PONDĚLÍ

27. března

Čím drží svět pohromadě? Kde najdeme Ptačí ostrov? Má Měsíc skutečně tisíc tváří? Kam ukazuje severní hvězda? Podaří se Tomášovi s Alenkou napravit celou neplechu a zachránit kouzelnou říši za knihovnou?

Potvrzené rezervace:
MŠ Jevišovka a MŠ Nový Přerov, Jevišovka 691 83, MŠ (30 osob)
Mateřská škola, nám. Svornosti 8, Brno 61600, C - Medvídci (24 osob)
ZŠ Jasanová, 637 00 Brno, 2.A,2.B (47 osob)
ZŠ Purkyňova 39, Vyškov, 2.A, B, C (59 osob)

V dětském představení Ptačí ostrov se vydáme do světa fantazie, kde potkáme syna Severní hvězdy Aruna, prostořekého piráta s partou dobromyslných námořníků, mudrce Al Hasena s mohutným plnovousem, stejně jako hodnou tetu a přísného strejdu. To vše v kulisách, které si vzaly za vzor Lednicko-Valtický areál. Budeme svědky pátrání po kouzelném klíči od tajemného globusu, na cestu nám posvítí čarovná světluška, poplaveme s lodí plnou bukanýrů, vzneseme se s neuvěřitelným létajícím strojem a staneme se svědky objevu neobvykle krásného drahokamu, průzračného jako měsíční svit. A hlavně zažijeme velkou zábavu!

Představení vzniklo jako společný projekt Hvězdárny a planetária Brno a Charta Linea, scénář napsal Jan Šotkovský, režíroval Petr Hloušek. V dětských rolích hraje Adéla Ondrušová a Vojtěch Ventruba, v dospělých rolích herci Městského divadla Brno Hana Holišová, Eva Ventrubová a Petr Štěpán. Součástí představení je prohlídka hvězdné oblohy – ukázka několika jasných hvězd a povídání o Měsíci.

představení v sále digitária

klíčová témata: podoby Měsíce, měsíční krátery a měsíční moře, orientace na hvězdné obloze

Ptačí ostrov

MŠ Brno, Brno (128 osob)
Masarykova ZŠ a MŠ , Brno, MŠ (26 osob)
SMARTbaby školka, Brno, Sovičky (11 osob)
— (2 osob)

Ptačí ostrov

28. března

Ježek, zajíc, krtek a sova jsou čtyři kamarádi, kteří se sešli na kraji lesa, aby prozkoumali hvězdářskou základnu.

Potvrzené rezervace:
ZŠ Lelekovice, Lelekovice, 2. (40 osob)
ZŠ Jedovnice, Jedovnice, 1.A,B,2.A,B (83 osob)
Soukromá ZŠ a MŠ, Rozmarýnová 3, 63700 Brno (22 osob)

Všechno je pro ně nové, nikdy nic podobného neviděli, a když vidí startovat raketu, jsou z toho úplně paf. Nikdo netuší, o co by se mohlo jednat, a tak vymýšlí jeden bláznivý nápad za druhým. A snad by se tam dohadovali dodnes, kdyby nepotkali chytrého myšáka, který jim vše vysvětlil. A protože myšák strávil celý život mezi vědci na hvězdářské základně, ví toho o vesmíru opravdu hodně.

Pohádkový příběh Se zvířátky o vesmíru je nejen ryze český, ale dokonce brněnský projekt. Výsledné představení kombinuje záběry několika klasických loutek s virtuálními animacemi. Autorem scénáře je David Koval z Hvězdárny a planetária Brno, dramaturgem je Jan Šotkovský. Design loutek navrhl brněnský kreslíř Dalibor Krch, vyrobeny byly v dílnách Divadla Radost, jehož herci loutky také vodili. Hlas hrdinům propůjčili herci Městského divadla Brno. Výslednou kompozici vytváří grafické studio Petra Hlouška. Součástí představení je prohlídka hvězdné oblohy – ukázka několika jasných hvězd a nejnápadnějších souhvězdí.

představení v sále digitária

klíčová témata: seznámení se se Sluneční soustavou, planetami a Měsícem, orientace na hvězdné obloze

29. března

Potvrzené rezervace:
ZŠ Slovanské nám. 2, Brno, 1.C,1.D (46 osob)
ZŠ a MŠ Drásov T.G.M.Drásov, přísp.org., 664 24 Drásov (124 osob)

Se zvířátky o vesmíru
Představme si Zemi jako důmyslný stroj poháněný Sluncem. Bohužel k němu chybí návod na použití. Jak tedy vlastně pracuje? Co se uvnitř tohoto složitého soukolí, pojmenovaného planeta Země, vlastně odehrává? A proč je Země tak vhodná pro život?

Potvrzené rezervace:
ZŠ Jihlava, 58601 Jihlava, III. A, III. B, III. C (87 osob)
ZŠ a MŠ Prostějov, Prostějov, 4.A, 5.A (48 osob)
ZŠ Letovice, Letovice, 6. (24 osob)
Senior Park Medlov, Kyjov 66466 (7 osob)
— (1 osob)

Prozkoumejme zemské klima – komplikovaný systém ovlivňující všechny živé organismy. Podívejme se na vzdušné proudy, oceány i síly, díky nimž je Země v pohybu. Zkusme odhadnout budoucnost našeho domova, jediné ve vesmíru známé obydlené planety.

V představení Země v pohybu se názorně seznámíme s koloběhem uhlíku mezi biosférou, litosférou, hydrosférou a atmosférou. V části vedené moderátorem si navíc ukážeme základní pohyby naší planety: střídání dne a noci, ročních období. Vysvětlíme si, proč Měsíc mění fáze.

Pořad Země v pohybu pochází z dílny společnosti Spitz a s úspěchem se promítá ve více než stovce digitálních planetárií celého světa. České znění namluvil Petr Štěpán. Součástí představení je prohlídka hvězdné oblohy – ukázka několika jasných hvězd a nejnápadnějších souhvězdí.

představení v sále digitária

klíčová témata: změny počasí, koloběh uhlíku, střídání ročních období, délka dne a noci, orientace na hvězdné obloze

Země v pohybu
Vyzkoušejte jógu netradičně v prostorách Hvězdárny a planetária Brno.

Jóga není pouze fyzické cvičení obohacené o soustředění na správné dýchání. Jóga je přístup k životu. Vhodné pro muže i ženy všech věkových kategorii, pro začátečníky i pokročilé. Neopakovatelný zážitek relaxace, uvolnění, protažení svalů a posílení celého těla.

bez věkového omezení
délka cvičení: 60 minut
podložky k dispozici u nás

Jóga
Vydejte se na cestu časem i prostorem po stopách komet i planetek, z nichž některé prolétají v těsné blízkosti naší planety a jiné se naopak toulají na okraji Sluneční soustavy. Miliardy roků ukryté v mrazivé temnotě vesmírného prostoru, mnohé jen číhají na okamžik, ve kterém změní chod dějin na Zemi.

Astronomové z celého světa dnes drží kosmické hlídky, které každou noc pátrají po planetkách a kometách. Existuje nejméně 874 těles o průměru větším než 1 kilometr, které by při srážce ze Zemí způsobily celoplanetární katastrofu. Podařilo se také objevit na dvě stě kráterů, které prokazatelně vznikly při střetu naší planety s kosmickými projektily. Třeba jako je ten v americké Arizoně starý 50 tisíc roků. Anebo kráter Chicxulub v Mexiku, který vzniknul před 65 miliony roky a měl na svědomí konec éry dinosaurů. Jedinečným způsobem je v představení Země pod palbou! zobrazen i průlet dvacetimetrového meteoroidu, který v únoru 2013 explodoval nad ruským Čeljabinskem.

Jako diváci představení Země pod palbou! se seznámíte s projekty, které tvoří první obrannou linii naší planety. Spolu s robotickými průzkumníky se proletíte kolem kamenných planetek, ledových komet i trpasličích planet. Zatímco kosmonauti se nedostali dál než na Měsíc, meziplanetární sondy se vydávají desítky miliard kilometrů daleko. Na povrchu naší planety pak vznikají nové a nové pozorovatelny, které dokáží mapovat nebe nad našimi hlavami neuvěřitelně rychle do fantastických detailů. To všechno, vlastně mnohem více, zažijete díky Zemi pod palbou!

České znění namluvil Kryštof Hádek. Součástí představení je prohlídka hvězdné oblohy – ukázka několika jasných hvězd a nejnápadnějších souhvězdí a návštěva největších astronomických observatoří světa.

pořad probíhá v digitáriu

Země pod palbou!

Prosklená fasáda a velká pochůzná terasa navíc zprostředkují úžasné pohledy na denní i noční Brno. Komentované procházky večerní oblohou vedou odborní průvodci. S ohledem na změny v postavení nebeských těles, stejně jako roční období, je každá taková výprava zcela jedinečná. Pozorování je vhodné pro návštěvníky jakéhokoli věku, a je dobré (dokonce i v létě), se na něj teple obléci. I když máme k dispozici skutečně špičkové dalekohledy, ani ony nic nezmůžou s pozemskou oblačností. Je-li zataženo, pak přijde vhod návštěva malého planetária, kde se pod umělou oblohou seznámíte s nejnápadnějšími hvězdami i souhvězdími.

30. března

Pás Mléčné dráhy vykreslený do úchvatných detailů, planety zaměnitelné svou září se vzdálenými reflektory, očima viditelné cizí hvězdné ostrovy, odlesk slunečního svitu na meziplanetárním prachu nebo světélkování zemské atmosféry. To vše a ještě mnohem více nám nabízí pohled na skutečně temné nebe.

Potvrzené rezervace:
Nové sdružení ZP v Letovicích, Letovice, 60 let (50 osob)
— (130 osob)

V našem digitáriu vás pomocí reálných záběrů i počítačových modelů přeneseme do míst, kde je pohled na noční oblohu skutečným zážitkem. Ukážeme vám neuvěřitelná místa, kde dnes astronomové staví ty nejvýkonnější dalekohledy na světě a představíme vám objekty, které jsou oknem do vzdálených končin vesmíru.

Odhalte tajemství bludných planet, poznejte příběhy vepsané do tvarů souhvězdí a rozšifrujte skutečný původ jmen jasných hvězd. Vydejte se s námi blíže ke hvězdám!

Představení Blíže ke hvězdám je autorské představení Pavla Gabzdyla a Pavla Karase z Hvězdárny a planetária Brno. Součástí představení je prohlídka hvězdné oblohy, ukázka několika jasných hvězd a nejnápadnějších souhvězdí.

představení v sále digitária

klíčová témata: světelné znečištění, objekty blízkého i vzdáleného vesmíru, orientace na hvězdné obloze

Blíže ke hvězdám
0 volných míst

Potvrzené rezervace:
ZŠ JUDr.J.Mareše, Znojmo, 6.A,B,C,D,7.A,B,C (156 osob)

představení v sále digitária

klíčová témata:Slunce a jeho vliv na Zemi, vznik polárních září, způsoby studia Slunce, orientace na hvězdné obloze

Objednána 1 škola.
24 volných míst
REZERVACE »
Umělou hvězdnou oblohu, na rozdíl od digitária, zde sice neuvidíte, ale to neznamená, že byste nebyli obklopeni vesmírem.

Potvrzené rezervace:
ZŠ Velké Bílovice, Velké Bílovice, 9. (35 osob)

V sále exploratoria se ocitnete v Říši mlhovin, kterou prozkoumáte prostřednictvím vlastního důvtipu i velkoformátových fotografií úchvatných vesmírných objektů! Dozvíte se, kde se rodí i jak umírají hvězdy, nahlédnete do minulosti i budoucnosti našeho Slunce, dotknete se materiálu, který zde zbyl po utváření Sluneční soustavy, ocitnete se v nitru hvězdné porodnice i nedaleko pulsující supernovy. To vše v kulisách zářícího plynu, éterických mlhovin i gigantických galaxií.

Příběhem Sluneční soustavy provádí zkušený moderátor, který zodpoví případné dotazy. Pro žáky je připraven pracovní list i několik jednoduchých úkolů, jejichž prostřednictvím si udělají představu o složení, struktuře, stáří i velikosti vesmírných objektů za hranicemi Sluneční soustavy.

pro 5. až 9. třídu ZŠ a vyšší ročníky
doporučujeme kombinovat s návštěvou digitária
v sále exploratoria

klíčová témata: vznik, vývoj, zánik hvězd, vznik Sluneční soustavy, mezihvězdný plyn a prach

Prohlídka výstavy: Říše mlhovin
exploratorium - prohlídka výstavy - školní pořad
Rezervováno

Potvrzené rezervace:
ZŠ Březová, Březová u Uherského Brodu, 5. (5 osob)
ZŠ Velké Bílovice , Velké Bílovice , 9. (35 osob)

140 volných míst
Leoš Ondra, Svět, ve kterém není možné nakreslit čtverec

V tomto světě, vytvořeném geometry ve století devatenáctém a osvojeném fyziky ve století dvacátém, čtverec prostě neexistuje. Stejně jako v něm nemusí existovat rovnoběžky (stejně jako neexistují na zeměkouli), neplatí Pythagorova věta, není možné nakreslit zmenšený plánek lodi Enterprise a součet úhlů v trojúhelníku není 180 stupňů. Na druhou stranu se v něm potkáte třeba s pravoúhlým jednoúhelníkem a fyzikou, kde neplatí rovnováha na páce, ale je možné plavat prostorem. Příběh neeuklidovské geometrie začíná druhou nejúspěšnější knihou všech dob, pokračuje přes zakřivený prostor a končí u všeobecné teorie relativity i grafik M. C. Eschera.

Na přednášky k nám zveme známé popularizátory prezentující některé z mnoha vědeckých témat, ale také špičkové odborníky, s nimiž se v menším počtu diváků ponoříte hlouběji do problematiky a dokonce se dle zájmu můžete zúčastnit i rozsáhlejší diskuze.

vhodné pro vážné zájemce o přírodní vědy
délka pořadu: přibližně 90 minut (včetně diskuse)

Přednáška
Leoš Ondra, Svět, ve kterém není možné nakreslit čtverec

31. března

Potvrzené rezervace:
Mateřská škola Letovice, Blansko, 3-6 let (58 osob)
ZŠ Boskovice, příspěvková organizace, Boskovice 680 01, I. F, G (53 osob)
MŠ Sedmikráska Brno, Brno 615 00, předškoláci (30 osob)
Zdravá školička, Brno, 1 (18 osob)
—, Brno (2 osob)
MŠ Rodinný klub tety Lenky z.s., Brno (15 osob)
soukr., Brno 612 00 (3 osob)

Objednáno 7 škol.
1 volných míst

Potvrzené rezervace:
MŠ Na paloučku, Tišnov, 666 03 Tišnov, MŠ (130 osob)
Základní škola a Mateřská škola Mutěnice, Mutěnice, MŠ (54 osob)

0 volných míst
REZERVACE »
Pozor, pořad se neodehrává v novém digitáriu, nýbrž malém planetáriu. Ač je již stařečkem, umí vykouzlit nádhernou hvězdnou oblohu, kterou v přesvětleném Brně nikde nespatříte. Přijďte si odpočinout a chvíli, občas i v tichosti, posedět pod hvězdami ...

... za zvuku příjemné melodie a pohodového povídání se budeme společně dívat na nebe plné hvězd. Nebudete zahlceni ani astrofyzikou ani vyspělou technikou, nic vás nebudeme učit. Pokusíme se vás provést skutečnou relaxací s pomocí vesmíru a bájných příběhu a zbavit vás aspoň na chvíli všech starostí všedních dnů.

pořad probíhá v malém planetáriu

Relaxace pod hvězdami
malé planetárium - veřejnost

pořad probíhá v digitáriu

VSTUPENKY »

Komentované procházky večerní oblohou vedou odborní průvodci. S ohledem na změny v postavení nebeských těles, stejně jako roční období, je každá taková výprava zcela jedinečná. Pozorování je vhodné pro návštěvníky jakéhokoli věku, a je dobré (dokonce i v létě) se na něj teple obléci.

pouze za jasného počasí
pořad se odehrává v kopuli o průměru 7 metrů, vstup od slunečních hodin

7m kopule

1. dubna

Bohužel, tento den nenabízíme žádné pořady.

2. dubna

Bohužel, tento den nenabízíme žádné pořady.